Te, jotka olette olleet lapsena hoidossa päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla,
mitä jäänyt mieleen tuosta ajasta? Muistatteko mitään?
Itse en ole ollut päiväkodissa, perhepäivähoidossa olin parissa paikassa. Molemmista paikoista jäänyt parhaiten mieleen pph:n oma lapsi. Toisessa paikassa oli vauva, joka sai parempaa ruokaa mielestäni kuin me muut. toisessa paikassa minun ikäiseni tyttö, joka raapi toisten naamoja. Muistan myös, että kerran virkattiin jotain, kerran leikittiin piilosta ikkunaverhojen takana ja ulkona hoitaja antoi vauhtia keinussa. Parvekkeella laulettiin hoitajan tytön kanssa. Kovin paljon muuta en muistakaan.
Kommentit (33)
Vuonna 86? Suu pestiin saippualla perhepäivähoitajan luona kun kiroilin - eipä tainnut olla mikään yksittäinen kirosana..
Siihen aikaan omien vanhempien vanhemmuus oli hukassa ! Meiltä lapsilta vaadittiin paljon, mutta ei keskusteltu tai neuvottu miten missäkin tilanteessa käyttäydytään. Saimme kotona myös piiskaa ja meitä suljettiin kellariin.
Äitini lakkautti tukkani lyhyeksi. En ollut pikkutyttö vaan lähinnä poikamainen tyttö.
Myöhemmin elämässä olen hakenut muiden hyväksyntää juomalla teininä, lukuisia suhteita, perustanut perheen nuorena, ero, lukuisia seksikumppaneita jne..
Muistan tarhasta paljon, myös yksityiskohtia.
Siellä oli aivan mahtavaa! Piha oli iso, hieman metsää ja kalliota, joskus päästiin aidan toiselle puolelle metsään.
Kaverit oli parhaita, juuri meidän leikit esim. kaivetaan hiekkalaatikossa Kiinaan (pohja tuli vastaan) ja sisäleikit muistan. En siis niinkään sitä, mitä ohjaajien kanssa mahdollisesti tehtiin yhtä näytelmää lukuunottamatta.
Olisi ollut niin paljon tylsempää olla äidin kanssa kotona ja joskus käydä kerhossa/leikkipuistossa! 😃
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin elämässä olen hakenut muiden hyväksyntää juomalla teininä, lukuisia suhteita, perustanut perheen nuorena, ero, lukuisia seksikumppaneita jne..
Sama juttu (poislukien perheen perustaminen nuorena, olin 25)! Tosin minulla oli ihana, välittävä ja lämminhenkinen lapsuudenkoti.
Menin jo alle 1-vuotiaana perhepäivähoitajalle. Tästä hoitajasta tuli minulle ja veljelleni sellainen varatäti, kävimme hänen luonaan jatkuvasti sen jälkeenkin, kun emme olleet siellä enää hoidossa. Ihan aikuisikään asti, viimeisen kerran hautajaisissa.
Olin lopun hoitoikäni noin 3-5:llä eri hoitajalla, niistä pari oli sellaisia pidempiaikaisia ja loput olivat varahoitopaikkoja. Kolme näistä oli ihan lähekkäin, eli nämä hoitotädit usein toivat kaikki lapsensa leikkikentällä yhtä aikaa. Viimeisin täti missä olin hoidossa, oli myös läheinen. Hänen luonaan kävin useita vuosia kouluunmenon jälkeenkin vielä kaakaolla koulun jälkeen leikittämässä hoitolapsia.
Pääsääntöisesti siis hyviä muistoja, vaikka ihan konkreettisia juttuja en muista kuin muutamia.
Pääosin hyviä muistoja minullakin. Ikävintä oli se, kun paras kaveri vaihtoi ryhmää.
Olin alkuun pikkuveljeni kanssa hoidossa alakerran naapurissa. En muista noista ajoista oikein mitään. Mutta muistan sen päiväkotiin menoa edeltävän illan, kun juttelin siitä pikkuveljen kanssa, että huomenna mennään päiväkotiin ja meitä vähän jännitti. Seuraavana aamuna äiti vei meidät päiväkotiin ja minä lähdin portilta jonkun hoitajan mukana. Pikkuveli oli minua 11kk nuorempi ja hän jäi roikkumaan portissa ja itkemään äidin perään. Muistan, kuinka minua jotenkin nolotti pikkuveljen käyttäytyminen.
Meidät laitettiin eri ryhmiin, koska olimme eri ikäisiä. Minä menin isompien ryhmään ja pikkuveli pienempien. Minä viihdyin päiväkodissa ihan ok, mutta pikkuveljellä oli sellainen hoitaja, joka tukisti häntä.
Laittakaa lisää, näitä on kiva lukea!
En oo ollut päiväkodissa vaan kotona hoidettiin