Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teillä on paino noussut kaksosraskaudessa?

14.04.2007 |

Hei, minulla on paino noussut 11 kiloa (lähtöpaino 58 kg, pituus 160 cm) ja olen muistaakseni osapuilleen raskausviikolla 27. Onko tämä paino haarukassa? Neuvolan tarkastuksissa paino tuntuu nousevan 400-800 grammaa viikossa. Paljonko painoa on odotettavissa lisää eli miten paljon lapset kasvaa loppua kohti? Onko 800 grammaa viikossa ihan normaali tahti vai jo liikaa? Ekassa yksösraskaudessa, joka meni kaksi viikkoa yli, kasvoin 16 kilolla ja vaikka läskit lähtikin imetykseen, en haluaisi silti saada hirveästi " turhia" kiloja.

Onko kukaan merkannut painoaan eri viikoilla ja sitä, miten paino synnytyksen jälkeen lähti? Lähteekö tuplaimetyksellä myös tuplanopeasti?

Minulla on erimunaiset kaksoset masussa eli omat istukat.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa tuli kaksosraskaudessa n.12kg ja ne kyllä jäivät muutaman lisäkilon kera jo synnärille. Vaikka täysimetin kaksosia 3-5kk ei paino siitä laskenut enää kuin parisen kiloa, sen verran jatkuva nälkä pakotti tankkaamaan.

Mukavaa odotusta!

Vierailija
2/14 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin pojat jo syntyivät. 60kg:sta 74 kiloon. Minulla oli kova stressi poikien selviämisestä ja kaikki ylimääräinen oli pystyssä mahassa, muuten olin hoikemman näköinen kuin yleensä. 3kk makuutus ehkä kuivatti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli alkuun painoa reilummin, välillä kilo per viikko (lähtö oli 57kg/164cm) mutta loppuviikkoina paino tippui muutaman sata grammaa viikossa, vaikka söin ihan niin reilusti kuin mahaan mahtui. Kaikkiaan kiloja tuli 15 ja kaikki jäi sairaalaan (yksösten kanssa mulle on tullu +20kg kevyesti). Vaikka oma paino tippui, vauvat kasvoivat ja voivat hyvin, itseäni vaivasi tasainen nälkä, kai ne pikkuiset kulutti kaiken mikä alas meni=). Sairaalakavereillani painonnousu oli melkein järestään 20-30kg, mutta valtaosa tuplamammoista kärsii loppuviikkoina turvotuksesta mikä nostaa painoa reilustikin. Minusta ihan ok tuo sun paino, eikä hätää vaikka nousisi reilumminkin, vauvojen kanssa niitä kaloreita kuluu sit kun ovat maailmaan tulleet=)

Vierailija
4/14 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siihen imetyksen laihduttavuuteen ei kannata kauheesti luottaa, ite olen semmoinen imettäjä jolle on tullut imetysaikana lisää painoa, joka imetyksellä +4kg, kaksosia imetin kuitenkin 8 ja 10 kk, mutta heti vieroituksen jälkeen ne kilot karisi kuitenkin. Ruokahalu oli pohjaton ja olisin syönyt vaikka jalkalistoja paremman puutteessa=)

Vierailija
5/14 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...raskausviikolla 30 ja kiloja tullut 12. Lienen minäkin haarukassa? Kunpa kaikki jäisi minultakin sairaalaan!

Vierailija
6/14 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa tuli noin 20 kg, mutta miltei kaikki jäi sairaalaan (paljon lapsivettä + turvotusta, äitiyshousutkaan eivät mahtuneet päälle). Kotiin lähtiessä ei ollut kuin pari kiloa enemmän kuin alunperin.

Vierailija
7/14 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasyynä oli vaikea raskausmyrkytys, jonka vuoksi nestettä kertyi loppuaikoina kilon päivätahtia. Lähtömitat mulla oli 68/58 ja laitoksella pari päivää ennen poikien syntymää painoin 97kg. Itkuhan siinä tuli..

Mulla turvotus vain lisääntyi section jälkeen, mutta jo kahden kuukauden kuluttua aloin olla entisissä painoissani. Entiset mitat antoivat odottaa kyllä ainakin puoli vuotta, kun se maha oli tosiaan aika valtava :)

Kaivoin oikein neuvolakortin esille:

rv10 +7kg

rv20 +22kg

rv30 +28kg

rv33 +32,5kg

rv36 +37kg

Kylläpä tuntuu uskomattomalta, että olin vuosi sitten sellainen valas, nyt kun noita katsoo :)

Maqika ja pojat 1v

Vierailija
8/14 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiloja tuli kaksosraskauden aikana 16 kg aika tasaisesti pitkin matkaa. Tasan viikko synnytyksen jälkeen olin takaisin lähtöpainossa. En osaa sanoa paljonko jäi ns. laitokselle, kun kävin ensi kertaa vaakalla sattumoisin juuri tuolloin viikon päästä.

