Tyttäret houkuttelevat että muuttaisin heidän lähelleen Norjaan. Tuntuuko hullulta ajatukselta?
Esikoinen on asunut siellä jo monta vuotta, nuorempi lyhyemmän ajan. Ovat sitä mieltä ettei Suomessa oikein ole tulevaisuutta heidän ikäpolvelleen.
Osaan ruotsia keskinkertaisesti ja mietin kauanko menisi että tulisin toimeen norjan kielellä. Toki siellä nyt englantiakin hyvin osataan.
N53
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ulkoilija tyyppiæ? Koska tyøvuosia vielæ jæljellæ, niin mikæ ammatti? Mihin pæin Norjaa? Suhtaudutko Norjaan "ulkomaana"?
No varmaan sellainen keskinkertainen ulkoilija olen, mökkielämä on ok. Pystyn tekemään töitä etänä Suomeen, se ei ole ongelma. Oslon lähelle muuttaisin.
En itse asiassa tunne Norjaa kovin hyvin, ajattelen sitä ehkä "Ruotsin sisarusmaana".
Ap
Norja on Euroopan kallein maa. Ja kun käyt norjalaisesta kaupassa, hämmästyt miten vähän tavaraa on tarjolla.
Sveitsi taitaa olla Euroopan kallein maa. Kallis maa toki Norjakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norja on kallis maa,riittääkö rahat?
Kallis on mutta palkat sen mukaiset.
Mutta jos ap tekee etätöitä Suomeen ei hän tietenkään saa norjalaista palkkaa. Toki kruunun kurssi on nyt heikko euroon nähden. Kannattaa muuten selvittää verotusasiat huolella.
Olen 50+ amk-opettaja, tohtorikoulutettu. Kun tulevaisuudessa edessä on resurssien leikkausta moneen kertaan, tulee mieleeni muuttaa Norjaan kalaa fileoimaan osa-aikatyöhön niin, että juuri tulee toimeen. Ihan kohtuullinen eläke kuitenkin tulossa (2000-3000 euroa kuussa), joten voisi periaatteessa vähän leppoistaakin. Norjassa pitäisi vain asua syrjäseudulla, että on varaa. Hgissä olevan asunnon voisi jättää vuokralle niin voi eläkkeellä palata sitten jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitkähän ne Norjan maahantulosäädökset on? Että voiko sinne noin vaan muuttaa?
Voi. Toki vähän byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ulkoilija tyyppiæ? Koska tyøvuosia vielæ jæljellæ, niin mikæ ammatti? Mihin pæin Norjaa? Suhtaudutko Norjaan "ulkomaana"?
No varmaan sellainen keskinkertainen ulkoilija olen, mökkielämä on ok. Pystyn tekemään töitä etänä Suomeen, se ei ole ongelma. Oslon lähelle muuttaisin.
En itse asiassa tunne Norjaa kovin hyvin, ajattelen sitä ehkä "Ruotsin sisarusmaana".
Ap
Norja on Euroopan kallein maa. Ja kun käyt norjalaisesta kaupassa, hämmästyt miten vähän tavaraa on tarjolla.
Mutta toisaalta, kuka muka oikeasti tarvitsee 15 erimakuista jugurttia, montaa erilaista puurohiutaletta tai mitään maustettuja ruokakermoja?
Tämä. Norjassa simppeliä käydä kaupassa, kun tarjonta suppeampaa. Toki isojakin ruokakauppoja on alkanut tulla. Mutta esim tofua on joskus mahdoton saada edes isosta kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna minusta on aika creepyä että äiti seuraa aikuisia lapsiaan jopa ulkomaille, maahan josta ei edes tiedä juuri mitään. Onkohan ne napanuorat nyt oikeasti katkaistu?
Ja minusta olisi ollut paras vaihtoehto minun rakkaalle äidille tulla minun luo ulkomaille. Yksin eli ja kuoli nuorena Lapin kylmyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50+ amk-opettaja, tohtorikoulutettu. Kun tulevaisuudessa edessä on resurssien leikkausta moneen kertaan, tulee mieleeni muuttaa Norjaan kalaa fileoimaan osa-aikatyöhön niin, että juuri tulee toimeen. Ihan kohtuullinen eläke kuitenkin tulossa (2000-3000 euroa kuussa), joten voisi periaatteessa vähän leppoistaakin. Norjassa pitäisi vain asua syrjäseudulla, että on varaa. Hgissä olevan asunnon voisi jättää vuokralle niin voi eläkkeellä palata sitten jos siltä tuntuu.
