Miksi niin moni päihdeaddikti käyttäytyy lapsellisesti?
Esim. reilusti +30v ottaa jotain liekki-pääkallotatuointeja, uhoaa kuin 8v lapsi, pitää tupakan polttoa retostelun aiheena jne
Kommentit (26)
Tuntemani narkomaanit on vielä lapsellisempia kuin alkoholistit. Alkoholistit ovat enemmänkin tavallisen oloisia.
Etanoli on myrkyllinen yhdiste. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeteltävää, että myrkky tuhoaa elimistön.
Tulen päihde-, väkivalta- ja mielenterveysongelmaperheestä ja luulin pitkälle aikuisuuteen, että tuollainen elämä on normaalia. Normaalin lapsuuden eläneellä on se koko lapsuus aikaa kasvaa siihen itsenäisyyteen ja aikuisuuteen, joka on alkamassa minulla vasta nyt kun kaikki ei ole kaaosta.
Ap, missä vika? Tunnepuolen köyhyydessä? Kyvyttömyydessä asettua muiden asemaan?
Käyttäytymisestä perimä selittää toisen puolen ja toisen puolen selittää millaisissa olosuhteissa joutuu elämään sen lapsuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, missä vika? Tunnepuolen köyhyydessä? Kyvyttömyydessä asettua muiden asemaan?
Käyttäytymisestä perimä selittää toisen puolen ja toisen puolen selittää millaisissa olosuhteissa joutuu elämään sen lapsuutensa.
Niin, ap ei ole itse saanut osakseen riittävästi empatiaa ja hyväksyntää. Ja nyt hän hakee sitä puhumalla pahaa muista.
Aikuisillakin on eri kehitysvaiheita ja suurin osa meistä ei saavuta niitä korkeimpia.
Tätä oon miettiny yhen ystävän kohalla. On riippuvainen yhdestä nuorestamiehestä ja ryyppääminen tuntuu olevan elämäntehtävänsa, vaikka on sen ikäinen, ettei lisääntyminenkään enää onnistu. Ihmeselfieitä kuin teinillä, protestisormi pystyssä. Työsuhteet katkeilevat. Tapailee petturia jonka ei myönnä olevan petturi ja tekee seksissä kaiken työn. Mies on tyly eikä vaikuta ystävästäni edes ikiinnostuneelta, ei tykkää tämän ulkonäöstä, puhuu muista naisista ja on tehny selväksi ettei tämä vanhempi nainen kelpaa hänelle tyttöystäväksi. Jotenkin ystäväni vain onnistuu kieltämään kaiken. Tää ketju oli hyvä, koska ystäväni on kieltämättä älykäs, mutta täysin järjetön silti - vailla impulssikontrollia, saa kännissä kohtauksia ja huutaa, on mustasukkainen - ja sitten päiväsaikaan ohittaa koko ongelman kommentoimalla ettei häntä kiinnosta miettiä sitä eikä ole mustasukkainen, eikä usko miehen pettävän häntä. Kommentti siitä, että päihteet tuhoavat päättelykyvyn ja logiikan, kolahti. Olen yrittänyt häntä auttaa ja haastatella, että pääsisi rullalautailevasta kyrvästään eroon... mut jotenkin se logiikka aina vain "kupsahtaa ympäri" ja tilanne päättyy nauruun, viestittelyn katkeamiseen (seur. ryyppykertaan) tms.