Milloin olisit kuollut ilman modernia lääketiedettä?
Vai eläisitkö peräti vielä?
Minä olisin kuollut 27-vuotiaana ensimmäisen lapseni synnytyksessä.
Jos jostain syystä olisin siitä selvinnyt, olisin kuollut vuoden päästä verenmyrkytykseen.
Kommentit (73)
Vuonna 1976 keuhkokuumeeseen, jos ei olisi ollut antibiootteja.
Ehkä alle viisivuotiaana johonkin rokkoon tai vastaavaan. Jos olisin edes syntynyt. Vanhin sisko ei meinannut millään syntyä ja lääkärit sai tehdä kaikensa että sisko tulee ulos, ehkä entisaikoina sisko olisi jäänyt kohtuun mätänemään ja äiti olisi kuollut siihen. En ole ikinä ollut hengenvaarallisesti sairas, mutta jos vielä olisi rokkoepidemioita niin eihän sitä tiedä olisinko selvinnyt vai en.
Olisin kuollut sukupuolenvaihdosleikkauksessa. Sain vakavia komplikaatioita. Onneksi selvisin.
- Jenna, entinen Janne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä diabeteksen puhjettua. Ehkä olisin kärvistellyt sokeana ja jalattomana jonkin aikaa.
Ei olisi entisaikoina päässyt välttämättä puhkeamaan koko 'tauti'.
Ohis, mutta miten niin? Ykköstyypin diabetes ei ole mikään elintasosairaus.
Se voi silti johtua ympäristötekijöistä. Toisekseen ei mainittu kummasta oli kyse.
Entisaikahaikailija ymmärsi ketjun idean nyt vähän väärin.
Luulen, että korona olisi saattanut viedä minut. Olen astmaatikko, jolla astma ei ole hyvässä hoitotasapainossa lääkitykselläkään ja jouduin sairaalahoitoon koronan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä diabeteksen puhjettua. Ehkä olisin kärvistellyt sokeana ja jalattomana jonkin aikaa.
Kyllä entisaikoinakin ylensyötiin, tosin vain rikkaat. Jos nyt oletat että se diabetes on omaa syytä, kun on syönyt liikaa.
Entisaikoina rahvas kärsi keripukista ja aneemiasta ja aliravitsemus aiheutti silloin vaivoja, silloin oli eri ongelmat kuin nykyään.
Varmaan syntymään (äitini myös), minut jouduttiin imukupilla vetämään ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vauvana ekan kerran ja monta kertaa varmaan sen jälkeen.
Taipumusta virtsatieinfektioihin, joten ilman antibiooteja olisivat todennäköisesti menneet munuaisiin ja vieneet hengen.
Tsemppiviesti ja sama. Kaksi vuotta sitten, jouluna kaksikin kertaan. Kaksi ab-kuuria syönyt, vti:ita ollut, mutta olen muuten saanut ilmeisesti poistettua ne bakteerit, "kotikonstein". Mulla ollut noita jo pikkupoitsusta lähtien, vasta äskettäin sain tietää (tutkittiin tarkemmin).
Puolukka ja karpalo olisi hyviä, mutta mehuina niitä .... no ehkä nyt saattaisi jo saada? Sokerittomia, ehdottomasti. Nyt olen käyttänyt omenasiiderietikkaa tuorepuurossa ym. Kokeilin myös omenaviinietiikkaa; pidän enemmän tuosta siideri-versiosta vaikka kalliimpaa.
6-vuotiaana luutulehdukseen. En ole tutkinut, voiko se tappaa, mutta ainakin voi joutua amputoimaan osia. Minulla oli se polvessa.
Todennäköisesti pahaan keuhkokuumeeseen kolmevuotiaana, ellen bilirubiinin kerääntymiseen jo ensimmäisinä viikkoina.558
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi silti johtua ympäristötekijöistä. Toisekseen ei mainittu kummasta oli kyse.
Kyllähän tuo kolmekymppisenä puhkeaminen kertoo että kyseessä on ylensyönyt läski ja 2-tyypin diabetes. Ei olisi iskenyt entisinä aikoina.
En olisi kuollut enkä myöskään vammautunut. Niin joo ja 99% olisit kuollut synnytyksessä tarinoista on valetta, rakenteellusta seksuaalista väkivaltaa, äitiysterrorismia ja misogyniaa. Sori siitä.
5v ikäisenä tulirokkoon tai parikymppisenä oman käden kautta (vakava masennus).
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että synnytys keskeytyy raivohullujen hoitajien pakottaessa ponnistamista, ym. Muusta sekoilusta, kuten ylöspäinsynnytyksistä. Eli sinua ei oltaisi pahoinpidelty ulos kohdusta ilman lääketiedettä.
Voiko jalan murtumaan useasta kohtaa kuolla ilman hoitoa? Ehkä ei, mutta varmaan aika ikävä loppuelämä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että synnytys keskeytyy raivohullujen hoitajien pakottaessa ponnistamista, ym. Muusta sekoilusta, kuten ylöspäinsynnytyksistä. Eli sinua ei oltaisi pahoinpidelty ulos kohdusta ilman lääketiedettä.
Olet mielisairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo kolmekymppisenä puhkeaminen kertoo että kyseessä on ylensyönyt läski ja 2-tyypin diabetes. Ei olisi iskenyt entisinä aikoina.
Tyypin 1 diabetes voi puhjeta missä iässä tahansa, yleisimmin kuitenkin alle 40-vuotiaana.
-eri
Vuonna 1888 kun sain verenmyrkytyksen. Pariisilainen lääkäri pelasti henkeni.
Faarao U-Sur-Per