Pari huomautusta. Kalan filerointi on oikeasti fyysisesti rankkaa hommaa eikä tahdo iäkkäämmällä kroppa kestää tuota työtä. Eläkettä et tule saamaan niin paljoa kuin on luvattu ja eläkkeelle pääsee vasta seitenkymppisenä.
jos sinulla ei täällä Suomessa on läheisempiä siteitä kuin mitä sinulla on tyttäriin, niin miksi et muuttaisi? Pääseehän sieltä takaisin, jos ei viihdy
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti aika surullista, että tällaiseen asiaan kaivataan ulkopuolelta hyväksyntää ja mietitään, että näyttääkö ne omat valinnat hullulta jonkun mielestä.
Tee vaan rauhassa kuten haluat, elä sitä sun elämää. Jos haluat mennä, mene. Kiva, että tyttäret haluaa sut lähelleen. Millä muulla on mitään väliä?
Entä onko tyttärillä puolisot ja jos on, niin onko heidän mielipiteitään kysytty?
Suomalaiset tulot ja elää Norjassa. Mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna minusta on aika creepyä että äiti seuraa aikuisia lapsiaan jopa ulkomaille, maahan josta ei edes tiedä juuri mitään. Onkohan ne napanuorat nyt oikeasti katkaistu?
NO NYT! "oikein ulkomaille"?? Ainoa mitæ maarajasta on jæljellæ on 90m puolilahoa poroaitaa Kivilompolon grensestasjonista itææn. Rajapyykit ovat peittyneet nokkospuskiin. EI tæmæ ulkomaata Suomalaiselle ole! "Maahan josta ei edes tiedä juuri mitään". Kerron aloittajalle ne asiat, jota hæn ehkæ vielæ ei tiedæ. Pæivittæistavarakaupan nurkista ei løydy vaakoja, vaan ne mandariinit punnitaan kassalla viran puolesta. Hæn varmaan tietææ, ettæ kieli on eri, veroilmoitus væhennyksineen sama, lait samat ja saunoja harvassa. Ettæ "ulkomaata"??
Vierailija kirjoitti:
lähde ihmeessä. en kauaa miettisi.
Bon voyage ..olisin menossa jo perheeni luokse heti, vielä kun on Norja on kyseessä missä on aivan taivaallinen luonto !
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tulot ja elää Norjassa. Mahdotonta.
Aina löytyy syitä olla lähtemättä ..kun totuus on ettei uskalla: takaisin pääsee aina!
terv Ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitkähän ne Norjan maahantulosäädökset on? Että voiko sinne noin vaan muuttaa?
Tænne voi pohjoismaalainen muuttaa "ihan noin vaan". Kysymættæ keneltækææn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tællæ focukseen: Buskerud. Oslosta lounaaseen. Ensin finn.no ja sieltæ etsit asunnon. Puhtain bokmål, jota kielikursseillakin opetetaan. "Keskinkertainen ulkoilija". Aloita sitten kroppasefiellæ. Sitten ajat korkeapaineisena huhtikuun pæivænæ Rjukaniin ja yløs mjøsvatnetille hankikannolle (mahd. sukset mukana) pæivæksi. Kuukautta myøhemmin tarvitset keskihintaisen maastofillarin auton koukkutelineeseen ja jælleen Rjukaniin. Krossobaanella yløs ja sitten poljet Kalhovdiin ja yøvyt. Seuraavana pæivænæ alas tinnsjøenin rantaan ja ed kylææn. Næiden jælkeen on yksi joka vie. Norja. Yksi joka vikisee. Sinæ. Gaustatoppen, mælsåsen, hardangervidda, Selstali.... Listassa vain yksi pææ.Kahden vuoden jælkeen taas se kroppaselfie ja vertaat ennen ja jælkeen. Tunnistatko? Joskus olit "keskinkertainen ulkoilija". Tæmæ vinkki ei perustu luettuun. Se perustuu koettuun (omaani ja monen muun). Velkommen til oss!
Mun unelma olis muuttaa Norjaan! Lähde ihmeessä, jos on mahdollisuus. Ehkä mäkin pääsen, kun saan maisterin valmiiksi ja löytyy töitä sieltä päin. Opettelen jo kieltä duolingossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä suomalaisia vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta toisaalta, kuka muka oikeasti tarvitsee 15 erimakuista jugurttia, montaa erilaista puurohiutaletta tai mitään maustettuja ruokakermoja?
Onko siellä oikeasti ruokakaupoissa noin suppea valikoima? Isoissa automarketeissakin?
Tuntuu jotenkin hämmästyttävältä. Toisaalta luin just lehtijutun norjalaisesta nuoresta miehestä, joka oli muuttanut tyttöystävän perässä Suomeen ja hänelle oli valtava ihmetyksen aihe meidän perusprismojen valikoima.
Vierailija kirjoitti:
Missä miehesi eli lasten isä asuu?
Oletko muuttanut kun pankkitilillä alle 50 euroa rahaa?