Muutin ulkomaille ja tuplasin tuloni - Asiantuntijapalkat Suomessa surkeat
Sama työ, ennen Suomessa ja nyt Keski-Euroopassa. Hieman pidempiä työpäiviä ja nopeampi tahti kuin Suomessa, mutta ei merkittävästi. Lomaa suunnilleen saman verran vuodessa. Suomessa palkkaa 6000 euroa+lounasetu. Nyt palkkani noin 12000 euroa, lisäksi paikallinen lounasetu, hammashoitoetu, kuntosalietu jne.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua. Siitä vaan sitten kaikki pienipalkkaiset kassatyöntekijät ja siivoojat Sveitsiin tekemään asiantuntijatyötä 100 000 € vuosipalkalla, näin ne rahahuolet ratkeavat.
Todellinen palkka Sveitsissä on huomattavasti korkeampi, ja se voi olla noin 30004000 CHF (noin 31004100 €) kuukaudessa. Siis siivoojilla. Yli 40 000 e vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua. Siitä vaan sitten kaikki pienipalkkaiset kassatyöntekijät ja siivoojat Sveitsiin tekemään asiantuntijatyötä 100 000 € vuosipalkalla, näin ne rahahuolet ratkeavat.
Miksi sveitsiläinen IT-yritys palkkaisi siivoojan jos etsivät kokenutta ohjelmistoarkkitehtia?
Keskustelun avauksessa ei puhuttu mitään IT-yrityksistä eikä ohjelmistoarkkitehdeista.
nyt puhutaan korkeakoulutetuista asiantuntijahommista. Pohjakoulutus esimerkiksi KTM, MBA, DI tai vastaava.
Suomessa voi DI joutua tyytymään 5 000 e palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sveitsiläinen IT-yritys palkkaisi siivoojan jos etsivät kokenutta ohjelmistoarkkitehtia?
Mitä kieliä tämmöinen puhuu siellä Sveitsissä? Osaako ranskaa ja saksaa hyvinkin, ehkä italiaakin? Sveitsin saksakin on ihan erilaista kuin Saksassa ja Itävallassa.
Olen ollut itse ohjelmistoalalla töissä Sveitsissä. Englannin osaaminen riitti oikein hyvin, siellä oli paljon kansainvälistä porukkaa, eikä saksan osaaminen ollut tarpeen. Firman virallinen kielikin oli englanti.
Olin Alankomaissa muutaman vuoden töissä kansainvälisessä yrityksessä ja työkieli oli tietysti englanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Oletko niin pihalla muiden maiden palkkatasosta, että oikeasti luulet aloittajan palkan olevan höpöä? Yli 100 000 euron vuosipalkka (etenkin teknisen alan) asiantuntijatöistä on ihan saavutettavissa ainakin Sveitsissä, Itävallassa, Saksassa, Alankomaissa, Tanskassa... Itse teen freelancena ja itseasiassa laskutan tuplat apstakin (ja toisin kuin Suomessa, siitä voin ottaa ulos palkkana tai osinkoina lähes kaikki, 3i mene mitään yeellelvellejä).
Oletko niin pihalla tai sinkku, ettei sinulla triplaantuisi myös muut kulut? Lasten päivähoito on kallista tai sitten puoliso on ilman töitä, sekin on kallista. Opiskelu ei ole ilmaista, etenkään huippuyliopistoissa.
Mikä maa Keski-Euroopassa on tällain
Oletko kuullut saksalaisesta kotiäitikulttuurista tai jäykästä työpaikkahierarkiasta Herr und Frau...
Ite olen oivaltanut että ihmisen ei tarvi tehdä 40 tuntia viikossa töitä, kun vähällä rahallakin pärjää. Ei tarvi hienouksia eikä tarvi ostella jatkuvasti jotain. Riittää kun on vara pieneen kämppään, johon sänky mahtuu. Sekä rahaa ruokaan. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun avauksessa ei puhuttu mitään IT-yrityksistä eikä ohjelmistoarkkitehdeista.
Sinulle siivooja on sitten asiantuntija? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt puhutaan korkeakoulutetuista asiantuntijahommista. Pohjakoulutus esimerkiksi KTM, MBA, DI tai vastaava.
Miten niin voi joutua jos mediaani on 5600€ tms.?
Unohdit tärkeimmän asian? Teetkö etätöitä?
Vähän epäilen, että kasvoiko se Anon trollauspalkka noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin voi joutua jos mediaani on 5600€ tms.?
Jos Suomessa on 60 001 kpl diplomi-insinöörejä ja mediaani on 5600€/kk. Se tarkoittaa että 30 000 diplomi-insinööreistä tienaa YLI tuon 5600€/kk.
Yksi tienaa 5600€/kk
30 000 diplomi-insinööriä tienaa ALLE 5600€/kk
Eli jos MEDIAANI ON 5600€/KK, on hyvinkin todennäköistä, että aika moni siellä mediaanin alapuolella olevista joutuu tyytymään viiteen tonniin.
Näin niinkuin yläkoulun matematiikan opintojen perusteella...
Sanni16kerava
"Oletko tietoinen, että esim. Saksassa hommaat vuokra-asuntosi keittiön kiintokalusteet ja tasot itse, jopa sen lieden."
