Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on kyse? Muutin uudelle paikkakunnalle enkä saa enää maksettua ostoksia itsepalvelukassalla

Vierailija
18.10.2025 |

Olen käyttänyt itsepalvelukassoja vuosikausia ympäri Suomea. Nyt muutin uuteen paikkaan ja lähikaupassa asioidessa lähes joka kerta alkaa se kassa huutaa punaista. Luonnollisesti, en ole varastanut mitään enkä aikeissakaan tehdä niin. Eilen jopa kysyin vartijalta, joka tuli siihen, että mistä tässä on kyse? Se vaan virnuili siinä. Tämä tapahtuu riippumatta siitä poikkeanko kaupassa lenkin oheella ja ostan yhden, tai kaksi tuotetta, vai korillisen. Onko se niin, että epäilevät varkaaksi? Tuntuu aivan käsittämättömältä. Joka kerta joudun odottelemaan siinä, että joko myyjä tai vartija tulee selvittämään tilanteen. Harmittaa ihan älyttömästi ja eilen nolotti, kun koko kassajono siinä sitten ihmetteli sitä punaisena piippaavaa kassaa. Ei tee mieli asioida kyseisessä kaupassa enää ollenkaan. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä niitä "ihmiskassoja" jos haluat säilyttää ees muutaman työpaikan. Jos et niin hiivatin hyvä että itsepalvelukassat huutaa ja joudut "silmätikuksi".

Minä käytän 80% ajasta ihmiskassoja. Käyn itsepalvelukassoilla vain silloin, kun on kova kiire esimerkiksi bussiin.

Noille ihmiskassoille on aina pitkät jonot, joten kyllä niitä ihan kiitettävästi käytetään. Itsepalvelukassoja ei tunnu käyttävän juuri kukaan.

Minä en edes mene kauppaan, jos on kiire bussiin tai sitten varaudun menemään seuraavaan bussiin. Siksipä maksan ostokseni aina ihmiskassoilla ja yritän välttää pahimpia ruuhka-aikoja lähes aina.

Vierailija
22/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on myös tullut yhdessä kaupassa kolme kertaa tuollainen satunnaistarkastus. Muissa kaupoissa asioidessani ei koskaan. En tiedä, mistä tuollainen johtuu. Olen käynyt siellä tosi harvoin, vain jos sattuu olemaan asiaa jonnekin lähistölle, ja nykyään en enää sitäkään. Tarkastuksissa ei yleensä ole mitään ihmeellistä, mutta viimeisimmän tarkastuksen koin jotenkin nöyryyttävänä, kun kassa tyhjensi koko reppuni, siis otti ulos ja tarkasti kaikki sellaisetkin tavarat jotka eivät selkeästi liittyneet heidän kauppaansa mitenkään.

Ihan oikeasti: miksi te ihmiset alistutte reppujenne avaamiseen? Kai te tiedätte, ettei sellaiseen tarvitse suostua.

Tuo yksi kauppa on kyllä vähän sellaisella ns. slummialueella, joten ehkä siellä on ylipäätään itsepalvelukassat ohjelmoitu tekemään enemmän noita satunnaistarkastuksia kuin muualla. Jostain syystä se vain aina sattuu minulle.

Minä en ole eläessäni käynyt epäpalvelukassalla. En todellakaan ala tehdä kassaneidin töitä, ja ottaa samalla vielä sitä riskiä että joudun syytetyksi myymälävarkaaksi, jos unohdan jonkun tuotteen piipata. Tai joutua jotain taskujani kaivelemaan auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oluet pitää ostaa ihmiskassalta

No en ole ostanut alkoholia enkä tupakkaa, ehkä se on se outo juttu? Ap

Entä kombuchaa, alkoholitonta siideriä, tulitukkuja, tiramisua tms? Monet kaupat luokittelevat myös nuo kielletyiksi tuotteiksi.

Tiramisu on kielletty tuote? :o

Kyllä. Sitä syödessä voi alkaa tehdä siideriä mieli.

Vierailija
24/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä niitä "ihmiskassoja" jos haluat säilyttää ees muutaman työpaikan. Jos et niin hiivatin hyvä että itsepalvelukassat huutaa ja joudut "silmätikuksi".

Minä käytän 80% ajasta ihmiskassoja. Käyn itsepalvelukassoilla vain silloin, kun on kova kiire esimerkiksi bussiin.

Noille ihmiskassoille on aina pitkät jonot, joten kyllä niitä ihan kiitettävästi käytetään. Itsepalvelukassoja ei tunnu käyttävän juuri kukaan.

