Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sosiaalityöntekijä OIKEASTI tekee...

Vierailija
18.10.2025 |

...sinun mielestäsi? 

Pohjois-Pohjanmaalla Kelan lomakkeita täyttävät nyt lääkärit, eivät sosiaalityöntekijät. Olen itse luullut, että heidän työnsä on inasen vaativampaa. Miten on? Onko yliopistotutkinto sosiaalityöntekijöillä siksi, että he voivat selata kelan sivuja, vai tekevätkö he jotain muuta?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen täyttää kelan hakemuksensa itse, ei viranomainen. 

Mitä ne sossut sitten sairaalassa teki, kun tämä oli lääkäreiden valitus. Että asiakkaat eivät osaa täyttää lomakkeita. Joka tosiaan ei vaadi yliopiston käynyttä työntekijää oman logiikkani mukaan. 

Sossut ovat saattaneet auttaa vaikka vammaistukien tai eläkkeiden haussa. Lääkäri tekee lausunnon ja sossun kanssa itse hakemus. Nyt lääkäri joutuu avustamaan niissä hakemuksissakin. Sossut myös hakevat maksajat esim. Ulkomaalaisten sairaslahoidolle. 

Hyvä sitten, että poistuivat sairaalasta. Kuulostaa melkoiselta yliopistokoulutuksen hukkaan heittämiseltä tehdä... eläkehakemuksia? Pikkuisen haastavampaa työtä kuntapuolella.

Vierailija
22/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko keskimääräisellä ihmisellä asiasta mitään tietoa.

Tekevät monenlaisia töitä, riippuen työpaikasta. Itselläni pitkä kokemus sosiaalityöntekijästä työkaverina psykiatrian klinikassa.

Toivat työryhmään asiantuntijuutensa nimenomaan sosiaalisissa ja taloudellisissa kysymyksissä.

Olen tavannut sosiaalityöntekijän kanssa perheitä, kun on kartoitettu potilaan turvaverkkoa, olen tehnyt sosiaalityöntekijän kanssa kotikäyntejä jne.

Työskentelevät eri-ikäisten kanssa vauvasta -vaariin. Monipuolinen työ.

Mitä työtä itse teet? Oletko myös yliopistokoulutettu? Ajatteletko, että tämä tehtävä vaatii nimenomaan yliopistokoulutusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida tavan ihmisellä olla mitään käsitystä siitä, että sekä aikuissosiaalityössä että lastensuojelupuolella kyse on täysin ylikuormitetusta työstä (yhdellä ihmisellä 30 asiakasta, aikuispuolella voi olla enemmänkin, ja kaikkien asioihin pitäisi olla aikaa paneutua päivittäin ja niiden vaatimalla tarkkuudella, kun kyse on ihmisten elämästä, tuesta ja pärjäämisestä joko lasten tai itsensä kanssa). Siihen päälle vielä se, että koko ammatti on olla yksi lokaämpäri. Vaikka joudut toimimaan lain todella tarkkaan laatimissa rajoissa, mitkä välillä estävät asioihin puuttumisen ja välillä velvoittavat puuttumaan, niin aina asiakkaat on sitä mieltä, että sossu tekee ne päätökset ihan tuulesta temmaten ja pahuuttaan.

Lisäksi, eikös kelan lappuihin pitäisi saada apu sieltä Kelalta?

Vierailija
24/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekevät monenlaisia töitä, riippuen työpaikasta. Itselläni pitkä kokemus sosiaalityöntekijästä työkaverina psykiatrian klinikassa.

Toivat työryhmään asiantuntijuutensa nimenomaan sosiaalisissa ja taloudellisissa kysymyksissä.

Olen tavannut sosiaalityöntekijän kanssa perheitä, kun on kartoitettu potilaan turvaverkkoa, olen tehnyt sosiaalityöntekijän kanssa kotikäyntejä jne.

Mutta tarvitaanko tähän ylempää korkeakoulututkintoa? Sosiaalihuollon puolella AMK-koulutetu sosionimit käyvät kotikäynneillä tekemässä käytännönläheisiä asioita asiakkaiden kanssa. Sosiaalityöntekijät lastensuojelussa esimerkiksi laativat huostaanottoasiakirjoja lakiosaston

Kyllä sosiaalityöntekijät itse laativat huostaanottoasiakirjat. Yleensä hyvinvointialueilla ei ole edes mitään lakitukea tähän. 