Ei välttämättä. Olin juuri itse Saksassa töissä vuosia, asuin sinä aikana eri kahdessa asunnossa joissa molemmissa tuli keittiö ja keittiökoneet vuokran hintaan. Sinne ne myös jäivät, kun lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri harkitsi USA:an muuttoa saman konsernin sisällä, jossa jo työskentelee. Kävi perheen kanssa tutustumassa paikkaan.
Työmatka ja työaika olisivat pidentyneet, lisänä viikonlopun päivystyksiä, jota Suomessa ei vastaavassa hommassa ollut ollenkaan. Lomat lyhentyneet. Ruoka kallistunut eli terveellinen tavallinen ruoka on kallista ja lisäainehöttöpöperöt halpoja. Ei lähtenyt.
Ja vakuutukset on monta sataa tai tonneja kuussa ja muut kulut. Kymmeniätuhansia lasten koulutukseen ja hoitopaikkaan
Usassa työpaikka maksaa lähes poikkeuksetta sairaskuluvakuutuksen ja palkat on helposti kaksinkertaiset kuin Suomessa mutta en lähtisi itsekään sinne lapsiperheen kanssa. Tai sitten joku järjestely että puoliso on kotona, tms.
Enemm
Tai sitten jättää vaan sairausvakuutuksen hankkimatta. Jos joku tulee niin lentää takas Suomeen hoidettavaksi "ilmaiseksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieliä tämmöinen puhuu siellä Sveitsissä? Osaako ranskaa ja saksaa hyvinkin, ehkä italiaakin? Sveitsin saksakin on ihan erilaista kuin Saksassa ja Itävallassa.
Työkieli on englanti.
-eri
IT-puolella ja lääkebisneksessä, kyllä, mutta muissa hommissa on osattava alueen pääkieltä. J ahyvähän sitä jälkimmäistä on osata muutenkin, kun aina johonkin pikkujuttuun tarvitsee muuta kuin englantia, sanon näin siellä asuneena ja töissä olleena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Sveitsin saksa on kyllä aika erikoista, jopa näin hochdeutschia puhuvalle. Varsinkin Bernin seudulla. ja sitten käy joskus niinkin, että kun yrität puhua hochdeutschia, niin se katsotaan snobbailuksi, eikä kukaan vastaa.
Itse asioin aina ranskaksi, ellei englantia ymmärretty.
Valitettavasti en aikoinaan osannut ajatella tarpeeksi pitkälle, kun menin oikikseen. Sinällään olen oikean ammatin valinnut, mutta..... Olen sidottu Suomeen. Osaan Suomen lainsäädännön ja nimeä täällä tehnyt 20 v. Ei voi lähteä.
asianajaja, N54
Vierailija kirjoitti:
Isoissa yrityksissä pärjää Sveitsissä englanniksi, ainakin IT-hommissa. Saksan tai ranskan taito (kantonista riippuen) katsotaan eduksi, muttei useinkaan ole pakollinen. Itse puhun saksaa, mutta teen töitä lähinnä englanniksi (energia-alan yritys). Tunnen kymmeniä ulkomaalaisia, jotka eivät osaa grüeziä enempää saksaa (asun Zürichissä). Osa on värvätty töihin kotimaastaan. Työpaikkoina isot pankit, vakuutusyhtiöt, lääkeyhtiöt, isot ulkomaalaiset firmat, joilla konttoreita Zürichissä tai Zugissa (Google, Glencore jne.). Näissä hommissa yli 100 000 frangin vuositulot ovat ihan normaali juttu.
Mutta kannattaa muistaa, että tällä hetkellä yritykset ovat hyvin varovaisia palkkaamaan yhtään ketään. Hakijoita on paljon, joten kilpailu on kovaa. Ja palkasta hupenee rahaa sinne ja tänne. Verot ovat matalat, mutta päälle tulee korkeat vuokrat, pakollinen sairasvakuutus (ei kata hammaslääkäriä), päiväkotimaksut ja niin edelleen. Esim. vii
Jossain Baselissa työskennellessä on ihan OK olla ns. "Grentzganger" ja asua joko Ranskan tai Saksan puolella ja säästää hiukan, joskin matkakuluja sitten tulee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mun työmatka on vaan 4 km. Voin pyöräillä töihin ja harrastuksiin.
So fucking what? Niitä harrastuksiako ei ole muualla? Asuinpaikka on jokaisen itse omien mieltymysten ja kukkaron mukaan valittavissa ja joillain asuinalueella tai kerrostaloissa voi olla omat kuntosalit, uima-altaat jne. Jopa lentokenttä, jos sellaista sattuu harrastamaan.
Kerrostaloissa lentokenttä?
"Sen nettona minkä Suomessa bruttona", sanoi kollega 14 vuotta sitten Saksaan lähtiessään. Sen jälkeen palkka tuplaantunut ja vaikka Die Steueradler kynsii ikipoikamiestä tiukemmin, ei kuulemma aio tulla Suomeen muuten kuin eläkkeelle, sen verran huono diili olisi duunia ICT-(diplomi)inssinä Suomessa verrattuna Baijerin seutuviin.