Miten tukea ahdistunutta ja masentunutta kumppania?
Tämä on itseasiassa tullut esille minun jokaisessa suhteessa. Minun jokainen kumppani on kamppaillut mielenterveysongelmien kanssa ja suhteet onkin sitten päätynyt eroon, koska asiaa ei ole pystytty puolin eikä toisin käsittelemään. Itse olen elämässä säästynyt omilta mielenterveysongelmilta, toki joskus ollut vaikeita hetkiä mutta ei sen isompaa.
Nykyinen suhde on kestänyt muutaman vuoden. Kumppanini käy töissä, harrastaa, hänellä on kaverisuhteita. Alussa piilotteli paljon tunteitaan eikä hänelle ole helppoa niistä kertoa. Käynyt kuitenkin sittemmin selväksi että hänellä on aika paljonkin ahdistusta, sanoo sen nykyään jo ääneen, mielestäni myös masennusta.
Miten voisin olla masentuneen ja ahdistuneen kumppanin tukena ja kannustaa hakeutumaan hoitoon? Olisi hyvä kuulla kokemuksia sekä masentuneilta itseltään että heidän kumppaneiltaan?
Samaa ajattelin.
Saattaa olla, että Aapeli on niin empaattinen ja luotettavan oloinen, että uskaltavat ilmaista itseään.
Miksi Aapeli valikoituu ahdistuneiden kanssa yksiin, on sitten taas oma juttunsa.
Usein se on johonkin tottumukseen tai olettamukseen tai tarpeeeseen, jos sama kaava toistuu. Tiedostamatonta.