Vierailija
25/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä itse teet? Oletko myös yliopistokoulutettu? Ajatteletko, että tämä tehtävä vaatii nimenomaan yliopistokoulutusta?

Tähän lisäkysymyksenä: jos tämä työ on yliopistokoulutetun sosiaalialan ammattilaisten, mitä tehtäviä tulisi AMK- ja ammattikoulusta valmistuneiden tehdä? 

Vierailija
26/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajoittaa perheitä ja vieraannuttaa lapsia vanhemmistaan.

Tässä osut oikeaan, vaikka olikin vitsi. Käytännössä kyse on busineksestä. Sosiaalityöntekijä ottaa lapset huostaan ja se on business, joka kannattaa. Noin 2 miljardia vuodessa. Oma lukunsa on huoli-ilmoitukset, joita etenkin vasemmisto käyttää väärin tehden turhia huoli-ilmoituksia mm. persupoliitikoista. 

Sosiaalityöntekijät pitäisi irtisanoa ja uudelleenkouluttaa tuottaviin tehtäviin, lapset voisi huutokaupata kuten huutolaislapset aikoinaan. Tällöin vanhemmat (usein narkkarit) tietää mitä tapahtuu jos ei kykene lapsiaan hoitamaan. Mikäli paranevat, voisivat ostaa lapsensa takaisin.

Vierailija
27/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän tehtävänsä on hankaloittaa asiakkaan elämää.

Sinä päivänä kun ihminen tajuaa olevansa sairas tuo ajatus kääntyy.

Myyntipuolella joutuu pitämään kiinni sellaisesta ajatuksesta että "asiakas on aina oikeassa". Mutta sosiaalityön kohdalla se menee päin vastoin, koska sinä valtaa käytetään ainoastaan yhteen suuntaan, eikä asiakas tuo rahaa sosiaalityöntekijälle. Sosiaalityöntekijän asiakkaalle ei tarvitse olla samalla tavalla ystävällinen tai yrittää ymmärtää hänen näkökulmaansa, koska sillä ei ole juuri merkitystä.

Usein asiakas on varmasti oikeasti häiriintynyt ja tekisi hyvää hänelle itselleenkin ymmärtää se, mutta monesti myös sosiaalityöntekijä päätyy tekemään johtopäätökset nopeasti tuntematta asiakasta, ja puskee sitten oman kantansa läpi. Eihän vaikka perättömistä lastenhuolto-ilmoituksista muuten kenellekään koskaan mitään haittaa koituisi.

Vierailija
28/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä osut oikeaan, vaikka olikin vitsi. Käytännössä kyse on busineksestä. Sosiaalityöntekijä ottaa lapset huostaan ja se on business, joka kannattaa. Noin 2 miljardia vuodessa. Oma lukunsa on huoli-ilmoitukset, joita etenkin vasemmisto käyttää väärin tehden turhia huoli-ilmoituksia mm. persupoliitikoista. 

Sosiaalityöntekijät pitäisi irtisanoa ja uudelleenkouluttaa tuottaviin tehtäviin, lapset voisi huutokaupata kuten huutolaislapset aikoinaan. Tällöin vanhemmat (usein narkkarit) tietää mitä tapahtuu jos ei kykene lapsiaan hoitamaan. Mikäli paranevat, voisivat ostaa lapsensa takaisin.

Mitä sosiaalityöntekijä konkreettisesti itse saa huostaanotosta? Rahallisesti tai muuten materiaalisesti?

Vierailija
29/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on hämärän peitossa, miksi yliopistokoulutusta tarvittiin kelan hakemusten täyttämiseen Pohjois-Pohjanmaalla

AP

Vierailija
30/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sosiaalityöntekijä konkreettisesti itse saa huostaanotosta? Rahallisesti tai muuten materiaalisesti?

Palkan. Se on koko byrokratian idea.

Vierailija
31/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla vastausta alkuperäiseen kysymykseen 

Vierailija
32/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huostaanotto on hyvin työläs osa työtä ja useimmiten muutenkin kuormittava, kun vanhemmat tappelevat vastaan. Joskus kyllä menee ihan sopimalla. Mitään muuta sossu ei siitä saa kuin työn iloa.

Vierailija
33/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen on hämärän peitossa, miksi yliopistokoulutusta tarvittiin kelan hakemusten täyttämiseen Pohjois-Pohjanmaalla

AP

Terveyssosiaalityö on katoava ala. Sossut tarvitaan lakisääteiselle puolelle lasuun, vammaipalveluihin. 

