Mihin te oikein tuhlaatte rahanne, jos ei ole muka varaa olla kotona muutamaa hassua vuotta kun lapsi pieni??
Kommentit (23)
kaikilla kun ei ole vain yksi lapsi, hyvätuloinen puoliso tai vanhempien ostama asunto. Pankista ei esim. myönnetä lyhennysvapaata asuntolainasta 15-20 vuotta.
Asumiseen ja elämiseen menevät meidän rahat.
Ensin meni 1000 euroa vuokraan ihan tavallisessa paritalokolmiossa, nyt menee vähän enemmän omistusneliöön pääkaupunkiseudulla.
Kun olet sopivassa tulohaarukassa ei saa tuettuja vuokra-asuntoja, eikä asumistukea, on oikeassa tuloloukussa, pakko palata töihin, jollei ole isoja säästöjä valmiina.
Niin ja lapsia löytyy 3 kappaletta, heidänkin elättämisensä maksaa.
Ennen äitiyslomaa ei ehtinyt paljoa säästöjä tulla. Olin kotona kunnes lapsi 1v2kk ja sitten palasin töihin. Meillä on kiva kaunis omakotitalo, uudet autot molemmilla, ja matkaillaan paljon. Kahden ihmisen on tehtävä palkkatyötä että totuttu elintaso säilyy. Onneksi olemme onnistuneet hoitamaan miehen kanssa asiat niin, ettei lapsi joudu vieraalle hoitoon: mulla on työaika 7-15 ja miehellä 16-24.
Meillä lainalla ostettu talo, uusi autokin löytyy ja lapsia kolme.
Mies ei mitään huippuja tienaa ja silti pärjätään oikein hyvin, vaikka kotona olenkin
Itse olen ollut kotona jo huomattavasti kauemmin kuin nuo lapsen kolme ensimmäistä vuotta, lapsiakin on enemmän kuin tuo yksi.
Ymmärrän silti, että sisareni, joka on yhden lapsen yksinhuoltaja, joutuu taloudellisista syistä käymään osa-aikatyössä, vaikka asuukin jo maksetussa omistusasunnossa - ei kotihoidontuella ja lapsen isän maksamalla elatusmaksulla, sekä lapsilisällä ylläpidetä kahden hengen taloutta, jos haluaa tulla omillaan toimeen.
Mihinkään ' kivaan' ei sitten jääkään mitään. Hauska kuitenkin kuulla, ettei teille tee tiukkaa olla paria vuotta ilman toisen tuloja. Nauttikaa siitä.
Siksi palailen nyt töihin, kun lapsi on puolitoista vuotta.
no, sainkin säästettyä äippärahasta 2000 euroa sen vuoden ajan, mutta niitä säästöjä on nyt syöty kun opintorahalla pitää elää... no, lapsi ei ollut suunniteltu ja mies joi mun rahat, joten se siitä säästämisestä ennen lapsen syntymää... hohhoijaa taas. tää on niin taas tätä vaan rikkaar´t tehkööt lapsia -skeidaa...
Meillä lainaa 100 000 e, mies tienaa nettona 1800 e, minä olen kotona kahden lapsen kanssa, esikoinen koulussa. Ei tee tiukkaa, matkustellaan ja ostetaan aika lailla kaikki mitä sattuu mieli tekemään.
menee yli 500 kuussa, siihen ei kotihoidontuki riitä, kun pitäisi vielä syödäkin,maksaa sähkö, vesi, roskat, lasten koulumatkat ja harrastukset, vaatteitakin tarvitaan ja vaippoja ym, autolainan lyhennykset, polttoaine, auton huolto, vähitellen rikkoutuvien kodinkoneitten uusiminen tai korjaaminen, aurausmaksut, tiemaksut, kiinteistövero.
Talo on minun, joten mies ei osallistu lainan maksuun, talon korjausmenoihin eikä myöskään edellisen liittoni lasten ruokkimiseen tai muihinkaan heidän menoihinsa. Yhteisten lasten menoista toki maksaa puolet.
Missä te sitä omakotitaloanne asutte, silläkin on iso merkitys, ja sillä mikä on alueenne vuokrataso.
Meillä siis asumiseen kuluisi vuokrallakin 1000, omassa sitäkin enemmän.
Ja juu, nyt töissä ollessa tuloni ovat 2200 euroa, jos olisin saanut jollakin keinolla 1000 euroa kuussa kasaan, olisin voinutkin olla kotona.
Toisaalta hyvä, että palasin töihin, mies on irtisanottu.
Tiedättekös mammat muuten sitä, että edes miehen työttömyys ei ole syy keskeyttää hoitovapautta, siis työnantajan ei ole pakko ottaa sinua takaisin töihin, koska hoitovapaan ajaksi on palkattu sijainen.
ihminen kuuluu liittoon ja saa työttömyyskorvausta?
Laskuihin, asuntolainan lyhennykseen, opintolainan lyhennykseen, vakuutuksiin, ruokaan, perusvaatteisiin, joskus elokuviin, teatteriin ja ulkona syömiseenkin. Jos on itse elänyt lapsuuden, jossa ei ole saanut yhtään mitään, haluaa omille lapsille jotain muuta. Se ei ole materialismia, se on realismia.
Kun sanotaan, että tietenkin säästetään etukäteen.
Heitetäänpäs peliin riitainen avioero, josta ositus, vielä neljän vuoden päästä tekemättä. Ikää mittarissa jo yli 35 ja halu saada vielä uuden miehen kanssa lapsi.
Mitään omaisuutta ei ole, säästöjä ei tule, kun asuminen syö kaiken. Silti tulot niin, hyvät ettei saa tukia. Niin ja lainaakaan ei tule, kun ositus tekemättä. Kiva soppa siitä syntyy.
-----
Tai sitten toinen tilanteemme, äitiysloman aikana mies lomautetaan ... ei säästöjä, ei mahdollisuuksia jäädä kotiin, ja mieskin saa tehdä töitä 2 päivää viikossa, koskaan ei tosin tiedä minä päiviänä ja siten ei lapsellekaan voida sopia vapaita päiviä.
Vierailija:
ihminen kuuluu liittoon ja saa työttömyyskorvausta?
Miehen työtulot verojen jälkeen yli 2000 euroa, miehen ansiosidonnainen työttömyyskorvaus verojen jälkeen 1200 euroa.
Otappa asioista selvää ennen kuin viisastelet!
Eipä kai se tuollaisiin pikkusummiin elämä kaadu?
Itse tienaan parhaimmillani 10 000 kuussa, liiton työttömyyskorvaus olisi noin 2 500 euroa, mutta eipä se elämä silti siihen kaatuisi.
juuri tuolla lailla? Yhdet riitaisaan liittoon toisen kanssa ja toiset suoraan edellisen riitaisan liiton perään...
No ihan suoraan sanoen, ennen lasta kaikki rahat meni vaatteisiis, biletykseen, yms. Ei mulla käynyt mielessäkään että olisin säästellyt silloin sitä varten että voin olla kotona joskus tulevaisuudessa...