Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset säästää ja kuluttaa vähemmän, mutta matkailusta ei tingitä

Vierailija
10.10.2025 |

Kun melkein kaikilta muilta osa-alueilta tulee huonoja uutisia taloudesta ja suomalaisten ostovoimasta, niin matkailuun tämä ei päde.

Uusimman Talouselämä lehden mukaan suomalaiset panevat rahaa nykytilanteessa jopa enemmän ulkomaan matkailuun kuin talouden parempina aikoina ovat panneet. Vaikuttaa siltä, että kun niin monesta asiasta tingitään, matkailusta ei tingitä. Se on monessa taloudessa vihoviimeinen säästökohde. Suomalaisten ulkomaan lomiin ja matkoihin käytetty aikakin on pidentynyt aiemmasta.

Itseäni tämä tieto ei yllätä. Monen mieli halajaa lomalla pois täältä ja siihen ollaan valmiiita panostamaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu parasta todellakin, pitää ihmisen hengissä psyykkisesti. Aina pois Suomesta kuin vaan mahdollista,joka ikisestä palkasta kaikki ylimääräinen sivuun ja kun tilanne sallii niin pois.

Vierailija
22/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvaa kiinnostaa käydä esim jossain hesassa katsomassa rätti päitä ja mustia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan paljon. Olen aina matkustellut lapsesta asti. Enkä enää osaa elää ilman säännöllistä matkustelua paikasta a paikkaan b. Olen siitä onnellisessa asemassa, että on varallisuutta joka mahdollistaa tällaisen elämän. 

Useimmat lennot joilla olen, on yleensä ihan täynnä. Eli kyllä suomalaiset matkustaa paljon.

Vierailija
24/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhien harrastus kun ei varaa talviasuttavaan kesämökkiin

näin se aina on ollut

Vierailija
25/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä kaikki yhteiset lomat vietetään ulkomailla. Ollaan käyty monessa eri kohteessa ympäri maailmaa. Vaikka meilläkin rahasta on joskus tiukkaa, niin näistä lomamatkoista ei tingitä. Ajellaan ennemmin vähän vanhemmalla autolla tai jätetään kotimaan rientoja vähemmälle. Ne mahdollistaa nämä lomamatkat.  

Vierailija
26/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailuun pannaan enemmän rahaa kuin ennen ja ulkomailla vietetty aika on lisääntynyt. Tämä on tapahtunut suhteessa yksi yhteen sitä mukaa, kun eläkeläisten ryhmä on kasvanut.

Vierailija
27/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Omalla kohdallani ostovoima on pudonnut, mutta reissuun ulkomaille menen siitä huolimatta säännöllisesti. Maksoi mitä maksoi. Kulutan sitten sen sijaan vähemmän kotimaassa.

Sama täällä. On ihan eri fiilis olla jossain Berliinissä tai New Yorkissa, kuin jossain mökillä. 

Vierailija
28/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmistolle on tärkeintä tuhota maailma

Olet kyllä tajunnut luonnonsuojelun täysin väärin. Tosin se mitä se sisältää on usein epämieluisaa kokoomuslaisten maailmanraiskauksen riistokapitalismin edessä.

Vierailija
29/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

köyhien harrastus kun ei varaa talviasuttavaan kesämökkiin

näin se aina on ollut

Kuka haluaa kykkia jossain mokissa joka lomalla? Paljon kiinnostavampaa reissata maailmalla ja nahda eri paikkoja.

Vierailija
30/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun miettimään onko huomenna varaa syödä vai vasta ylihuomenna. Matkustelu on jotain sellaista joka kuuluu muille. En kestä edes haaveilla matkoista, tuntuu pahalta.

Vierailija
31/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla rahalle saa vastinetta, kotimaassa ei. Siksi säästöelämää kotimaassa ja ostokset sekä huvitukset ulkomailla.

Vierailija
32/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Moni meistä pitää matkailusta, eikä aio sitä vähentää. Olen aiheesta aiemminkin kirjoittanut tänne eri langoille, mutta kerta vielä kiellon päälle. Olen jonkun sortin ilmailufriikki ja rakastan kaikkea lentokoneisiin liittyvää. Pidän kovasti lentämisestä ja lentokoneissa sekä lentokentillä olemista. Myös eri maat ja kaupungit on aina kiehtoneet. Niinpä näillä eväillä onkin selvää, että matkustan paljon. Saatan joskus tehdä vaikka ihan vaan 24h pikamatkan esim Japaniin, jos tiedän pääseväni konemallin tai sen version kyytiin, jonka kyydissä en ole aiemmin ollut. Sama juttu lyhyemmillä reiteillä.

Tämä on tietysti todella kallis harrastus ja intohimo, mutta se on samalla myös elämäntapani. Kaikki liikkenevät tuloni menevät tähän. 

Vierailija
33/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma ei ole loma, jos sitä ei pääse viettämään ulkomailla. Joskus olen koitanut lomailla Suomessakin, mutta ei niistä kerroista mitään tullut. 

Suosikkikohteitani on Aasia ja Oseania. Noihin paikkoihin lomani usein suuntautuu. Enkä todellakaan ole valmis näistä lomamatkoista säästämään. Syön ennemmin ruokaa vähemmän ja olen nälkäisenä. Näin olen tehnytkin.

Vierailija
34/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harvaa kiinnostaa käydä esim jossain hesassa katsomassa rätti päitä ja mustia

No joo, niitä näkee ihan joka puolella maailman kaupunkeja. Jossain enemmän, jossain vähemmän. Kotimaassakin esim Turussa ja Tampereella. 

Vierailija
35/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihme jos ison osan vuodesta sataa räntää vaakasuoraan? Ei ole suuri paha haluta vähän aurinkoa viikon pari talvella.

Vierailija
36/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu on pakoa arjesta ja sellaista itse kukin meistä välillä tarvitsee. En ole yllättynyt, että siihen pantu raha ei ole vähentynyt. Päinvastoin. 

Vierailija
37/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä matkailuun käytetään saman verran rahaa kuin ennenkin. Ei olla vähennetty sitä tai nostettu. Välillä reissataan kotimaassa, mutta suurimmalta osin ulkomailla. Aina ei mennä lentämällä jonnekkin, vaan ollaan kolme kertaa tehty Euroopan reissuja myös omalla autolla. Ne ollet erilaisia lomamatkoja, mutta omalla tavallaan kivoja. Lapset on niistä tykänneet, kun mukaan on saatu mahdutettua enemmän tavaraa kuin lennoille. 

Vierailija
38/38 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä temu-krääsän tilaamisesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän