Jään kaikissa kielissä junnaamaan semmoiselle A2-tasolle. Miten saisin rohkeutta edetä pidemmälle?
Englannissa olen kylläkin C-tasolla ja ruotsissa B2-tasolla tai C-tasolla.
Kyse on muista kielistä, joita opiskelen harrastuksena ja huvin vuoksi. Pääsen aina tiettyyn pisteeseen ja jotenkin koen, etten enää pärjäisi, kun menisi vaikeammaksi. Sitten vain kertaan sitä helppoa tasoa A2 saakka. Miksi muissa kielissä tämä tökkäsee, kun kuitenkin enkussa ja ruotsissa oon päässy tosi pitkälle?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa oppia kieltä on puhua (natiivin) kanssa. Hopi hopi siis kielikurssille tai ekskursio ko. maahan
Mutta kunnes pystyy ihan perusteet puhumaan natiivin kanssa, vaatii se opiskelua ennen sitä.
Joo, mutta ei kyllä paljoakaan. Parempi tapa on mennä vaan suoraan syvään päätyyn jos on mahdollista eli natiivien kanssa solkkaamaan. Oppii ääntämään ja sanastoa nopeasti.
Mistä sinä löydät Suomessa näitä natiiveja puhujia? Kaikki eivät asu suurissa kaupungeissa, jossa ulkomaan eläviin saattaakin törmätä. Joku viikon kahden matka ei auta yhtään mitään.
Pääsin korkealle tasolle monipuolisella opiskelulla johon liittyi kieliopin pänttäämisen lisäksi kuunteleminen, puhuminen, lukeminen ja kirjoittaminen. Parissa kolmessa vuodessa olin jossain siellä B2-tasolla tai ylempänä (tätä kieltä ei mitata CEFR-viitekehyksellä joten en tiedä tarkkaan). Puhuminen alkoi silti oikeasti sujua hyvin vasta kunnon kielikylvyssä vaikka jonkin verran puhuinkin joka viikko.
Tärkeintä oppimiseen on käyttää monipuolisia keinoja ja immersiota jossa yrittää käyttää sitä kieltä mahdollisimman usein.