Sain eilen selityksen sille, miksi elämäni on ollut niin hitokseen vaikeaa: "Sinulla on kiltit kasvot"
Ja sen takia ylitseni kävellään jatkuvasti, vaikka miten sanoisin takaisin, saan kimppuuni kaikki rahan pyytäjät, hyväksi käyttäjät ja ne pahimmat miehet. 90% ajasta se kun sanon asiallisesti ei toimi, vasta sitten kun olen joutunut toistamaan itseäni monta kertaa ja alan olla jo raivon partaalla, toinen ehkä uskoo. "Olethan niin kiltti."
Mutta en minä oikeasti ole "kiltti", vaan ihan tavallinen ihminen.
Kommentit (31)
Nyt mene peilin eteen ja sano jämäkästi EI. Et tarvitse muuta. Sen kun opit ja pysyt päätöksessä, niin pärjäät kyllä kiltin naaman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kiltit kasvot. Lähestyy miehet, mummot ja vieraiden lemmikit. Tuntemattomat apset pyytää apua.
Ei ole kävelty yli, kun en anna. Olen myls luonteeltani kiltti, mutten kynnysmatto, sellaiseksi luulevat kyllä nopeasti tolkkuuntuvat.
Sun pitää vaan oppia sanomaan ei.
Ei se ole aina noin yksinkertaista ja vain ihmisestä itsestään kiinni. Minä olen myös ollut aina se, jota mainitsemasi ihmiset ovat lähestyneet sekä lisäksi vielä turistit ja kaikki muutkin, mutta jos tiellesi osuu tavalla tai toisella tiukasti liian kieroon kasvaneita ihmisiä, ei siinä mitkään jämäkätkään puheet ja rajanvedot auta. Itse kokeilin ja havainnoillistin pari kertaa näille kuinka sanoin aidosti useamman kerran ei eivätkä he kuunnelleet. Sitten kohotin jo hieman ääntäni, sillä m
Avaan tätä nyt hieman, kun pointti ei ole vetää uhrikaapua ylle.
Eilen illalla ventovieras ihminen tuli pyytämään minulta rahaa ja hän kertoi, että kilteistä kasvoistani hän päätteli, että minulta saa. Samanlaisia juttuja olen aiemminkin elämän varrella joutunut kuuntelemaan. Jätetään omat sotkut minulle siivottavaksi "kun olet niin kiltti" jne. Kaikkia tapauksia, mitä vuosien varrella on tullut vastaan en jaksa edes kirjoittaa ja ne ovat melko uskomattomia. Ja tietenkään en antanut rahaa eilen, kuten en ole aiemminkaan yleensä pummijoille antanut.
Kiltit kasvot vetää näitä tapauksia puoleensa kuin hunaja kärpäsiä. On kuin otsaasi olisi maalattu maalitaulu.
Vierailija kirjoitti:
Ei sua ap ole kukaan yrittänyt käskyttää. Kerroit ongelmasta, sua on yritetty auttaa. Ainahan se on kivempi syyttää muita ja helpompi ajatella, että itse ei mitään voi, joten voit jatkaa ihan miten lystäät, ei se mun olemiseen vaikuta millään lailla. Kivaa elämää entiseen tapaan siis.
Ei oman luontaisen olemuksensa iso muokkaaminen ole niin yksinkertaista. Vaikka itse olenkin siinä onnistunut, en lähtisi vähättelelmään muita, sillä tiedän kuinka vaikeaa se on eikä tapanani ole muutenkaan vähätellä muita sillä tavoin. Ikävä, asioita vain hyvin pintapuolisesti ymmärtävä ihminen tekee niin ja tämä on pelkkä fakta, ei inhottavuutta tai vähättelyä. Minäkin voisin sanoa esim. sinulle, että kuule ryhdyt vain toimimaan kuten ekstrovertti, jos olet introvertti ja toisinpäin. Että helppo homma ja oma vika, jos ei onnistu ja olet vain ankea jummittava turhasta valittaja. Ja kyllä, kun puhutaan ihmiselle luontaisesta tavasta olla ja toimia, tuo käyttämäni vertaus sopii tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sua ap ole kukaan yrittänyt käskyttää. Kerroit ongelmasta, sua on yritetty auttaa. Ainahan se on kivempi syyttää muita ja helpompi ajatella, että itse ei mitään voi, joten voit jatkaa ihan miten lystäät, ei se mun olemiseen vaikuta millään lailla. Kivaa elämää entiseen tapaan siis.