Vierailija
9/14 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on nyt vajaa pari viikkoa, kun pojat syntyi ja kotipuntarin mukaan on vielä vajaa pari kiloa tippunut... ei haittaa kyllä yhtään, ylimääräisiä kiloja oli ainakin 10.

Vierailija
10/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana (viikkoja 37+2) tuli kaikkiaan 16 kiloa. Kilot kyllä karisivat aika nopeasti, turvotuksetkin taisivat olla poissa viimeistään kuukauden jälkeen. Mutta se maha, se ei taida lähteä koskaan... ;)

Vierailija
11/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöpaino oli 66kg (pituus 176cm) ja pari päivää ennen synnytystä paino oli 85kg. Vauvat syntyivät sektiolla 34+2 pienikokoisina minun vaikean raskausmyrkytyksen vuoksi. Turvotusta oli älyttömästi!

3 vkoa synnytyksestä vaka näytti jälleen lukemat 66kg. Paino tippui minusta jopa pelottavan nopeasti. Nyt tosin 4kk synnytyksestä paino kavunnut 68 kiloon...:-/

Vierailija
12/14 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousi 14 kg ja kaksi viikkoa sektiosta oli tippunut 26 kg. Laihduin siis odottaessani 12 kg. Syynä tähän raskausdiabetesdieetti, vaikkei se miltään dieetiltä tuntunut, kun mielestäni söin koko ajan.

Vierailija
13/14 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

+19kg tuli raskauden aikana lähtöpainoon (170/66), viikko synnytyksen jälkeen ylikiloja oli +4kg. Ne lähtivät 3kk aikana, muttei imetyksellä vaan imetysdieetillä, koska epäiltiin maitoallergiaa. Silti näytän edelleen, kuin olisin raskaana vieläkin. Eli maha on ihan eri luokkaa, mitä ennen raskautta, vaikka paino on sama (yksi aiempikin raskaus takana).

Alia ja pojat kohta 6kk

Vierailija
14/14 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukulat syntyivät 39+2 ja tuolloin painoa oli tullut 25 kiloa lisää. Laitoksella oltiin viisi päivää ja lähtiessä paino taisi olla n. 63 kg. Nimijuhlassa eli n. 1,5 kuukautta synnytyksen jälkeen mahduin jo kaikkiin vanhoihin vaatteisiin ja paino taisi olla mulle aika ihanteellinen 54kg.

Reilussa puolessa vuodessa paino sitten putosikin liikaa ja oli pahimmillaan 47.. Nyt taas vitosella alkava, mutta ei kovin vahvasti, vaikka koko ajan yritänkin saada lukuja ylöspäin..

Ite en osannut raskausaikana painosta huolehtia, sillä se nousi ihan oikealla ruualla. Mä söin varsinkin loppuraskauden ihan käsitäämättömiä määriä ruokaa, kun oli aivan järjetön nälkä, mutta ajattelin elimistön tietävän, paljonko tarvitsee. Esim. aamupalaksi meni helposti pari lautasellista kaurapuuroa + pari leipää + hedelmiä ja taas piti parin tunnin päästä taas syödä. Jos tuollaisella ruualla lihoo, niin ehkäpä se on ihan normaalia. Neuvolan painokäyrät voi jättää omaan arvoonsa.

Tietysti, jos paino nousee siksi, että syö kilon karkkia ja suklaata päivittäin ja kaikkea muuta herkkua, niin ehkä silloin kannattaa hieman miettiä ruokavaliota. Toki itsekin herkuttelin joskus, mutta aika samalla tavalla kuin ennenkin raskautta. Viimeisinä raskausviikkoina taisi kyllä jäätelö maistua tavallista enemmän..;)

Onnea odotukseen. Syö terveellisesti oikeaa ruokaa sen verran, että on hyvä olla ja herkuttele kohtuudella, niin eiköhän kaikki mene ihan hyvin.:)

*Dummy ja miltei 2-vuotiaat riiviöt (mihin ihmeeseen tämä aika katoaa??)*