Oletko kertonut työhaastattelussa aiemman palkan kysyttäessä?
Itse en ole koskaan kertonut vaikka melkein aina kysytään. Olen kuitenkin saanut melkein kaikista näistä työtarjouksen.
Kommentit (6)
Olen, mutta valehdellut aina ylöspäin.
Eipä ole moisia typeryyksiä ikinä kysytty.
En tietenkään kerro. Toki jos oletan palkkatason olevan suunnilleen sama ilmoitan vuosipalkan. Se taas sisältää lomarahat ja bonarit yms. Jos kuulija ei tätä ymmärrä sehän ei ole mun ongelma. Näin saa palkkaa nostettua kun ei haluta maksaa asiallista korvausta.
Yleensä suositellaan että nykyistä palkkaa ei kerrota koska työnantajat tarjoaa aina huonompaa palkkaa kuin olivat alunperin ajatelleet jos hakija on ollut heikommin/huonosti palkattu edellisessä työssään.
Kyllä ne sen voi päätellä hakemukseeni laittamastani palkkapyynnöstä, yleensä se keikkuu siellä 6-7 tonnin nurkilla, tehtävästä riippuen.
Jonkun kerran on haastattelussa sanottu että "aika kova pyynti", mihin olen vastannut että edellisessä paikassa sain hieman vähemmän ja tämä pesti mihin haette nyt osaajaa on selkeästi vaativampi kuin edellinen työnkuvani.
Asiantuntevissa firmoissa ei palkkaa ole kyseenalaistettu, ne tietää kyllä mitä se maksaa ja ne maksaa sen kyllä.
Nämä firmat missä haetaan ylemmän päällikkötason tehtävään ihmeidentekijää kakkosella alkavalla kuukausipalkalla, ovat niitä mitkä kitisevät rahasta.
Tällainen esimerkki oli alkukesästä, haetussa työpaikassa vastuualueena oli reilun sadan työntekijän esihenkilöasema, ja kokonaan uusi tehtävänimike, joka toimiakseen vaatii oman toimintaorganisaation luomista ja vuosien kehitystyötä. Ilman kyseistä organisaatiota yrityksen sisällä, ei täyty enää vaaditut lain kirjaimet, eikä laatusertifikaateistakaan tarvitse enää haaveilla. Ne kun lakkaavat olemasta, putoaa tilauskannasta karkeasti 40% pois eli liikevaihdosta katoaa 60 miljoonaa/v.
Rekrytoiva henkilö oli niin tietämätön, että luuli homman hoituvan sillä että palkataan joku 17,5€/h liksalla vetämään rasteja ruutuun... Mukana ollut rekrytointikonsulttikin oli samaa mieltä kanssani (avautui mulle jälkikäteen), muttei luonnollisestikaan kritisoi asiakkaansa näkökulmaa koska hänen liksa tulee sieltä.
Sanon aina et siinä viiden tonnin paikkeilla, vai oliko se 6 - 8 tonttua kuussa. Mites teillä rekryyttöreillä?
Häh, multa ei olla ikinä kysytty! En kertoisi, mitä se niille kuuluu?