Ei oman luontaisen olemuksensa iso muokkaaminen ole niin yksinkertaista. Vaikka itse olenkin siinä onnistunut, en lähtisi vähättelelmään muita, sillä tiedän kuinka vaikeaa se on eikä tapanani ole muutenkaan vähätellä muita sillä tavoin. Ikävä, asioita vain hyvin pintapuolisesti ymmärtävä ihminen tekee niin ja tämä on pelkkä fakta, ei inhottavuutta tai vähättelyä. Minäkin voisin sanoa esim. sinulle, että kuule ryhdyt vain toimimaan kuten ekstrovertti, jos olet introvertti ja toisinpäin. Että helppo homma ja oma vika, jos ei onnistu ja olet v
Minä pidän itsestäni ja kasvoistani juuri sellaisina kuin ne ovat!
Mitä tässä pitäisi tehdä? Ottaa naamatatuointi ja hankkia joku taistelukoira, cane corso, kulkemaan vierellä vai? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kiltit kasvot. Lähestyy miehet, mummot ja vieraiden lemmikit. Tuntemattomat apset pyytää apua.
Ei ole kävelty yli, kun en anna. Olen myls luonteeltani kiltti, mutten kynnysmatto, sellaiseksi luulevat kyllä nopeasti tolkkuuntuvat.
Ei se ole aina noin yksinkertaista ja vain ihmisestä itsestään kiinni. Minä olen myös ollut aina se, jota mainitsemasi ihmiset ovat lähestyneet sekä lisäksi vielä turistit ja kaikki muutkin, mutta jos tiellesi osuu tavalla tai toisella tiukasti liian kieroon kasvaneita ihmisiä, ei siinä mitkään jämäkätkään puheet ja rajanvedot auta. Itse kokeilin ja havainnoillistin pari kertaa näille kuinka sanoin aidosti useamman kerran ei eivätkä he kuunnelleet. Sitten kohotin jo hieman ääntäni, sillä m
Tuo kaikkien minua lähestyminen (käy ilmi toisessa viestissäni) ja pienimuotoisempi muidenkin aiempi väheksyminen ja ylikävely sekä monet muut asiat, joista en ole tässä kirjoittanut vahvistavat, että mniä olen ollut kiltin näköinen ja etenkin kasvoiltani ja se on minulle useasti sanottukin. Kirjoitin toisessa viestissä, että vasta elämänkokemusten myötä tullut järkähtämättömyys on korjannut nämä ongelmat. Yhdestä tai edes muutamasta viestistä ei voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä ja tulkintoja, mutta valitettvasti suurin osa ihmisistä toimii niin aivan kuten he tekevät arvioidessaan ihmisen ulkoista olemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aina noin yksinkertaista ja vain ihmisestä itsestään kiinni. Minä olen myös ollut aina se, jota mainitsemasi ihmiset ovat lähestyneet sekä lisäksi vielä turistit ja kaikki muutkin, mutta jos tiellesi osuu tavalla tai toisella tiukasti liian kieroon kasvaneita ihmisiä, ei siinä mitkään jämäkätkään puheet ja rajanvedot auta. Itse kokeilin ja havainnoillistin pari kertaa näille kuinka sanoin aidosti useamman kerran ei eivätkä he kuunne
Äh, tuloillaan oleva migreeni sotkee taas kirjoitusta niin, että sitä alkaa olla vaikea lukea, sori. Pitää lähteä huilaamaan ja jätää kirjoittaminen. Mutta tsemppiä ap, harjoittele vielä jämmäkkyyttä, mutta älä anna kenenkään syyllistää itseäsi, sillä kun sinä sanot iahn millä tavalla tahansa ei, siirtyy vastuu kuulijalle. Pelkän ei sanan on totta kai riitettävä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen päinvastainen tapaus. Päälle 190-senttinen mies, jossain määrin raamikas ja kuulemma "kirveellä veistetyn" näköinen. Luonteeltani olen rauhallinen, en hae riitaa, tykkään lapsista ja kissoista. Kun aikoinaan kävin baareissa, portsarit usein aukoivat päätään ovella ilmeisesti testatakseen olenko rähinätuulella. Useamman kerran hämärällä ulkoillessani on käynyt niin että naiset ovat kipittäneet nopein askelin pois tai ottaneet kännykän käteen ja teeskennelleet olevansa puhelimessa.
