Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sosiaalityöntekijä OIKEASTI tekee...

Vierailija
18.10.2025 |

...sinun mielestäsi? 

Pohjois-Pohjanmaalla Kelan lomakkeita täyttävät nyt lääkärit, eivät sosiaalityöntekijät. Olen itse luullut, että heidän työnsä on inasen vaativampaa. Miten on? Onko yliopistotutkinto sosiaalityöntekijöillä siksi, että he voivat selata kelan sivuja, vai tekevätkö he jotain muuta?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko keskimääräisellä ihmisellä asiasta mitään tietoa.

Vierailija
2/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristävät asiakasta ja kuulustelut. Ellei ole selvä tapaus. En ota kantaa mihinkään alueeseen.

Vierailija
4/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityötä tehdään eri paikoissa. Sairaalan sossu ei tee päätöksiä, van etsii ratkaisuja esim potilaiden asumiseen, taloudelliseen pärjäämiseen. Sosiaalitoimistossa sitten tehdään hallintopäätöksiä kuten harkinnanvaraista tukia tai lasten huostaanottoja. 

Vierailija
6/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen täyttää kelan hakemuksensa itse, ei viranomainen. 

Vierailija
7/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei tiedä

Vierailija
8/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelee, kirjaa ylös asiakkaan tiedot. Viilaa pilkut, koska asiakas valittaa, niin pitää olla mustaa valkoisella että lain mukaan ollaan menty. 

Ja omassa kunnassa myös ehdottelee kaikille muille, miten muut ihmiset voisivat tehdä työtänsä. Olen joutunut omassa työssäni toppuuttelemaan, että en tee tuollaista asiaa omassa työssä, ellei makseta erikseen. 

Vierailija
9/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokoomus-Suomessa ei ole tilaa auttavalle työlle ainakaan valtion kassasta. Yksityiselle saa ja pitää työllistyä, mutta se ei ole aina helppo yhtälö auttaa köyhiä ja rikastua itse samalla, kun sen firman johtajankin pitäisi rikastua että siinä olisi mitään mieltä.

Täytyy vaan toivoa että houkutellaan sellaiset miljonäärit Suomeen, jotka haluavat vaikka edes imagonsa vuoksi järjestää köyhäinapua, kun kerran miljonääreille halutaan tehdä tästä maasta ihannevaltio, ja leikataan kaikilta muilta, varsinkin kaikkien köyhimmiltä. Näin saattaisi olla sosiaalityöntekijöille työtä jatkosssakin.

Vierailija
10/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajoittaa perheitä ja vieraannuttaa lapsia vanhemmistaan.

Vierailija
11/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuolee euroglobalistien persettä ja agendaa, eli yrittää néégeröidä ja islamisoida Suomen. Demarien ja kokkarereiden ma mubisnes veronmaksajien rahoilla. 

Vierailija
12/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen lastensuojelussa. Asiakkaita on lakisääteiset 30. Näille sitten selvitetään millaisia palveluita tarvitsevat, tapellaan vanhempien kanssa siitä asiasta ja kirjoitetaan hallintopäätöksiä ja vastataan valituksiin. Aikuispuolella ei taida olla asiakasrajoja, joten asiakkaita on satoja ja kaikki ovat vailla jotain. Työpäivät ovat asunnottomien, pultsareiden jne kanssa. Lasussa sentään on välillä ihan työssäkäyviäkin asiakkaita. Välillä tulee tappouhkauksia ja solvataan milloin miksikin. 

Vierailija
13/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän tehtävänsä on hankaloittaa asiakkaan elämää.

Vierailija
14/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelua lukuunottamatta sosiaalityöntekijän asiakkuus on vapaaehtoista.

Vierailija
15/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekevät monenlaisia töitä, riippuen työpaikasta. Itselläni pitkä kokemus sosiaalityöntekijästä työkaverina psykiatrian klinikassa.

Toivat työryhmään asiantuntijuutensa nimenomaan sosiaalisissa ja taloudellisissa kysymyksissä.

Olen tavannut sosiaalityöntekijän kanssa perheitä, kun on kartoitettu potilaan turvaverkkoa, olen tehnyt sosiaalityöntekijän kanssa kotikäyntejä jne.

Työskentelevät eri-ikäisten kanssa vauvasta -vaariin. Monipuolinen työ.

Vierailija
16/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sossut sitten sairaalassa teki, kun tämä oli lääkäreiden valitus. Että asiakkaat eivät osaa täyttää lomakkeita. Joka tosiaan ei vaadi yliopiston käynyttä työntekijää oman logiikkani mukaan. 

Vierailija
17/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä päivänä kun ihminen tajuaa olevansa sairas tuo ajatus kääntyy.

Vierailija
18/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekevät monenlaisia töitä, riippuen työpaikasta. Itselläni pitkä kokemus sosiaalityöntekijästä työkaverina psykiatrian klinikassa.

Toivat työryhmään asiantuntijuutensa nimenomaan sosiaalisissa ja taloudellisissa kysymyksissä.

Olen tavannut sosiaalityöntekijän kanssa perheitä, kun on kartoitettu potilaan turvaverkkoa, olen tehnyt sosiaalityöntekijän kanssa kotikäyntejä jne.

Mutta tarvitaanko tähän ylempää korkeakoulututkintoa? Sosiaalihuollon puolella AMK-koulutetu sosionimit käyvät kotikäynneillä tekemässä käytännönläheisiä asioita asiakkaiden kanssa. Sosiaalityöntekijät lastensuojelussa esimerkiksi laativat huostaanottoasiakirjoja lakiosaston kanssa ja ovat hallinto-oikeudessa edustamassa työnantajaa. Ihan esimerkkinä, että hieman haastavampaa kuin asiakkaiden kanssa asioiden selvittely. 

Vierailija
19/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sossut sitten sairaalassa teki, kun tämä oli lääkäreiden valitus. Että asiakkaat eivät osaa täyttää lomakkeita. Joka tosiaan ei vaadi yliopiston käynyttä työntekijää oman logiikkani mukaan. 

Sossut ovat saattaneet auttaa vaikka vammaistukien tai eläkkeiden haussa. Lääkäri tekee lausunnon ja sossun kanssa itse hakemus. Nyt lääkäri joutuu avustamaan niissä hakemuksissakin. Sossut myös hakevat maksajat esim. Ulkomaalaisten sairaslahoidolle. 

Vierailija
20/69 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys

Mutta tarvitaanko tähän ylempää korkeakoulututkintoa? Sosiaalihuollon puolella AMK-koulutetu sosionimit käyvät kotikäynneillä tekemässä käytännönläheisiä asioita asiakkaiden kanssa. Sosiaalityöntekijät lastensuojelussa esimerkiksi laativat huostaanottoasiakirjoja lakiosaston