Jättimäinen datakeskus ja sähkö kallistuu
Toteutuessaan Forssan keskus kuluttaisi 1/3 OL3 sähköntuotannossa, ja tämähän ei tietenkään vaikuttaisi tavallisen tallaajan sähkön hintaan,eihän.
Kommentit (41)
Datakeskukset voi jättää rakentamatta, jos kulutusta kerran kompensoidaan valtion taholta.. minua ei kiinnosta maksaa s-sähköstä sen takia, että vauvapalsta porskuttaa forssan datakeskuksessa
Miksei kielletä Outokummun Tornion terästehdasta ja samalla kaikkea muutakin teollisuutta? Pörssisähkön hinta olisi aina negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tekisi päätöksiä, energia tulisi edullisemmaksi. Ainakin ensin pienituloisille.
Mun mielestä noin 4.3c/kWh on ihan halpa kuten meillä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne hyvinvointia tuo? Pari sataa työpaikkaa vrt sähkönkulutus
200 ehkä pystyttämisen aikana maksimissaan, sen jälkeen pari heppua vartioimassa ja muutama putkimies ja sähkäri. Ei ne suorittimet vaadi ihmistä sen jälkeen on toiminnassa.
Ruotsihan käy kilpaa suomen kanssa näistä datakeskuksista ja haluaa niitä vaikka siellä sähkövero pienempi kuin suomessa.
Sähkön hinnat saatiin aikoinaan nousemaan ilman datakeskuksiakin sulkemalla hiilivoimaloita ja sähköistämällä kaikkea.
Ennemmin datakeskuksia, kuin Helsinkiläinen tapa tehdä työpaikkoja -> "kaavoittaa/rakentaa tyhjiä toimistotiloja ja laskea ne lisääntyneiksi työpaikoiksi."
Vierailija kirjoitti:
Miksei kielletä Outokummun Tornion terästehdasta ja samalla kaikkea muutakin teollisuutta? Pörssisähkön hinta olisi aina negatiivinen.
Outokummun terästehtaan ja monen muun teollisuudenalan ansaintalogiikka mun on helppo ymmärtää. Samoin se, mihin niissä kuluu sähköä, ja miten se silti kuitenkin kannattaa ja on ihan järkevää. Mut selitä mulle tuo datakeskusten vastaava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outokummun terästehtaan ja monen muun teollisuudenalan ansaintalogiikka mun on helppo ymmärtää. Samoin se, mihin niissä kuluu sähköä, ja miten se silti kuitenkin kannattaa ja on ihan järkevää. Mut selitä mulle tuo datakeskusten vastaava?
Google ostaa ihan sairaan paljon sähköä Suomesta. Google maksaa hiton paljon rahaa Fortumille. Valtio omistaa Fortumista ison siivun kuten myös eläkeyhtiöt ja piensijoittajat. Rahaa virtaa Suomeen. Tajusitko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PohjoisRuotsiin vihreää teollisuutta, Suomeen datakeskuksia
Suomalainen kuluttaja maksaa kohta sähköstään korkeaa hintaa
Rakentamisessa menee +10 vuotta ja siihen päälle vuosia kun laitosta kilpailutetaan. Maksetaan nousseita sähköjä sellaiset 20 vuotta... ihanaa.
Jos datakeskus rakennetaan ruotsiin sähkön hinta nousee meillä, koska sähkön hinta nousee ruotsissa.
Tätä ei hörhöt ymmärrä.
Nousee joo mutta huomattavasti vähemmän, koska meidän ei ole pakko ostaa sähköä ulkomailta lisäksi ruotsissakin on vesivoimaa jota myös käytetään.
Olisko linkkiä tähän jättimäiseen datakeskushankkeeseen?
Datakeskuksia on suunnitteilla tai hankekehityksessä vähän joka paikkaan ja paikoin useampi.
Mikkisoftankin hallit vasta rakenteilla ja kuukkeli laajentaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä.
Linkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä.
Linkki
Niinpä niin.
Pyöriiköhän toi amerikan tyyliin valtionvelalla jota ei makseta koskaan pois vaan otetaan lisää nonstoppina.
Onko tämä myös kohteita jotka Venäjä posauttaa ensimmäisen joukossa? Asun 5km säteellä kohteesta. Pitääkö kuumotella.
Torpataan datakeskukset, jolloin ne menevät Ruotsiin ja silti sähkö kallistuu Suomessa, koska pohjoismainnen sähköpörssi. Niin tai näin, sähkö kallistuu.
muutaman vuoden päästä elokuva miten forssan lentokenttä muutettiin data keskukseksi. vielä naurettavampi farssi kuin hunttaan matti suomea osti. kyllä on päättäjillä pipi pää jos noihin lupauksiin uskoo. aktiivisia matkaajia voisivat käydä irlannissa tutustumassa todellisuuteen.
Pitäisi pistää kansalaisaloite pystyyn, jolla vaaditaan datakeskusten omistajia joko rahoittamaan uuden sähköinfran rakentaminen tai tuottamaan omat sähkönsä.
Vierailija kirjoitti:
Myös vesi. Vesikierto menee sekaisin. Ne jättilaitokset tarvitsevat järkyttävän määrän lähdevettä. Suomi pilataan myös näillä!!!!!!
Lauhdevettä*
Jos joku tekisi päätöksiä, energia tulisi edullisemmaksi. Ainakin ensin pienituloisille.