Vierailija
34/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus löytyy lainsäädännöstä. Samalla tavalla kuin lääkäreillä on oikes kirjoittaa reseptejä, sossu on ainoa joka voi tehdä huostaanottoja. Sosionomit voivat viran puolesta avustaa ja tehdä joitakin päätöksiä, mutta heidänkin yläpuolellaan pitää olla sosiaalityöntekijä.

Tarvitaanko yliopistokoulutusta? Ei tarvittaisi, mutta koska kyse on vasemmistolaisesta byrokratiasta, saavutetaan tällä menetelmällä oikeanlaista ajattelua virkakoneistoon. Tutkimusten mukaan 86 prosenttia sosiaalityöntekijöistä kannattaa vasemmistoa ja ovat poliittisesti aktiivisia. 

Vierailija
35/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tarvitaanko tähän ylempää korkeakoulututkintoa? Sosiaalihuollon puolella AMK-koulutetu sosionimit käyvät kotikäynneillä tekemässä käytännönläheisiä asioita asiakkaiden kanssa. Sosiaalityöntekijät lastensuojelussa esimerkiksi laativat huostaanottoasiakirjoja lakiosaston kanssa ja ovat hallinto-oikeudessa edustamassa työnantajaa. Ihan esimerkkinä, että hieman haastavampaa kuin asiakkaiden kanssa asioiden selvittely. 

Monenlaista ohjausta ja selvittelyä tekevät, mikä ei kuulu hoitohenkilökunnan osaamisalueeseen.

Eihän siitä haittaa ole, jos ihmisten kanssa työskentelevillä on tietoa ihmismielestä ja esim psykologiasta.

Ja sosiaalipuolen lainsäädäntö on heille tuttua.

Vierailija
36/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus löytyy lainsäädännöstä. Samalla tavalla kuin lääkäreillä on oikes kirjoittaa reseptejä, sossu on ainoa joka voi tehdä huostaanottoja. Sosionomit voivat viran puolesta avustaa ja tehdä joitakin päätöksiä, mutta heidänkin yläpuolellaan pitää olla sosiaalityöntekijä.

Tarvitaanko yliopistokoulutusta? Ei tarvittaisi, mutta koska kyse on vasemmistolaisesta byrokratiasta, saavutetaan tällä menetelmällä oikeanlaista ajattelua virkakoneistoon. Tutkimusten mukaan 86 prosenttia sosiaalityöntekijöistä kannattaa vasemmistoa ja ovat poliittisesti aktiivisia. 

Haluaisit siis mahdollisimman matalasti koulutetun käyttämään valtaa suhteessa muihin ihmisiin? Kiinnostavaa.

Vierailija
37/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tarvitaanko tähän ylempää korkeakoulututkintoa? Sosiaalihuollon puolella AMK-koulutetu sosionimit käyvät kotikäynneillä tekemässä käytännönläheisiä asioita asiakkaiden kanssa. Sosiaalityöntekijät lastensuojelussa esimerkiksi laativat huostaanottoasiakirjoja lakiosaston kanssa ja ovat hallinto-oikeudessa edustamassa työnantajaa. Ihan esimerkkinä, että hieman haastavampaa kuin asiakkaiden kanssa asioiden selvittely. 

Monenlaista ohjausta ja selvittelyä tekevät, mikä ei kuulu hoitohenkilökunnan osaamisalueeseen.

Eihän siitä haittaa ole, jos ihmisten kanssa työskentelevillä on tietoa ihmismielestä ja esim psykologiasta.

Mutta siis, vaikuttaa omiin silmiin että on ollut ihan ylikoulutettua porukkaa noissa hommissa. Mitä mieltä olet siitä?

Vierailija
38/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

1. Riippuen virasta, sosiaalityöntekijäksi pääsee myös sosionomin AMK tutkinnolla.

2. Tästä ei nyt enää ota päätä eikä häntää tolkkua, että vituttaako sinua, että ne sossut ei enää täytä niitä hakemuksia, vai että ne tekivät niitä alunperinkään ikinä?

3. Sosiaalityö ja kela on kaksi eri systeemiä. Sosiaalityöntekijät eivät toimi kelan työntekijöinä.

Vierailija
39/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja ja minulla on myös perheterapeutin koulutus.

Vierailija
40/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen on epäselvää, miksi tähän tarvitaan _yliopistokoulutusta_. Muualla sama onnistuu alemmalla koulutuksella ihan helposti.