Onko 64 vuotias jo seniori ikäinen?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL ei anna edes eläkeläisalennusta vielä.
Eläkeläinen onkin eri asia kuin seniori. Eläkeläisistä suurin osa on jo vanhuksia
Mutta kun se eläkeikä alkaa just tossa vaiheessa. Minäkin olisin voinut jäädä eläkkeelle 1.6.2025. En vaan halunnut vielä.
T 1960 syntynyt
Ei kaikilla ala. Eläkeikä ei ole mikään kiveenhakattu ikä vaan vaihtelee. Esimerkiksi minun isäni jäi eläkkeelle 57-vuotiaana ja äitini 68-vuotiaana. Kumpikaan ei ole työkyvyttömyys/sairaseläkkellä. Osa sitten on eläkkeellä jo 16-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL ei anna edes eläkeläisalennusta vielä.
Eläkeläinen onkin eri asia kuin seniori. Eläkeläisistä suurin osa on jo vanhuksia
Mutta kun se eläkeikä alkaa just tossa vaiheessa. Minäkin olisin voinut jäädä eläkkeelle 1.6.2025. En vaan halunnut vielä.
T 1960 syntynyt
Mutta kun nyt ei puhuta eläkeiästä, vaan siitä, ketkä ovat senioreja. Eläkeikäinen voi olla vaikka 16-vuotias, mutta ei hän sentään seniori ole.
No se on hyvä jos seniori vielä SUP lautailee ja snorklaa tai käy vesijumpassa. Hiihtää. Niin se kuuluu olla . Että niin kauan kuin liikkuu niin liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Monet eläkeläiset ja eläkeikää lähestyvät miehet kuvittelevat olevansa kuolemattomia ja ikinuoria, kun jaksavat vielä pyöräillä tai pelata golfia tms ja pukeuminen on ns. rennon tyylikästä. Kuitenkin lihasmassa on hävinnyt, hiukset ohentuneet ja elastisuus kropasta lähtenyt. Viimeistään puhetyylistä, jutuista ja äänestä tunnistaa senioriksi. Ei millään pahalla.
Tässä yksi kuvaamailainen mies:
"Siinä se alkaa vanhuus 50-55 ."
-hevonvtut. Olen 66 ja ajan fillarilla joka vuosi 5000km, muna seisoo ja tukka päässä, järki myös.
Vierailija kirjoitti:
Seniori-ikäisyys alkaa välittömästi 50-vuotispäivän jälkeen.
Ei ala.
Seniori on seniori, vaikka kuinka liikkuisi ja yrittäisi elää nuorekasta elämää. Kaikki 60v ja sitä vanhemmat ovat senioreita.
Mä oon seniori-ikäinen sitten kun minusta alkaa tuntua siltä. Nyt olen 60, näytän hyvältä, voin hyvin ja kaikki toimii eikä mulla ole pienintäkään aikomusta asettua keräämään sammalta pintaani.
On harrastuksia, on ystäviä, olen tarpeellinen ja rakas monelle ja moni on rakas mulle.
Sitä toivon, että saan olla terve jatkossakin ja ettei ainakaan aivotaudit iske. Onneksi mun sukuhaara on välttynyt otsa-ohimolohkorappeumalta, jota on potenut ainakin isän isä ja usea hänen sisaruksistaan. Koska se ei ole isälläni puhjennut ja hän on 90 v, sitä geeniä ei hänellä ole eikä siis mullakaan. Altzheimeria ei myöskään ole suvussa. Hemmetin terve suku itseasiassa, eliniänodote lähempänä sataa vuotta.
Isä meni 81-vuotiaana uudestaan naimisiin. Mä en tunne tarvetta tehdä niin mutta onhan mulla tuohon vielä harkinta-aikaa 21 vuotta.
