Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henk.kohtainen avustaja ja luottotiedot??

Vierailija
20.10.2025 |

Olin haastattelussa henk.kohtaisen avustajan työhön. Minulle ei vielä edes annettu avustettavaa mutta olisi pitänyt antaa työnantajan tarkistaa luottotietoni ja myös se uusi positiivinen luottorekisteri. Mulla kyllä kaikki on kunnossa mutta miksi suostuisin tuohon, kun en tehnyt työsopimusta enkä sitä edes tee ennen kuin tiedän avustettavan.

Olen osa-aikainen työntekijä ja hain lisätöitä, kai tästä nyt jokin karenssi syntyy, jos en anna lupaa tarkistuksiin ja en saa työtä. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuusäätiön sivuilla on aika kattava selostus asiasta:

https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/maksuhairiomerkinta/luot…

"Jos on tarkistamassa toisen henkilön luottotietoja, voi olla yhteydessä kahteen yritykseen, josta tietoja saa. Sieltä neuvotaan, milloin toisen henkilön luottotiedot voi tarkistaa ja paljonko se maksaa."

Luottotietoraportista näkeeseuraavat asiat:

Mikä taho on ilmoittanut tiedot luottotietorekisteriin. Yleisimmin maksuhäiriömerkinnän ilmoittaa käräjäoikeus tai ulosotto.

Mistä päivästä ja mihin asti merkinnät ovat voimassa. 

Minkälainen maksuhäiriömerkintä on kyseessä.

Mistä velasta tai laskusta maksuhäiriömerkintä on tullut.

Ketkä ovat tarkistaneet luottotietojasi viimeisen 12 kuukauden aikana.

Ja jos ei ole maksumerkintöjä, ei ole muuta tietoa rekisterissä kuin se, ettei henkilöllä ole maksumerkintää.

Vierailija
22/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noissa avustaja hommissa toimita avustettavan raha-asioissakin apuna, sitä varten ne luottotiedot tarkastetaan. 

En ole koskaan ymmärtänyt tätä luottotietojen korostusta. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä henkilön rehellisyyden kanssa. Ihmiset ovat kyllä käsittämättömän yksinkertaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuolle ole  itään perustetta. 

On perustetta, kuitenkin avustettavan kotiin menee ja työsopimusta ei tehdä jos ei ole luottotiedot kunnossa. Siis luottotiedot saa tarkistaa jos menee tekemään valvomatonta työtä jonkun kotiin, valvomatonta työtä on se jossa ei esimies ole paikalla

Miten luottotiedot tuohon liittyy?

Vierailija
24/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noissa avustaja hommissa toimita avustettavan raha-asioissakin apuna, sitä varten ne luottotiedot tarkastetaan. 

En ole koskaan ymmärtänyt tätä luottotietojen korostusta. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä henkilön rehellisyyden kanssa. Ihmiset ovat kyllä käsittämättömän yksinkertaisia. 

Moni maksuhäiriömerkintä on jollakin tavalla jo maksussa, yleensä ulosoton tai velkajärjestelyn kautta. Henkilö, joka on ylivelkaantumassa, mutta ei vielä saanut mistään maksuhäiriömerkintää, on paljon alttiimpi väärinkäytöksille. Tiedän, mistä puhu, koska olen itse ollut sekä ylivelkaantunut, yrittänyt selvitä veloista lisävelalla että joutunut maksamaan velat lopulta ulosoton kautta. 

Vierailija
25/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosrekisteriote pyydettiin, kun tänä vuonna aloitin firman kautta henkilökohtaisen avustajan työn.

Vierailija
26/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla luottotiedot kunnossa, mikä siinä on ongelma antaa tarkastuttaa ne? Perusjuttuja 

No, ne luottotiedot tarkistetaan henkilötunnuksella. Vain idiootti antaa henkilötunnuksensa jollekin tuntemattomalle, vaikka tämä olisi tai esittäisi haastattelijaa.

Jos työsuhdetta ei synny, niin sinne meni henkilötunnus tuntemattomalle ihmiselle, joka voi tehdä sillä mitä haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi