Meneekö asumistuki vuokralaiselle vai vuokranantajalle???
Kenelle se asumistuki oikein maksetaan? Jos asumistukea leikataan niin kuka saa vähemmän rahaa?
Kommentit (39)
Asumistuki vääristää asumista, tukia saavat voivat asua ylisuurissa asunnoissa, kun itse asumisensa maksavat joutuvat asumaan vaatimattomasti varojensa mukaan. Koko asumistukijärjestelmä on todella epäoikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki maksetaan joko suoraan vuokranantajalle tai hakijalle itselleen, valintojen maailma.
Jos vuokranantaja saa asumistuen ja asumistukea leikataan niin vuokranantajan tuloja leikataan silloin.
ei leikata vaan vuokralaisen on maksettava enemmän että vuokra tulee katetuksi.
Väärin.
Asumistukea kun leikataan niin vuokrien hinta tippuu koska ihmiset muuttavat silloin edullisempiin asuntoihin.
Mihin perkeleen edullisempiin asuntoihin?
Kysynnän ja tarjonnan laki määrittää asuntojen ja vuokrien hinnat.
Asumistuki on aina vuokralaisen tuki, vuokralaisen rahaa. Se voidaan maksaa myös suoraan vuokranantajalle jo vuokralainen hakemuksessaan Kelalle näin päättää. Jos asumistuki pienenee vuokralaisen itse maksama osuus kasvaa.
Esimerkki: vuokra 500e / kk, asumistuki 200e / kk maksetaan vuokranantajalle suoraan, vuokralainen maksaa siis omistaan 300e / kk. Asumistuki pienenee ja onkin enää vain 100e / kk ja maksetaan vuokranantajalle, jolloin vuokralainen maksaa omistaan 400e / kk vuokranantajalle.
Esim 2: vuokra 500 e / kk, asumistuki 200e / kk maksetaan vuokralaisen tilille ja vuokralainen maksaa itse 500e / kk vuokranantajan tilille. Tu,ki. pienenee ja on 100e / kk, maksetaan vuokralaisen tilille ja vuokralainen maksaa edelleen sen 500e / kk vuokranantajalle.
Kuka saa enemmän rahaa. Vuokranantaja omansa ja vuokralainen omansa.
Omassa sopimuksessa on kohta, jossa mainitaan. Että mahdollinen asumistuki maksetaan vuokran antajalle.
Olen nyt 5 vuotta tehnyt niin. Kun palkka tai työttömyystuki on tullut tilille. Maksan vuokran oman osuuden heti. Kela maksaa omana päivänään. Oli se meidän osuus töissä 700 tai työttömänä 300. Vuokra on aina ajallaan. Eikä tarvitse odottaa asumistukea omalle tilille. Jotta voi maksaa vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki vääristää asumista, tukia saavat voivat asua ylisuurissa asunnoissa, kun itse asumisensa maksavat joutuvat asumaan vaatimattomasti varojensa mukaan. Koko asumistukijärjestelmä on todella epäoikeudenmukainen.
Niin vääristää ja asumistuki nostaa vuokrien hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki maksetaan joko suoraan vuokranantajalle tai hakijalle itselleen, valintojen maailma.
Jos vuokranantaja saa asumistuen ja asumistukea leikataan niin vuokranantajan tuloja leikataan silloin.
Höpöhöpö taas. Vuokralainen maksaa sitten suuremman osuuden, vuokra pysyy samana.
Kuinka pihalla voi ihmiset olla.
Asumistuki nostaa vuokria. Ilman asumistukea vuokrien hinnat romahtaisi koska kysyntä ja tarjonta määrittää vuokrienkin hinnat. Asumistuki on tulonsiirto köyhiltä rikkaille.
Ei minun vuokrananatajani edes tiedä, että saan asumistukea, koska se tulee minulle. Mutta jos hakisin toimeentulotukea vuokranmaksuuni, Kela maksaisi asumistuen suoraan vuokranantajalleni, koska toimeentulotuessa Kela huolehtii siitä, että vuokranmaksuun myönnetty raha myös menee siihen vuokranmaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin.
Asumistukea kun leikataan niin vuokrien hinta tippuu koska ihmiset muuttavat silloin edullisempiin asuntoihin.
No jos nyt maksat vuorkaa asunnostasi 600e/kk niin sitten muutat asuntoon missä vuokra on 400e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vain toimeentulotukiasiakkaalta evätään oikeus valita. Heidän kohdallaan tuki maksetaan heiltä kysymättä vuokranantajalle.
Muut saavat päättää hakemuksessa, kummalle haluavat, että tuki maksetaan. Itse olen saanut asumistuen aina omalle tillleni.
Ei pidä paikkaansa. Saan toimeentulotukea ja asumistuki maksetaan minulle. Mikäli laiminlyö vuokranmaksun voi kela siirtää sen maksamisen vuokranantajalle.
Jos ei osaa hoitaa raha-asioitaan eli maksaa laskujaan ajoissa, kannattaa valita se vaihtoehto, että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Silloin vuokranantaja saa ainakin osa vuokrasta aina ajoissa, eikä rästissä ole koko vuokrasummaa, jos maksaa vasta myöhässä sen loppuvuokran. Muuta hyötyä siitä ei ole, jos asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle.
Yleensä vuokralaiselle. Jos vuokranantajalle, niin silloin on sovittu poikkeavasta menettelystä , jonka taustalla usein vuokralaisen elämänhallinnan ongelmat , aikaisemmat maksamattomat vuokrat jne.
Vuokran suuruuteen tämä ei tietenkään mitenkään vaikuta, vaan jos asumistuki pienenee, vuokralainen maksaa itse isomman osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain toimeentulotukiasiakkaalta evätään oikeus valita. Heidän kohdallaan tuki maksetaan heiltä kysymättä vuokranantajalle.
Muut saavat päättää hakemuksessa, kummalle haluavat, että tuki maksetaan. Itse olen saanut asumistuen aina omalle tillleni.
Ei pidä paikkaansa. Saan toimeentulotukea ja asumistuki maksetaan minulle. Mikäli laiminlyö vuokranmaksun voi kela siirtää sen maksamisen vuokranantajalle.
Satunnaisessa perustoimeentulotuen haussa saa asumistuen omalle tilille. Mutta jos on sossun vakiasiakas ja saa kuukausittain säännöllisesti muuta toimeentulotukea kuin perustoimeentulotukea, sossu ei varmasti maksa sitä asumistukisummaa asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajaa ei kiinnosta kuka vuokran maksaa.
Nykyään kela tai sossu maksaa vuokran vuokranantajalle. Kun tuet nousee niin se tarkoittaa sitä että vuokranantajat rikastuu.
Jep olkaa vaa reppanat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satunnaisessa perustoimeentulotuen haussa saa asumistuen omalle tilille. Mutta jos on sossun vakiasiakas ja saa kuukausittain säännöllisesti muuta toimeentulotukea kuin perustoimeentulotukea, sossu ei varmasti maksa sitä asumistukisummaa asiakkaalle.
Maksaa, jos on moitteeton historia ilman vuokrarästejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin.
No ensin pitää muuttaa siihen edullisempaan ja irtisanoa nykyinen vuokrasomis sopimusehtojen mukaan. Siihen asti vuokralainen on vastuussa tekemänsä vuokrasopimuksen vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin.
Kysynnän ja tarjonnan laki määrittää asuntojen ja vuokrien hinnat.
On siinä sekin vaihtoehto että yksityiset vuokra-asunnot poistuu markkinoilta kun hommasta ei jää vaivanpalkkaa. Silloin sitten kysyntää halvalle asunnolle ehkä edelleen on, mutta tarjontaa ei... ja hinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on vuokralaiselle annettua rahaa. Ei vuokranantaja välitä siitä, miltä tililtä vuokra tulee, vaan siitä, että saa tililleen koko vuokran.
Asumistuen saaja voi valita, laittaako Kela asumistuen suoraan vuokranantajan tilille, vai laittaako Kela sen vuokralaisen tilille.
Mä laitoin asumistuen suoraan va:lle. Näin va sai aina jotain, vaikkei olisi ihan koko omaa osuutta maksanutkaan heti. Meillä oli sopimuksessa, että 2kk:n vuokraa vastaava summa jos om myöhässä, niin va voi hakea häätöä oikeudesta. Joskus jätettiin oma osuus maksamatta ja lähdettiin puolison kanssa laivalle. Maksettiin kyllä sitten heti seuraavana kuukautena takaisin, niin ei tullut isompia ongelmia, vain korkoa jonkun verran.