Miksi jotkut sanovat nimet esim. "Virtasen Antti" eikä Antti Virtanen? Helkkarin ärsyttävää.
Jostain syystä erityisesti urheiluselostajat käyttää tätä ilmaisua ihan koko ajan. Rassaa. Kuka Virtanen sen Antin omistaa ja miksi Antti ei ole ihan oma Virtasensa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Unkarissa nimenomaan sukunimi ilmoitetaan ensin, vaikkakin perusmuodossa. Eli ei omistuspäätettä siinä. Järkevää ja loogista.
Loogista tietysti sekin, että individualismin aikakaudella tämä käy voimille herkemmille. Kun ei olla mistään kotoisin. Ja sen huomaa.
Ja joissain kulttuureissa ei ole sukunimiä ollenkaan jne. Muiden kulttuurien tavat nyt ei liity tähän millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuusisen Alli
Jos löytyy töitä, niin taas Arska menee tehtaalle.
Onhan se kyllä todella ärsyttävää kun Annakaan ei sano että Anna Mäki vaan täräyttää suoraan Mäen Anna.
Vierailija kirjoitti:
Unkarissa nimenomaan sukunimi ilmoitetaan ensin, vaikkakin perusmuodossa. Eli ei omistuspäätettä siinä. Järkevää ja loogista.
Loogista tietysti sekin, että individualismin aikakaudella tämä käy voimille herkemmille. Kun ei olla mistään kotoisin. Ja sen huomaa.
Myös joissain Aasian maissa tehdään noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on kanssa aina ärsyttänyt tuo ihan suunnattomasti. Varsinkin jos on vähänkin monimutkaisempi nimi, kuten itselläni. Ja pomollani on juurikin tällainen raivostuttavan letkeä tapa sanoa nimeni ja tekee mieli kiljaista kun hän esittelee minua ihmisille.
Mulla on tapana sanoa nimeni oikein heti perään, jos joku esittelee mut sukuni omaisuudeksi, mullakin oli yksi työkaveri joka aina teki niin. Todella raivostuttavaa!
"Ja tässä on Vanhasen Sanna."
"Sanna Vanhanen, hei."
ap (nimeni ei ole oikeasti Sanna Vanhanen :D)
En kyllä itse miellä, että tämä ilmaus viittaisi välttämättä omistussuhteisiin, vaan enemmänkin jonkinlaiseen alkuperään.
Esimerkiksi lindströminpihvi tai runebergintorttu eivät tarkoita Lindströmin omistamia pihvejä tai Runebergin omistamia torttuja. Pihtiputaan mummo ei ole Pihtiputaan omistama mummo, vaan Pihtiputaaseen yhdistettävä mummo. D'Hondtin menetelmä ei ole D'Hondtin omistama, vaan keksimä, juttu. Tampereen Ilves ei ole Tampereen omaisuutta, vaan tamperelaista alkuperää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kyllä todella ärsyttävää kun Annakaan ei sano että Anna Mäki vaan täräyttää suoraan Mäen Anna.
Ja vastaus tähän: Kylmäsen Usko.
Kaikkein ärsyttävintä on, kun monet esittelee itsensä vain etunimeltä, "Mikko". Onko se jotenkin salaisuus se sukunimi?
Mikä teitä vaivaa oikein? Kaikki ärsyttää kun ihmiset eivät tee samalla tavalla kuin te itse, te nuoremmat sukupolvet. Minua ärsyttää teidän kaikesta ärsyyntyminen. Antakaa ihmisten elää ja puhua sillä tavalla kun ovat tottuneet ikänsä puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein ärsyttävintä on, kun monet esittelee itsensä vain etunimeltä, "Mikko". Onko se jotenkin salaisuus se sukunimi?
Kertoo ettei Mikko arvosta itseään, hän on "Mikko vaan". Silloin ei muidenkaan tarvitse häntä arvostaa. :)
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on kanssa aina ärsyttänyt tuo ihan suunnattomasti. Varsinkin jos on vähänkin monimutkaisempi nimi, kuten itselläni. Ja pomollani on juurikin tällainen raivostuttavan letkeä tapa sanoa nimeni ja tekee mieli kiljaista kun hän esittelee minua ihmisille.
Mulla on tapana sanoa nimeni oikein heti perään, jos joku esittelee mut sukuni omaisuudeksi, mullakin oli yksi työkaveri joka aina teki niin. Todella raivostuttavaa!
"Ja tässä on Vanhasen Sanna."
"Sanna Vanhanen, hei."
ap (nimeni ei ole oikeasti Sanna Vanhanen :D)
En kyllä itse miellä, että tämä ilmaus viittaisi välttämättä omistussuhteisiin, vaan enemmänkin jonkinlaiseen alkuperään.
Esimerkiksi lindströminpihvi tai runebergintorttu eivät tarkoita Lindströmin omistamia pihvejä tai Runebergin omistamia torttuja. Pi
Omistaminen näissäkin on taustalla, keksijä omista keksintönsä jne. Genetiivi on OMISTUSmuoto.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo ettei Mikko arvosta itseään, hän on "Mikko vaan". Silloin ei muidenkaan tarvitse häntä arvostaa. :)
Mä esittelen itseni usein vaan etunimellä, jos tilaisuus on vapaamuotoinen eikä mun sukunimi ole mitenkään oleellinen tieto. Syy on se, etten ikään kuin halua kertoa itsestäni liikaa. Tai nyt kun tarkemmin ajattelen asiaa, niin ehkä se liittyy siihen, että haluan tulla nähdyksi pelkkänä minuna, en mieheni sukunimen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä esittelen itseni usein vaan etunimellä, jos tilaisuus on vapaamuotoinen eikä mun sukunimi ole mitenkään oleellinen tieto. Syy on se, etten ikään kuin halua kertoa itsestäni liikaa. Tai nyt kun tarkemmin ajattelen asiaa, niin ehkä se liittyy siihen, että haluan tulla nähdyksi pelkkänä minuna, en mieheni sukunimen kautta.
Ota oma nimesi käyttöön, miksi edes siirryit miehesi omistukseen? Järjetöntä.
Tuohan on ihan normaalia, tavallisessa puheessa. Ylen uutisissa voisi särähtää korvaan, jos kerrottaisiin että Trumpin Donald tulee valtiovierailulle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuusisen Alli
Heh. Eikö tämä ollut se nainen joka aina löi leimansa portaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota oma nimesi käyttöön, miksi edes siirryit miehesi omistukseen? Järjetöntä.
Pitäisi keksiä "oma nimi", kun entinen (ennen avioliittoa oleva) nimikin on isäni nimi. Järjetöntä.
Se on epävirallinen puhetapa. Missä tynnyrissä AP on elänyt, jos ei ole tottunut kuulemaan sitä.
Aika vaikeaksi menee jos nimi on luokkaa Kari Vesa. Kumpikin nimi voi olla etu- tai sukunimi.
Karin Vesa, Vesan Kari. Selvä.