Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keuhkoputkentulehdus kokemuksia?

Vierailija
12.10.2025 |

Hei, 

Te keillä on todettu keuhkoputkentulehdus joskus,  saitteko  antibioottikuurin?

Olen ollut kipeänä nyt 10 päivää ja tauti alkoi yskällä ja kurkkukivulla. Nuhaa ei ole ollut tai kuumetta. Yskä ollut kuivaa ja ainoastaan kovalla yskimusellä  vihreitä/keltaisia ysköksiä on noussut. Nyt viikon verran öisin joutunut nousemaan ylös yskimään jotta saisi liman ylös. Huomenna lääkäri.

Millä tavalla varmistetaan onko tauti virus vai bakteeriperäinen? Tikkutesti? Jos virus niin ei ilmeisesti Ab kuuria? Crp ja perustutkimukset varmaan myös. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos crp on yli 100 = bakteeriperäinen.

Bakteeriviljely pitäisi tehdä aina mutta aina siitä ei näe vaikka olisi bakteeriperäinem (liian vähän/alkuvaiheessa).

Viruksen aiheuttamana on monesti jälkitauti jolloin bakteeri aiheuttaa sen.

Mutra jos on viruksen aiheuttama siihen tepsii vain oireiden hoito ja tarvittaessa sairaalla reissu. Elimistö hoitaa sen itse. 

Yleensä määrätään antibiootit ihan varmuuden vuoksi. Bakteeriperäisessä aina. 

Vierailija
2/3 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä yskös viittaisi bakteeriin. Jos crp on noussut reilusti eli yli 50 niin on varmaankin abn paikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ajattelen että vihreä tarkoittaisi bakteeritulehdusta sillä olen joskus aiemmin sairastanut poskiontelontulehduksen jossa tuli vihreää räkää ja ab annettiin.

Saa nähdä mikä tauti tässä jyllää, yleisvointi on päivällä ok mutta iltaisin/öisin huono. Raskas työ joten olen ollut sairaslomalla nyt, ei mitään riskiä nyt. Limaneritys vinkkejä otetaan vastaan että saisi ylös tuon liman... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi