Kodinkonekorjaaja paljastaa, kuinka pesukoneet suunnitellaan hajoamaan harkittu strategia, jolla pakotetaan ostamaan uusi kone
Holmöä tommoinen rahastus. Sais olla koneet niinkuin entisaikaan, ettei ne menis rikki kirveelläkään.
https://tekniikanmaailma.fi/kodinkonekorjaaja-paljastaa-kuinka-pesukone…
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnitellaan hajoaamaan harkittu strategia. Mitä ?
jep kertakäyttökama tätä päivää
Toisaalta kuluttajat haluavat mahdollisimman halpaa ja uutta, joten sitä saa mitä haluaa. Kun uusien laitteiden hinnat on painettu mahdollisimman matalalle, niin ei hirveästi kannata korjata, jos samalla rahalla tai halvemmalla saat uuden.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pesukone maksoi entisaikaan suhteessa tulotasoon? Kuinka monia kiinnostaa maksaa sen verran nykyään? Oliko kenties kiinnostusta valmistajallakin satsata laatuun eri tavalla?
Ekan koneen ostin 73 ja se maksoi 2300 mk. Palkkani oli 850 mk. Tuo kone kesti 25 v.👵
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ollut selvää ajat sitten. Puhelimiin ja tabletteihin on ujutettu myös "tapposcriptit" siten, että scripti tuhoaa jonkin komponentin ja laite menee vaihtoon. Jälkikäteen sitä ei voi todistaa. Applen osalta he ovat siirtyneet siihen, että laitteita ei voi korjata ja kestävät maksimissaan 4 vuotta. Samaa tekevät muutkin.
Ratkaisu voisi olla se, että kun romut palautuu kierrätykseen, luetaan laitteiden valmistusajankohta ja tuotetaan tietoa siitä mitkä laitemerkit ja mallit kestävät pisimpään.
Maksimissaan neljä vuotta?
Mikä sitten selittää sen että mun iphone 12 pro on ollut jo YLI neljä vuotta käytössä eikä mitään vikoja ole?
Ja vanhoilla sukulaisilla on mun iphone 8 käytössä ns. pankkipuhelimena, toki ilman simmiä ja akku on heikko, mutta kuitenkin.
Sitä hajoamista voi vielä tehostaa itse käyttämällä vaikka jotain etikkaa pyykätessä, se happo kivasti pehmenttää koneen osia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pesukone maksoi entisaikaan suhteessa tulotasoon? Kuinka monia kiinnostaa maksaa sen verran nykyään? Oliko kenties kiinnostusta valmistajallakin satsata laatuun eri tavalla?
Ekan koneen ostin 73 ja se maksoi 2300 mk. Palkkani oli 850 mk. Tuo kone kesti 25 v.👵
Tuo palkka oli kyllä todella huono jo tuohonkin aikaan. Mutta sinänsä totta että valitettavasti tuohon aikaan Suomessa oli paljon myös erittäin huonosti palkattuja työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän suunnittelevat. Mulla on sellainen juttu että jos esim pesukone, uuni ym hajoaa ennen aikojaan eikä ns vanhuuttaan niin kyseistä merkkiä ei hankita yhtään tavaraa enää. Tähän asti siihen kategoriaan on päässyt gorenje, wilfa ja varauksin lg.
LG eli uudelleenbrändätty Goldstar. Ei tosiaan moista.
No jos tällaista metodia toteuttaa riittävän kauan niin siinä käy pian niin ettei enää ole merkkiä, jolta voisi koneen tarpeeseen hankkia.