Jotkut väittää että 45 olisi keski-ikäinen, ei 30 vuotias vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Monet eläkeläiset ja eläkeikää lähestyvät miehet kuvittelevat olevansa kuolemattomia ja ikinuoria, kun jaksavat vielä pyöräillä tai pelata golfia tms ja pukeuminen on ns. rennon tyylikästä. Kuitenkin lihasmassa on hävinnyt, hiukset ohentuneet ja elastisuus kropasta lähtenyt. Viimeistään puhetyylistä, jutuista ja äänestä tunnistaa senioriksi. Ei millään pahalla.
Tottahan tuo on. Naiset vanhenee paljon hitaammin. Miehet alkaa ukkoutua kolmissakympeissä osittain asenteidensa, osittain huonojen elämäntapojen takia.
Vierailija kirjoitti:
45v on heittämällä keski-ikäinen. Ihmisen keskimääräinen elinikä on alle 90v. jolloin keski-ikä eli ikä elämän keskivaiheilla on hyvinkin pitkällä 45v iässä.
Vanhus voi vielä vaikka korjata kaivon tai mökin tai autotallia. Tai keitellä puuroja . Saattaa vielä käydä kylpylässä. Tai kolata lunta . Joku voi kirjoittaa muistelmia. Jopa säveltää. Rollaattori ystävykset voi yhdessä kaupassa käydä ja kokkailla. Ihminen vanhenee mutta kun liikkuu niin pysyy menossa mukana . Ei kannata jäädä asuntoon vaan ulos mihin tahansa. Uimahalli ystäviä pitäisi olla vanhuksille jotka vie sinne ja ui mukana kuin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi kuvaamailainen mies:
"Siinä se alkaa vanhuus 50-55 ."
-hevonvtut. Olen 66 ja ajan fillarilla joka vuosi 5000km, muna seisoo ja tukka päässä, järki myös.
En leuhkis seisovalla järjellä :D
Vierailija kirjoitti:
Vanhus voi vielä vaikka korjata kaivon tai mökin tai autotallia. Tai keitellä puuroja . Saattaa vielä käydä kylpylässä. Tai kolata lunta . Joku voi kirjoittaa muistelmia. Jopa säveltää. Rollaattori ystävykset voi yhdessä kaupassa käydä ja kokkailla. Ihminen vanhenee mutta kun liikkuu niin pysyy menossa mukana . Ei kannata jäädä asuntoon vaan ulos mihin tahansa. Uimahalli ystäviä pitäisi olla vanhuksille jotka vie sinne ja ui mukana kuin tuo.
Miksi pitäisi olla joku saattaja?
t. 85-vuotias tätini, joka kävelee uimahalliin vesijumppaan 3km ja saman verran takaisin kotiin jumpan jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Tottakai 45v on keski-ikäinen. Miksi ei olisi?
N45
80- vuotias voi vielä vuokrakasvimaalla kuokkia ja tehdä säilykkeitä.
Mikäs oli TV tähti kyllitäti joka piirsi TV ohjelmassa . Tai TV uutisten lukijat jääneet eläkkeelle 55-60 vuotiaita ennen . Nyt jäi Marjukka 65- vuotiaana . Seniori.
Yllättävän moni luulee, että termit "seniori", "vanhus" ja "ikääntynyt" liittyvät jotenkin ihmisen toimintakykyyyn tai terveyteen. Yhtä hölmö ajatus kuin se, että "nuori", "teini-ikäinen" tai "alaikäinen" määriteltäisiin vastaavin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Eläkeikä oli vielä muutama vuosi sitten 63. Ilman eläkeiän korotuksia 64 olisi jo eläkkeellä.
Ihanaa 😊
Meillä myös pitkäikäistä sukua, myös omat vanhemmat. Jos alkaa 64-vuotiaana olo olla kuin seniori-ikäisellä, niin hyvä muistaa, että pitäisi jaksaa semmoset 30 vuotta vielä toimintakykyisenä. Silloin on hyvä aika alkaa pitää itsestään huolta.