Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ällöttää nää ohjeet: Ei saippuaa lähellekään alapäätä!

Vierailija
13.10.2025 |

Ihan oikeasti. Takapuoli pestään saippualla, ja normaalilla motoriikalla ja anatomialla varustetulla ihmisellä ei ole vaaraa siitä, että saippua kulkeutuu vaginaan. Mikään ei ole niin yököttävä kuin pesemätön perse.

https://www.is.fi/terveys/art-2000011551832.html

Kommentit (229)

Vierailija
141/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodesta toiseen tämä aihe aiheuttaa valtavan paljon hämmennystä eivätkä edes asiantuntijat osaa haastatteluissa neuvoa selkeillä ohjeilla. 

Mikä on alapesu, miten määritellään alapää? Itse ainakin pesen nivustaipeet miedolla laimennetulla saippualla, koska ne haisee hielle muuten. Pesen myös vulvan alueen ihon vedellä. Vaginaan en sisälle laita yhtään mitään pesuaineita, tai vettä, se puhdistaa itse itsensä, mutta kyllä ympäröivä iho tulee pestä. Kuuluu ihan normaaliin hygieniaan. 

Monet luulevat, että persereiän ympärystää tai ulkosynnyttimiä vain huuhdellaan vedellä. Ja urpoimmat tunkevat tavallista saippuaa emättimeen sisälle.

Vierailija
142/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten Suomessa jengi ei osaa pestä edes alapäätänsä intiimipesuun tarkoitetulla nestesaippualla? Miten se on niin vaikeaa?

Sitä paitsi mielestäni kaikki suihkusaippuat, mitä on sata rivissä kaupassa, kaikkien pitäisi soveltua myös alapään hinkkaukseen. Mikseivät sovellu? MIkä järki? Enitenhän sitä pesua tarvii just perseen ympärystä sekä miesten esinahan alla oleva mönjä. Naisillakin kertyy valkoista mönjää ulkosynnyttimiin, joka tulee pestä, tai muuten haisee ja kutittaa.

Emättimen sisään ei ikinä saa tunkea mitään pesuainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei puhuttu takapuolen pesusta se ei tietääkseni ole sukupuolielin.

On se joillekin.

Vierailija
144/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainu pesuneste vauvoille on erinomainen tuote myös aikuisille. Pesen sillä alakertani etu ja takapuolelta 2 krt päivässä, tarvittaessa useamminkin esim.urheilun jälkeen. Ei haise kala eikä kakka. Ei kutita, kirvele tai kiristä. 

Vierailija
145/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan tulvillaan vaikka mitä mietoja intiimialueelle sopivia pesunesteitä kuten lactacyd. Ei luulisi olevan vaikeaa, itse en voi ajatella pelkkää lämmintä vettä.

Jokainen silti valitkoon mieleisensä tavan pysyä lemuttomana.

Vierailija
146/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten Suomessa jengi ei osaa pestä edes alapäätänsä intiimipesuun tarkoitetulla nestesaippualla? Miten se on niin vaikeaa?

Sitä paitsi mielestäni kaikki suihkusaippuat, mitä on sata rivissä kaupassa, kaikkien pitäisi soveltua myös alapään hinkkaukseen. Mikseivät sovellu? MIkä järki? Enitenhän sitä pesua tarvii just perseen ympärystä sekä miesten esinahan alla oleva mönjä. Naisillakin kertyy valkoista mönjää ulkosynnyttimiin, joka tulee pestä, tai muuten haisee ja kutittaa.

Alapäästä puhuttaessa, siellähän on sekä ihoa, että limakalvoja. Kait se iho on aivan samaa ihoa kuin muuallakin kehossa? Limakalvot on sitten asia erikseen. 

Ainakin siten olen sen itse ajatellut, että iholle voi laittaa laimennettua hellävaraista saippuaa, mutta limakalvoille vain vettä, vaginan sisälle ei mitään pesuaineita. Aikuisiällä en kertaakaan ole sairastanut mitään bakteerivaginoosia ja hiiva ollut yhden kerran. Näillä on menty ja tällä linjalla ajattelin jatkaa.

Vierailija
147/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju. Perseenhajut ja kaikki mainittu. Ehkä toi "ei saippuapesua" on ajalta,kun palasaippua keiteltiin jostain tuhkasta ja sianpäistä. 

Itse asiassa saippuan keitossa syntyy paljon glyseriiniä joka kuoritaan teollisessa valmistuksessa pois ja myydään kosmetiikkateollisuudelle kovaan hintaan kosteusvoiteiden ainesosaksi. Tuloksena on saippuaa joka kuivattaa ihoa ja tadaa! joudut ostamaan sen glyseriinin toisessa purkissa kovaan hintaan.

Kun ostat vaikka 100% kasviöljystä ja lipeästä tehtyä lisäaineetonta aleppo-saippuaa jota on säilytetty kuukausia kuivumassa niin että emäksisyys on neutraloitunut, mukana on niin paljon glyseriinä että saippua suorastaan kosteuttaa ihoa ja pesee muuten todella hyvin haisevia taipeita kuten kainalot ja alapään.

Laitatko siis persvakoon kosteusvoidetta? Minä e

Minä en laita kosteusvoidetta ainoastaan persvakoon vaan myös jalkaterin ja kyynärtaipeisiin sekä kasvoihin jotka kaikki alkavat kutiamaan ellei niitä rasvata joka pesun jälkeen. Kun ne käsittelee kosteusvoiteella ei tule mitään ongelmia.

Siksi tälläinen 100% luonnontuotteista keitetty saippua jossa on valmistuksessa syntyvä glyseriini tallelle on loistava koska se ei kuivata ihoa samalla tavalla kuin teolliset saippuat, myös pesunesteet jotka ovat enemmän tai vähemmän veteen sekoitettua teollista saippuaa + kyynärvarren mittainen lista lisä- ja säilöntäaineita.

Oikeasti saippuaan tarvitaan vain kasviöljyä tai eläinperäistä rasvaa + lipeää sekä vettä. Ei mitään muuta. Tämä alkuperäinen aleppo/castile saippuan valmistus vie tuhottomasti aikaa ja vaatii kuivan ja kuuman ympäristön koska saippuan kuivuminen ja kovettuminen kestää puolesta vuodesta  vuoteen minkä aikana emäksisyyskin neutralisoituu mutta siinä ei olekaan yhtään niistä tusinasta kemikaalista jotka tuoksuttomankin teollisen palasaippuan raaka-ainelistalta löydät. 

Vierailija
148/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenvessoista haistaa nämä vedellä huljuttelijat, hyi h.... mikä pistävä, mädän, makean ja kalan yhdistelmä niistä joskus leijuu. Eikä varmaan johdu siitä että on persettä pesty liikaa saippualla. Totta kai kuuluu pestä.

Toinen porukka mikä haisee, on shampoottomat ja saippuattomat ylipäätään. Etenkin lasten päät haisevat todella kitkerälle ja pahalle, koska shampoo on myrkkyä eikä Vertti 15-v. tukkaa ole vielä koskaan pesty shampoolla.

Vierailija
149/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Aleppo Castile saippuahan on pirun kallista.

Halvin on Lactoline

Vierailija
150/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenvessoista haistaa nämä vedellä huljuttelijat, hyi h.... mikä pistävä, mädän, makean ja kalan yhdistelmä niistä joskus leijuu. Eikä varmaan johdu siitä että on persettä pesty liikaa saippualla. Totta kai kuuluu pestä.

Toinen porukka mikä haisee, on shampoottomat ja saippuattomat ylipäätään. Etenkin lasten päät haisevat todella kitkerälle ja pahalle, koska shampoo on myrkkyä eikä Vertti 15-v. tukkaa ole vielä koskaan pesty shampoolla.

Kyllä. Joskus naistenvessassa jonkun naisen jälkeen leijuu siellä kopissa niin kuvottava kalanhaju ja mädän haju, että en voi mennä sinne asioimaan, vaan poistun sieltä heti, ennenkuin olen sisään kunnolla edes päässytkään.

Myös päänahka alkaa haista eltaantuneelle öljylle ja rasvalle, jos sitä talia ei puhdisteta.

Hygienian merkitys terveyteen ja hyvinvointiin on tiedetty jo iät ja ajat, mutta miksi se on joillekin yhä niin vaikeaa?

Vierailija
151/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä soveltuu iholle ei automaattisesti sovellu limakalvolle. Eihän edes käsisaippuaa tai suihkusaippuaakaan suositella käytettävän kasvojen iholle vaikka muulle iholle sopivatkin. 

Vierailija
152/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi Aleppo Castile saippuahan on pirun kallista.

Halvin on Lactoline

Se vain näyttää siltä. 40-50% kallista ja "rasvaista" laakeriöljyä (kasvi, ei koneen osa) ja loput oliiviöljyä sisältävä aleppo-saippua maksaa kympin pala mikä kuulostaa kalliilta mutta ei todellakaan ole sitä.

Ensinnäkin se pala on 200g kun tavallinen kaupan saippuapala on 100g ja kestää todella pitkään. Minulla päivittäisessä käytössä eli suihkussa yksi pala kestää pari kuukautta.

Suurin säästö tulee tietenkin siitä että niin pientä tuubia kuivan, kutiavan ihon hoitoon tarkoitettua voidetta et apteekista saa ettei se maksaisi kymppiä ja kestäisi korkeintaan viikkoa jos paikat oikeasti kutiavat. Mikäli aleppo-saippua auttaa iho-ongelmiin tai sitä käyttämällä niitä ei tule, se on aivan uskomattoman halpaa.

Mikäli maksaa itse kuuman käyttöveden lämmityksestä omakotitalossa niin kympin aleppo-saippuan pala säästää itsensä viikossa näillä sähkön hinnoilla. Se nimittäin huuhtoutuu hetkessä ja täydellisesti eikä kuuman veden alla tarvitse lotrata loputtomiin kuten lähes kaikilla pesunesteillä jotka eivät tunnu liukenevan veteen lainkaan.

Vierailija
153/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Joskus naistenvessassa jonkun naisen jälkeen leijuu siellä kopissa niin kuvottava kalanhaju ja mädän haju, että en voi mennä sinne asioimaan, vaan poistun sieltä heti, ennenkuin olen sisään kunnolla edes päässytkään.

Myös päänahka alkaa haista eltaantuneelle öljylle ja rasvalle, jos sitä talia ei puhdisteta.

Hygienian merkitys terveyteen ja hyvinvointiin on tiedetty jo iät ja ajat, mutta mi

Ainakin Suomen mediassa on näitä juttuja nykyään ihan liian usein, joissa kerrotaan, että pelkkä vedellä huljuttaminen riittää milloin mihinkin. Suorastaan varoitellaan käyttämästä saippuaa, tai pesuainetta koskaan mihinkään. Kuitenkin saippua on aivan ylivoimainen bakteerien poistamiseen.

Molemmat rajut amputointia vaatineet verenmyrkytystapaukset Suomessa joista olen viime aikoina lukenut liittyi siihen, kun haavaa ei oltu puhdistettu kunnolla, vaan pikkuisen huljuteltu vedellä. Bakteerit rakastaa lämmintä ja kosteaa. Kun saat ulkona pihatöissä, tai eläimen kynnestä haavan ja et joko pese sitä saippualla, tai desinfioi alkoholilla, vaan huljutat siihen päälle vähän vettä, eli kosteutta, ne bakteerithan vaan lisääntyy siinä. Mikään ei niitä bakteereja siitä poista ja osa niistä on hyvinkin vaarallisia. Kyseenalaistan kaikki nämä huljuta vähän pelkällä vedellä ohjeet. 

Vierailija
154/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että kysessä on juuri huljuttelusta eikä nyt ihan vain päivän mittaan kertyneestä hajusta?

Mutta jos jollain tuoksusaippualla pesee limakalvojaan niin todennäköisemmin silloin alkaa haista mädältä ja makealta kalalta kun pesee hyvät bakteerit pois ja huonot pääsevät vallalle.

Vierailija
155/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvin vahvasti haisee niin kyseessä on tulehdus. Ja yleensä mitä enemmän haisee, sitä enemmän yrittää pestä sitä pois jollain hajustetulla saippualla joka vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
156/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokavalio ja kakan koostumus on kunnossa ei ole juurikaan mitään  pestävää. 

Minulla ei ole. Jokaisella persun pyyhkimiskerralla menee noin 20 siivua wc-paperia. Silloin tällöin selviän pyyhkimisestä viidellä siivulla.

Vierailija
157/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motoriikalla? Minulla on vagina ja peräaukko hyvin lähellä toisiaan. Aika mahdotonta välttää pesunesteen kulkeutuminen kummankaan välillä. Kunhan muistaa happamalla pestä alapäänsä ei pitäisi olla ongelmaa.

Vierailija
158/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan tulvillaan vaikka mitä mietoja intiimialueelle sopivia pesunesteitä kuten lactacyd. Ei luulisi olevan vaikeaa, itse en voi ajatella pelkkää lämmintä vettä.

Jokainen silti valitkoon mieleisensä tavan pysyä lemuttomana.

Nimenomaan ei mitään mietoja vaan ph mieluiten alle 5

Vierailija
159/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esinahan alla oleva mönjä? Olen mies ja minulla ei ole koskaan mitään mönjää. Johtuneeko siitä, että jokaisen virtsaamiskerran jälkeen kuivaan terskani wc-paperilla. Pelkkä vesi on aina riittänyt terskan ja esinahan pesuun. Joskus olen kokeillut pesuainetta, mutta lopputuloksena oli mieletön syyhyäminen.

Vierailija
160/229 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis naistenvessassa haisee naiset, joilla on bakteerivaginoosi. Eli intiimialueen infektio. Jolle altistaa luonnollisen bakteeritasapainon häiriintyminen esim saippuan käytön vuoksi. Ei tartte uskoa, kyllä gynet nämä tietää, ihan peruskauraa. Terve naisen intiimialue ei haise pahalle.