Olen myös pitkä mies, mutta olen päätynyt siihen, että ulkonäköni antaa jotenkin yksinkertaisen, "hitaan" ja tahdottoman ensivaikutelman - tunnustan kyllä olevani usein omissa oloissani eikä terävä mieli ja utelias äly varmaankaan mitenkään säihky silmistä.
Tämän on huomannut vaikkapa työelämässä - esittämäni faktat ja ideat on usein suoralta kädeltä eikä perusteluyrityksistä ole ollut apua, kun nekin on jopa nolaamalla jyrätty. Tästä seurasi eräänlainen epävarmuus ja tapa pitää ideat miellummin omana tietona - monasti tuntui, että kun joku itsevarmana jyräsi idean, niin kaipa hän tiesi sitten paremmin.
Jossain vaiheessa vain tuli mitta täyteen ja aloin saamaan vuosien turhautumien voimalla melkeinpä raivokohtauksia, joiden aikana nuijin kantani läpi usein töykeän suoraviivaisesti. No, onneksi se vaihe meni ohi ennen kuin kerkisin keräämään varotuksia ja nykyään viesti menee ehkä paremmin perille ilman sadatteluakin (ehkä kukaan ei enää uskalla kokeilla missä kookkan tyypin raja menee...)
Tietysti olen myös oppinut se, että uusia ihmisiä tavatessa pitää varautua selittämään asiansa perusteellisemmin ja itsevarmemmin pelkän pohdiskelun sijasta. Edelleen kuitenkin ärsyttää, että tietynlaisen olemuksen omaavia ihmisiä uskotaan automaattisesti vaikka he puhuisivat puutaheinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen päinvastainen tapaus. Päälle 190-senttinen mies, jossain määrin raamikas ja kuulemma "kirveellä veistetyn" näköinen. Luonteeltani olen rauhallinen, en hae riitaa, tykkään lapsista ja kissoista. Kun aikoinaan kävin baareissa, portsarit usein aukoivat päätään ovella ilmeisesti testatakseen olenko rähinätuulella. Useamman kerran hämärällä ulkoillessani on käynyt niin että naiset ovat kipittäneet nopein askelin pois tai ottaneet kännykän käteen ja teeskennelleet olevansa puhelimessa.
Olen myös pitkä mies, mutta olen päätynyt siihen, että ulkonäköni antaa jotenkin yksinkertaisen, "hitaan" ja tahdottoman ensivaikutelman - tunnustan kyllä olevani usein omissa oloissani eikä terävä mieli ja utelias äly varmaankaan mitenkään säihky silmistä.
Tämän on huomannut vaikkapa työelämässä - esittämäni faktat ja ideat on usein suoralta kädelt
Minulle on käynyt tuo sama. Olin aiemmin perusluonteeltani melko rauhallinen, mutta vuosien huonot kokemukset, jyrääminen ja ylitsekäveleminen aiheuttivat järkyttävät patoumat raivoa sisälle. Sen kanssa on ollut raskasta elää. Valtava taakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aina noin yksinkertaista ja vain ihmisestä itsestään kiinni. Minä olen myös ollut aina se, jota mainitsemasi ihmiset ovat lähestyneet sekä lisäksi vielä turistit ja kaikki muutkin, mutta jos tiellesi osuu tavalla tai toisella tiukasti liian kieroon kasvaneita ihmisiä, ei siinä mitkään jämäkätkään puheet ja rajanvedot auta. Itse kokeilin ja havainnoillistin pari kertaa näille kuinka sanoin aidosti useamman kerran ei eivätkä he kuunnelleet. Sitten kohotin jo hieman ääntäni, sillä minulla on totta kai oikeus rajoihini aivan kuten mui
Tuo on yleinen manipulaatiotaktiikka. Tahallaan provosoidaan toista ja sitten kun suuttuu, uhriudutaan itse ja leimataan se toinen "hankalaksi".
Eli silloin ongelma on oikeasti niissä muissa ihmisissä, eikä liity mitenkään mystisiin "kiltteihin kasvoihin" . Luuletteko, että kunnon kusipäät ei ole muille ihan samanlaisia? Nyt oli ap:n oletus se, että hänen ulkomuoto jotenkin saa käyttäytymään huonosti. Saahan sitä sellaisenkin uhrikaavun ylleen vetää, mutta mikä tästä on hyöty omaa elämää varten en kyllä tiedä.