Minä en edes mene kauppaan, jos on kiire bussiin tai sitten varaudun menemään seuraavaan bussiin. Siksipä maksan ostokseni aina ihmiskassoilla ja yritän välttää pahimpia ruuhka-aikoja lähes aina.

No kiva sulle. Minä en halua odottaa tuntia seuraavaa bussia, ja menen kauppaan työpäivän jälkeen, koska en halua odottaa vuorokautta seuraavaa ateriaa. Näin meitä on moneen junaan.

Vierailija
25/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää niitä palvelukassoja niin ihmisille riittää töitä!

Vierailija
26/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on myös tullut yhdessä kaupassa kolme kertaa tuollainen satunnaistarkastus. Muissa kaupoissa asioidessani ei koskaan. En tiedä, mistä tuollainen johtuu. Olen käynyt siellä tosi harvoin, vain jos sattuu olemaan asiaa jonnekin lähistölle, ja nykyään en enää sitäkään. Tarkastuksissa ei yleensä ole mitään ihmeellistä, mutta viimeisimmän tarkastuksen koin jotenkin nöyryyttävänä, kun kassa tyhjensi koko reppuni, siis otti ulos ja tarkasti kaikki sellaisetkin tavarat jotka eivät selkeästi liittyneet heidän kauppaansa mitenkään.

Ihan oikeasti: miksi te ihmiset alistutte reppujenne avaamiseen? Kai te tiedätte, ettei sellaiseen tarvitse suostua.

Tuo yksi kauppa on kyllä vähän sellaisella ns. slummialueella, joten ehkä siellä on ylipäätään itsepalvelukassat ohjelmoitu tekemään enemmän noita satunnaistarkastuksia kuin muualla. Jostain syystä se

"Ihan oikeasti: miksi te ihmiset alistutte reppujenne avaamiseen? Kai te tiedätte, ettei sellaiseen tarvitse suostua."

No tuossa tapauksessa olisi herättänyt enemmän huomiota alkaa riehua ja kieltäytyä tarkistuksesta. Se nyt vielä puuttuisi, että joku poliisi olisi kutsuttu paikalle. Olen hiljainen ja ujo ihminen, haluan vain tehdä ostokseni ilman draamaa.

Ja en minä tuossa kaupassa ole tuon jälkeen käynytkään, joten äänestän jaloillani.

Vierailija
27/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiva sulle. Minä en halua odottaa tuntia seuraavaa bussia, ja menen kauppaan työpäivän jälkeen, koska en halua odottaa vuorokautta seuraavaa ateriaa. Näin meitä on moneen junaan.

Aina välillä sitä oikein muistaa, miten kivaa on kun on se oma auto, vaikka sitten vanhakin.

Vierailija
28/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva sulle. Minä en halua odottaa tuntia seuraavaa bussia, ja menen kauppaan työpäivän jälkeen, koska en

Käy ruokatunnillasi. Niin minä tein töissä ollessani ja ruokana söin eväitä. Noista molemmista selvisi paljon nopeammin kuin mistään lounasravintolakeikasta.

Vierailija
29/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan oikeasti: miksi te ihmiset alistutte reppujenne avaamiseen? Kai te tiedätte, ettei sellaiseen tarvitse suostua."

No tuossa tapauksessa olisi herättänyt enemmän huomiota alkaa riehua ja kieltäytyä tarkistuksesta. Se nyt vielä puuttuisi, että joku poliisi olisi kutsuttu paikalle. Olen hiljainen ja ujo ihminen, haluan vain tehdä ostokseni ilman draamaa.

Itselläni on pari kertaa kassalla piipannut hälytystä, en ole ollut asiasta moksiskaan eikä ole kukaan juossut perään. Kerran alkoi Bauhausin kassatyyppi jupista jotain että pitäisi avata takin taskut, jolloin totesin että jaaha, taidankin palauttaa tämän 200 euroa maksaneen hanan juuri tässä ja nyt kymmenen sekuntia ostotapahtuman jälkeen. Onneksi tiesin, että sama hana on saatavana muualtakin, muuten ei olisi välttämättä riittänyt kantti, kun tarve sille oli välitön (koko talosta vesi katkaistuna kun ei ollut tulppia hajonneen hanan tilalle).

Ja en minä tuossa kaupassa ole tuon jälkeen käynytkään, joten äänestän jaloillani.

Tuosta pisteet.

Meni kyllä minultakin useampi vuosi ennen kuin Bauhausissa kävin tuon jälkeen. Menettivät ne siinä varmaan ainakin pari tonnia rahaa.

Vierailija
30/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää niitä palvelukassoja niin ihmisille riittää töitä!

En käytä! 

