Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villausukkien kutojat, ärsyttääkö teitä tehdä se toinen pari?

Vierailija
21.10.2025 |

minun ongelma villasukissa on se, etten koskaan jaksaisi tehdä sitä toista samanlaista paria

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sen verran, että toinen pari saattaa jäädä vuosiksi kesken :D Melkein valmiiksi, mutta kesken..

Vierailija
22/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei :D ainoastaan kantapään kutominen v-tuttaa ja jätän aina varren valmistumisen jälkeen työn sivuun joksikin aikaa (viikoksi? puoleksi vuodeksi?) ennen kun vaivaudun hoitamaan sen inhottavimman kohdan. 

Opettele tekemään kantapää helpommalla tavalla. 

Olen kokeillut aika montaa tapaa. Siinä ärsyttää se pieni muutamalla silmukalla nyhertäminen, joka tulee joka tapauksessa tehtäväksi, tekipä kantapään millä tavalla hyvänsä. En pidä nyhertämisestä pipertämisestä ja näpertämisestä missään asiassa, siksi se kantapään tekeminen on niin vastenmielistä, vaikka muuten kutominen onkin rentouttavaa aivot narikkaan -hommaa :)

Kantapään voi tehdä ilman mitään nyhertämistäkin. 

No kerro/linkistä sitten ihmeessä hyvä ohje, jolla sen saa tehtyä niin, että puikoilla saa pidettyä tarpeeksi tavaraa? :)))

Mielellään vahvistettuna, koska meillä tarve on kunnon saapassukille, mitä kestävämpi niin sen harvemmin joutuu parsimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro/linkistä sitten ihmeessä hyvä ohje, jolla sen saa tehtyä niin, että puikoilla saa pidettyä tarpeeksi tavaraa? :)))

Mielellään vahvistettuna, koska meillä tarve on kunnon saapassukille, mitä kestävämpi niin sen harvemmin joutuu parsimaan. 

Älä ala sanella ehtoja, jos haluat tehdä kantapään ilman nyhertämistä. Pitää tehdä sellaisia sukkia, joihin hermo riittää. Saapassukkia saa kaupastakin. 

Vierailija
24/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pelkästään erilaisia sukkia. Luovuutta kehiin, yhdistelet mielesi mukaan. 

Vierailija
25/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion tehdä eripari sukat. Pidän vain kotona niin ei haittaa

Vierailija
26/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus toisen sukan nirkossa otti päähän niin, että lopusta tuli ensimmäistä kapeampi.

Vierailija
27/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes yritä, on paljon vanhempia ihmisiä keneltä on toinen jalka amputoitu.  Kierrän myymässä palvelutaloilla ym missä on vanhuksia.

Vierailija
28/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ois kahdet samankokoiset puikot, tekisin varmaan itsekin molempia sukkia samaan tahtiin eteenpäin. Lähinnä se tylsyys iskee siinä vaiheessa, kun tekee teräosaa, jos(sa) ei ole mitään kuviointia. Ne on pitkiä kierroksia. Mutta eniten silti vihaan päättelyä ja joutuu vähän valitsemaan tekeekö tylsää yksiväristä ja kärsii siitä vai ottaako useamman langan työhön ja kärsii siitä. Neulominen on silti ihan kivaa.

Vierailija
29/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja ihmisiä. Harrastuksena kutominen, joka ärsyttää. Itse jättäisin sukat tekemättä kokonaan, jos joku osa prosessissa ärsyttäisi. 

Kyllä kivassakin tekemisessä voi olla vaiheita, joista ei pidä. Lopputulos sitten palkitsee joka tapauksessa. 

Vierailija
30/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lause muotoiltu niin, et kaksi paria sukkiako sitä tehdään? Jos tekeekin vain yhden parin.

Vierailija
31/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei :D ainoastaan kantapään kutominen v-tuttaa ja jätän aina varren valmistumisen jälkeen työn sivuun joksikin aikaa (viikoksi? puoleksi vuodeksi?) ennen kun vaivaudun hoitamaan sen inhottavimman kohdan. 

Opettelin eri tapoja tehdä kantapää ja kiinnostuin sukan kutomisesta ihan eri tavalla. Minusta helpoin on se, jossa sukka kudotaan putkena ja kantapää lisätään lopuksi. 

Vierailija
32/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kantapää on kivoin kohta. Tylsintä on neuloa ainaoikeaa ilman kavennuksia.

Vierailija
33/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa tekemällä sukkia vuorotellen, ensin molempien varret, sitten kaksi kantapäätä, jalkaterä ja kavennukset. Pysyy myös hyvin vire yllä, jos tekee jotain kuviota tai muuta, niin ei unohda ihan tyystin.

Mä teen samoin. Mutta sen takia, että vaikka pidän kirjaa kavennuksista ja muista, en saa kahta samanlaista sukkaa tehtyä, jos teen ne eri aikaan.

Vierailija
34/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes kutoo nykyaikana yhtä sukkaa kerrallaan?

Vierailija
35/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuossa tapaa mainittu 😅

Vierailija
36/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

22

minä teen vahvistettua ja silmukat pysyy puikoilla kavennuksenkin ajan. Siinähän työ käännetään. 

Vierailija
37/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ois kahdet samankokoiset puikot, tekisin varmaan itsekin molempia sukkia samaan tahtiin eteenpäin. Lähinnä se tylsyys iskee siinä vaiheessa, kun tekee teräosaa, jos(sa) ei ole mitään kuviointia. Ne on pitkiä kierroksia. Mutta eniten silti vihaan päättelyä ja joutuu vähän valitsemaan tekeekö tylsää yksiväristä ja kärsii siitä vai ottaako useamman langan työhön ja kärsii siitä. Neulominen on silti ihan kivaa.

Minä olen vartavasten ostanu tuplasti puikkoja, jotta onnistuu. On vielä useammat eri kokoisia puikkoja. 2,5 on käytetyin.

Vierailija
38/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen vain parin kerrallaan. Olisi puuduttavaa neuloa toinen samanlainen pari.

Vierailija
39/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä kaksi tismalleen samanlaista? Voihan niihin tehdä samat värit, mutta hieman erilaiset kuvioinnit. 

Vierailija
40/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harmita. Teen aina sen toisen sukan ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme