Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jään kaikissa kielissä junnaamaan semmoiselle A2-tasolle. Miten saisin rohkeutta edetä pidemmälle?

Vierailija
12.10.2025 |

Englannissa olen kylläkin C-tasolla ja ruotsissa B2-tasolla tai C-tasolla.

Kyse on muista kielistä, joita opiskelen harrastuksena ja huvin vuoksi. Pääsen aina tiettyyn pisteeseen ja jotenkin koen, etten enää pärjäisi, kun menisi vaikeammaksi. Sitten vain kertaan sitä helppoa tasoa A2 saakka. Miksi muissa kielissä tämä tökkäsee, kun kuitenkin enkussa ja ruotsissa oon päässy tosi pitkälle?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on huijarisyndrooma ?

Vierailija
2/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on huijarisyndrooma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viime aikoina innostunut espanjassa taas uudestaan kun aloin kuuntelemaan podcasteja, esim. sellainen kuin podcast para aprender espanol on todella hyvää, yksinkertaista kieltä ajankohtaisista aiheista ja teemoista. Ranskaa en vielä osaa noin hyvin mutta Duolingolla kova treenaaminen sitäkin eteenpäin.

Vierailija
4/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa? Opiskelet liikaa kieliä. Keskity parantamaan sitä yhtä sen sijaan, että opiskelisit kymmentä.

Vierailija
5/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt ihan samaa.

Voisiko olla, että kun ikää on nykyään enemmän, niin uuden kielen oppiminen ei välttämättä enää vain onnistu?

Tai voisiko auttaa, jos muuttaisi vähäksi aikaa kyseiseen maahan "kielikylpyyn" ja kävisi siellä myös kielikurssilla?

Vierailija
6/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on huijarisyndrooma ?

Googleta

Vierailija
7/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kyllä ihan hyvin A2-tasoon asti, ei ole ongelmia. Ja vaikka sanonkin, niin olen ihan parhaimmistoa ja muistan asioita paremmin kuin muut.

Mutta mulla ei ole uskoa siihen, että pärjäisin siitä pidemmälle. On niinkuin turvallista junnata siihen A2-tasoon asti.

ap

Vierailija
8/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole niin lahjakas, että oppisit useita kieliä ikään kuin vasemmalla kädellä siinä sivussa huvin vuoksi, vaan se alkaa vaatia työtä ja vaivannäköä.

Vierailija
9/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole niin lahjakas, että oppisit useita kieliä ikään kuin vasemmalla kädellä siinä sivussa huvin vuoksi, vaan se alkaa vaatia työtä ja vaivannäköä.

Totta, en olekaan lahjakas. A2 tasoon pääseminenkin vaatii paljon työtä ja opiskelua multa.

ap

Vierailija
10/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa oppia kieltä on puhua (natiivin) kanssa. Hopi hopi siis kielikurssille tai ekskursio ko. maahan

Vierailija
11/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se jatkuva kertailu ja jatkat vain eteenpäin vaikka on vaikeaa. Jos et ymmärrä jotain asiaa pyydä vaikka tekoälyä selittämään sulle miksi asia on niin kuin se on.

Vierailija
12/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa oppia kieltä on puhua (natiivin) kanssa. Hopi hopi siis kielikurssille tai ekskursio ko. maahan

Mutta kunnes pystyy ihan perusteet puhumaan natiivin kanssa, vaatii se opiskelua ennen sitä.

Vierailija
13/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota tasoa korkeammalle pääse kovinkaan helposti, pitää päästä kielikylpyyn että se nousee tuosta. Englannin, ranskan ja hollannin olen saanut tuolle tasolle. Englantia opiskelin kauan + olen tehnyt korkeakouluopintoja ja töitä englanniksi, Ranskassa asuin useamman vuoden ja puoliso on hollantilainen. Kaikki muut kielet on sitten sitä A2-tasoa, ruotsi on siellä B-tason puolella mutta sekin johtuu parista ruotsalaisesta kaverista, joiden kanssa harjoittelen. 

Vierailija
14/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät jää edes sanat mieleen samalla tavalla kuin vielä parikymppisenä. Tyssää opiskelu yleensä kielioppiin. Monesti verbienkin taivutukset pitäisi vain päntätä ulkoa oppien. Olen tyytynyt kertaamaan lukiossa oppimiani.

Vierailija
15/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kunnes pystyy ihan perusteet puhumaan natiivin kanssa, vaatii se opiskelua ennen sitä.

Joo, mutta ei kyllä paljoakaan. Parempi tapa on mennä vaan suoraan syvään päätyyn jos on mahdollista eli natiivien kanssa solkkaamaan. Oppii ääntämään ja sanastoa nopeasti. Sivussa sitten opiskelee itse kielioppia, harva natiivi osaa niitä asioita selittää kun ei tarvitse itse miettiä ja auttaa siihen, että pystyy muodostamaan itse lauseita sujuvammin, kun saa sanastoa koko ajan lisää kuitenkin keskusteluissa.

Vierailija
16/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuu, kyllä sanoja joutuu pänttäämään. Parastahan olisi, jos sanoja voisi harjoitella aidossa ympäristössä,  mutta ei se ole aina mahdollista. 

Vierailija
17/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää vain yrittää käyttää kieltä natiivien tasolla, vaikka osaisi ihan jotain A1 tasoa sönkätä? Ja sitten rohkeesti vaan yrittää pidemmälle opiskella?

Vierailija
18/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natiivit eivät osaa selittää, miksi joku sanotaan tietyllä tavalla, siis eivät tiedä niitä sijamuotoja eivätkä kielioppisääntöjä. Ne kantsii itse tsekata kirjasta tai tekoälyltä. Natiiveilta saa sellaisen peruskommunikoinnin ja opit fraaseja, ääntämistä.

Vierailija
19/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitää vain yrittää käyttää kieltä natiivien tasolla, vaikka osaisi ihan jotain A1 tasoa sönkätä? Ja sitten rohkeesti vaan yrittää pidemmälle opiskella?

Korjaus:

Eli pitää yrittää käyttää kieltä natiivien KANSSA

Vierailija
20/22 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se ero oli vain se että englantia opiskelin koulussa, muita kieliä yksin. Pääsin korkeammalle tasolle kun aloin opiskella opettajan kanssa.