Vierailija
31/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa täällä. Jos havaitsen ylimääräistä seurantaa, niin lopetan koko kyseisessä  kaupassa käymisen. 

Lidl on esimerkiksi kiva kauppa, kun siellä ei ole toimettomia kyttääjiä. Prisma ja Motonet, niissä en käy kuin pakosta.

Vierailija
32/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko millainen kauppa? Mulla aina ennen Joensuussa Cittarilla huusi kassa joka kerta. Epäilen sen johtuvan siitä, että katselin aina myös meikkejä- joskus ostin , usein en. Mutta vartijakopista seurataan asiakkaita. Koppi on siellä ylhäällä mitä ei huomaa,, koska lasit on sellaiset. Ne haluaa tsekata maksatko sen pienen oston vai et. Koskaan en ole varastanut enkä aio edelleenkään, joten hylkäsin kaupan kokonaan , vaikka oli lempparikauppa. Olen niin pikkumainen. Nyt muualla asuessa ei ole vastaavaa ollut, mutta pyrinkin käyttämään palvelukassoja. Siinä ei tarvi säätää mitään.Ja itsekin asiakaspalvelualalla niin on kiva palveluttaa myös ihteä välillä....

Vierailija
33/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko millainen kauppa? Mulla aina ennen Joensuussa Cittarilla huusi kassa joka kerta. Epäilen sen johtuvan siitä, että katselin aina myös meikkejä- joskus ostin , usein en. Mutta vartijakopista seurataan asiakkaita. Koppi on siellä ylhäällä mitä ei huomaa,, koska lasit on sellaiset. Ne haluaa tsekata maksatko sen pienen oston vai et. Koskaan en ole varastanut enkä aio edelleenkään, joten hylkäsin kaupan kokonaan , vaikka oli lempparikauppa. Olen niin pikkumainen. Nyt muualla asuessa ei ole vastaavaa ollut, mutta pyrinkin käyttämään palvelukassoja. Siinä ei tarvi säätää mitään.Ja itsekin asiakaspalvelualalla niin on kiva palveluttaa myös ihteä välillä....

Tuliko selitys satunnaistarkastuksesta?

Vierailija
34/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusta vai Pilkko? Ainakin päiväaikaan keskustan Cittarissa pääsee nopeammin ulos normikassalta, ip-kassoilla ne jonot ovat, ainakin jokaisella omalla käyntikerralla on ollut näin.

Vierailija
35/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sen vartijan vainoa jos vaan virnuilee noin. Oletko viehättävä?

Vierailija
36/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo yksi kauppa on kyllä vähän sellaisella ns. slummialueella, joten ehkä siellä on ylipäätään itsepalvelukassat ohjelmoitu tekemään enemmän noita satunnaistarkastuksia kuin muualla. Jostain syystä se

Tosi uhkaavaa ja pelottavaa käyttää ip-kassaa, kyllä.

No itse olin nuorempana kassaneiti niin helpostihan sitä piippaa ip-kassan kautta jos on yhtään jonoa. Voi teitä, joille kaikki on vaikeaa.

Vierailija
37/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo yksi kauppa on kyllä vähän sellaisella ns. slummialueella, joten ehkä siellä on ylipäätään itsepalvelukassat ohjelmoitu tekemään enemmän noita satunnaistarkastuksia kuin muualla. Jostain syystä se vain aina sattuu minulle.

Kassa ei tyhjennä sun reppua, ohjeen mukaan heillä ei ole siihen oikeutta. Sen sijaan he pyytävät sinua tyhjentämään sen.

Vierailija
38/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oluet pitää ostaa ihmiskassalta

Tämä!

Tuo!

Vierailija
39/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassapääte pyysi kutsumaan apua, kun ainoa ostokseni eli 1,5 litran cocacolapullo väitti olevansa kirjolohi. Minulla ei ollut minkäänlaista laukkua edes, joten valvovalla henkilöllä oli naurussa pitelemistä, kun yhdessä mietimme, mitä oli tapahtunut. Ensin toki hän kysyi, missä se lohi on, mutta koska ei se olisi taskuunkaan mahtunut, niin asia kuitattiin järjestelmävirheenä.

Vierailija
40/42 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tarkastukset ei ole täysin sattumanvaraisia. Jos olet ostellut pitkän aikaa samasta kaupasta tai kauppaketjuista, sinulle on järjestelmä luonut kanta-asiakas tai vastaavan statuksen, joka vähentää satunnaisia tarkastuksia. Kun taas eri paikassa, ja varsinkin eri kauppaketjussa, olet uusi asiakas joten tarkastuksia tulee alussa useammin kunnes sinulle on kertynyt tarpeeksi tapahtumahistoriaa.