Mikä on tärkein jouluperinteesi?
Saa valita vain yhden. Sen tärkeimmän, jota ilman joulu ei ole joulu eikä tunnu joulukta. Sen jonka haluat ehdottomasti joka joulu, vaikka osasta perinteistäsi joutuisitkin sinä jouluna joustamaan tai olemaan ilman niitä syystä tai toisesta.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollu oma outo perinne jo yli 30 vuotta. Joulu on pilalla,jos en saa jälkiuunileipää, jämä kinkkua ja lanttu/porkkanalaatikkoa päälle. Siis ensin on syöty joulu ateria ja leipä tehdään seuraavina päivinä jouluruokien jämistä. Ja ei käy mikä tahansa leipä, vaan juuri jälkiuunileipä. Nuorempana se oli pyöreä jälkiuunileipä,nyt on ne kovat palat. Nams.
Muuten sama, paitsi leipänä suosin Fazerin Kestileipää, jos jostain sattuu saamaan. Kinkkuleipä on parasta, mitä rääppiäiset voi tarjota.
Kestileipä oli taannoin hyvää, sittemmin leivottiin Virossa, eipä enää maistunut eikä löytynyt kaupoistakaan.
Jouluateria. Graavilohta, kinkkua ja laatikoita. Joululimppu ja salaatit.
Eikä sitä tarvitse, kuin yhtenä päivänä.
Yhdessäolo kaikkein rakkaimpien kanssa.
Hyvää ruokaa, syvällisiä keskusteluja, lautapelejä, musiikkia.
Poikani on syntynyt 23.12. Hänen syntymänsä jälkeen joulun merkitys on moninkertaistunut.
Aattoaamuna nousen ensimmäisenä, keitän kahvit ja sytyän kynttilät ja katson piirrettyjä ja joulupukin kuumaa linjaa.
Ei mikään, pidän normipäivänä, ärsyttää jouluhösöt ja syyskuussa tulevat joulukalenterit.
Nuorena mentiin joulukirkkoon aamulla. No TV katsottu joulujutut. Viini ja ruoka. Kävely . Joulurauhan julistus TV.
Ei ole mitään yhtä tiettyä tekemistä, ruokaa tai asiaa, ainoastaan toivon että saisin sellaisen hyvän ja rauhallisen joulumielen. Usein se kyllä tulee kynttilöistä, joulusaunasta, kauniista ateriasta, lämpimistä juomista, elokuvista, kirjasta tai musiikista, mutta oikeastaan mikään näistä ei ole pakollinen.
Rauhallisen joulumielen saavuttaminen on kyllä yllättävän vaikeaa, kun monilla on niin paljon odotuksia ja toiveita tuohon yhteen päivään. Usein tuntuu, että pitäisi olla monessa paikassa ja jollain tapaa suorittaa joulua, ja sellainen vie kyllä omasta mielestäni koko joulun idean.
Voidaanko palauttaa sunnuntaisin kaupat kiinni .
Neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ennustus toteutui jouluna . Poika syntyi. Hyvää joulua.
Meillä perinteenä on keksiä joku syy jätää joulu viettämättä ja välttää kontakteja muihin ihmisiin.
Viime vuonna oli vatsatauti tänä vuonna varmaan sitten korona. Läheiset alkaa epäillä jo vahvasti selityksiämme.
Vierailija kirjoitti:
Pesen ja kiillotan jalkalistat. Ilman sitä joulu ei tule.
Vietätkö kuitenkin joulusi jossain siivoamistasi keittiökaapeista johon laitoit uuden hyllypaperin?
Hautausmaalla käynti myöhään yöllä, kun sielä ei ole enää ketään. Vaan se hiljaisuus ja kynttilöiden loiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käynti äidin luona jouluaamulla sisarusten kanssa, jossa syödään riisipuuro, katsotaan joulurauhan julistus ja jaetaan muutamat lahjat. Koko toimitus kestää ehkä 3 tuntia maksimissaan, mutta se on juuri sopiva aika nauttia ajasta rakkaan perheen kanssa juhlavasti mutta rennosti. Vierailu on kuin joulun ja sen juhlimisen virallinen aloituslaukaus, jonka jälkeen kaikki kuitenkin lähtevät viettämään omia joulujaan omalla tapaa.
Eli et koskaan voisi olla matkoilla jouluna? Tai pois paikkakunnalta aattona? Et vaikka puolisosi sitä toivoisi?
En mä halua olla missään muualla kuin omassa kotikaupungissani ja kotonani jouluna. Jos puolisoni tahtoo muuta, niin sitten lähtee yksin matkaamaan, se sopii minulle oikein hyvin.
Kaksi viimeistä joulua olen ollut vakavan masennuksen kourissa. Sanoin perheelle, että mä teen vaan sen mitä jaksan. Rakastan joulua ja olen opettanut heidät siihen, että joulutan pitkin vuotta. Syyskuussa alkaa ekat joulutoimet jne.
Nyt ei ole ollut mitään koristeita, ei siis yhtään mitään kahteen jouluun. Ei joululauluja, ei tuoksuja, ruuanlaittoa, ei lahjoja jne. Lapset asuvat omillaan, mutta tulevat jouluksi meille. Viimekin jouluna, vaikka edellinen oli todella tyly.
Jouluruuat ovat tärkeät. Lapset tuli ankean joulun jälkeen meille taas, kun ei appiporukoilla ole niin paljon kala ja mätijuttuja, kun siellä on paino lihoissa. Meillä taas ei ole lihaa ollenkaan, ei kinkkua, ei kalkkunaa, karjalanpaiisteja.. Laatikoita vähän, salaatteja sitäkin enemmän. Onhan nää omanlaisia yhdistelmiään, mutta tykätään.
Yksin en suinkaan tälä kertaa tehnyt, vaan mies hoiti kalapöydän, leivät, piirakat, mä salaatit ja laatikot (tilasin), tytär makiat ja poika hoiti juomat, kaupassa juoksut ja isännöinnin. Oli kyllä aivan ihanat joulut, vaikkei niin jouluisaa ollutkaan.
Toivottavasti tulevat tänäkin vuonna. Nyt olen jo vähän alkanut heräämään horteestani. Täällä on kausivalot paikallaan ja vähän vietetään Halloweenia ensin..
Häivyn maisemista. Risulaavu, rakovalkea, nokikahvia, läskiä ja ruisleipää. Parasta olisi paljon lunta ja vähintään -20. Lumimyrskykään ei huono. Mikä ihana hiljaisuus...
Haluan veistellä siivuja vaaleahkosta joululimpusta. Kaksi siivua kerrallaan, toiseen tulee kinkku-sinappipäällys ja toiseen sienisalaatti-graavilohi.
Munatoti, mutta ryhdyin juuri absolutistiksi, joten se siitä perinteestä.