Tuossa noin 10 vuotta sitten annoin lapsilleni älypuhelimet vasta neljännellä luokalla ja minua kritisoitiin monelta suunnalta
Jopa opettaja valitti ettei lapseni pysty osallistumaan Kahoot-peleihin.
Nyt se onkin suositus että vasta 11-vuotiaalle.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mahtava, upea ja kaikkein paras äiti!
Tuskinpa mutta sen huomasin sisarusten lasten kohdalla että älypuhelin addiktoi voimakkaasti ja kaikki muu tekeminen (esimerkiksi kirjojen lukeminen) väheni.
Ap
Meillä tuo tapahtui vasta murrosiässä. Alakouluikäisenä, nelosluokkalaisena ja sitä nuorempana luki joka päivä kirjoja, puuhasi kaikkea luovaa, rakenteli, leikki ja eli luonnostaan sitä lapsen maailmaa, eikä ollut puhelimella juurikaan vaikka olisi voinut. Eli meillä tuolla ei olisi ollut mitään merkitystä, missä vaiheessa sen puhelimen saa.
Tietokoneella voi silti tehdä hakuja tai kieliopiskelua? Ei ole pakko olla täysin ilman. Ja kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mahtava, upea ja kaikkein paras äiti!
Tuskinpa mutta sen huomasin sisarusten lasten kohdalla että älypuhelin addiktoi voimakkaasti ja kaikki muu tekeminen (esimerkiksi kirjojen lukeminen) väheni.
Ap
Meillä tuo tapahtui vasta murrosiässä. Alakouluikäisenä, nelosluokkalaisena ja sitä nuorempana luki joka päivä kirjoja, puuhasi kaikkea luovaa, rakenteli, leikki ja eli luonnostaan sitä lapsen maailmaa, eikä ollut puhelimella juurikaan vaikka olisi voinut. Eli meillä tuolla ei olisi ollut mitään merkitystä, missä vaiheessa sen puhelimen saa.
Lapset on toki yksilöitä mutta monelle se älypuhelin on hyvin koukuttava kapistus ihan ensimmäisestä päivästä lähtien. Toki kaveripiirikin vaikuttaa asiaan, saako leikkiseuraa ulos jne.
Vierailija kirjoitti:
Tunnettu psykologi Jonathan Haidt suosittelee älypuhelinta vasta 14-vuotiaalle ja somen käyttöä vasta 16-vuotiaana.
Noin sen pitäisi olla.
Oikea aika lapsen älypuhelimelle on silloin kun hän pystyy ostamaan sen itse omilla kesätyörahoillaan, tai sitten valmistujaislahjaksi lukiosta tai ammattikoulusta. Siihen asti pärjää vanhalla kunnon Nokialla.
Mun lapsi sai älypuhelimen yläasteella ollessa. Silloin aikaisintaan kannattaa antaa se.
Vierailija kirjoitti:
Oikea aika lapsen älypuhelimelle on silloin kun hän pystyy ostamaan sen itse omilla kesätyörahoillaan, tai sitten valmistujaislahjaksi lukiosta tai ammattikoulusta. Siihen asti pärjää vanhalla kunnon Nokialla.
Niinpä. Minäkin sain ekan kännykän vasta 22-vuotiaana.
Annukka 51 v
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
jännää?
Varmasti ne ylilääkärin geenitkin vaikuttavat jonkin verran. Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, jokainen perhe on omanlaisensa. En itsekään kannata älykännyköitä nuorena, mutta sitten taas toisaalta en halua syrjäyttää lapsia sosiaalisista kuvioista.
Meillä on ollut älykännykät jo ekalla luokalla ja ruutuaikarajoitukset, ja näin tuntuu olevan aika monella. En tunne ketään, joka olisi antanut alakouluikäisen käyttää älykännykkää vapaasti, ja itselläni on siis kaksi alakoululaista juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta, tulet 10 vuoden jälkeen pätemään aiheella? 😂
Mitä sä sekoot?
Vierailija kirjoitti:
Tunnettu psykologi Jonathan Haidt suosittelee älypuhelinta vasta 14-vuotiaalle ja somen käyttöä vasta 16-vuotiaana.
En halunnut kännyköitä lapsille kuin vasta 15-vuotiaana. Että sain kuulla siitä! Ja lapseni valittivat toki siitä kaikille, jotka viitsivät kuunnella.
Noh, toisaalta tämä, että olen etunojassa nähnyt asioiden oikean laidan ja minua on asiasta väheksytty, kunnes kappas vaan, selviää, että olin ihan oikeassa!
Pahoitteleeko kukaan siinä kohtaa tai sanoo, että hei, sä olit ihan oikeassa? Nou fakking wei!
Ei, vaan tämä on ihan uusi asia.
"Ensimmäiset kansalliset suositukset lasten digilaitteiden käytölle ja ruutuajalle ovat valmistumassa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Niiden mukaan alle 11-vuotias ei tarvitse omia älylaitteita."