Miksi miehiä kuolee tapaturmiin enemmän?
Kommentit (37)
Olin töissä paikassa, jossa oli paljon nuoria eri tehtävissä määräaikaisissa työsuhteissa. Palavereissa käytiin läpi työtapaturmat ja läheltä piti -tilanteet. Esimiehet kertoivat, että tytöt noudattivat työturvallisuusohjeita paremmin kuin pojat. Vahinkoja tulee hälläväliä-asenteella.
Oon naisena miesvaltaisella alalla töissä ja se että miehiä kuolee enemmän työtapaturmiin ei yllätä pätkääkään. En ole nähnyt naisten hyppivän trukin piikkien päällä huvin vuoksi, tai kävelevän yhtään ajattelematta monen sadan kilon trukkikuorman alle jne. mutta kyllä nähnyt miesten tekevän niin.
"Siinä nainen jonka elämä perustuu stereotypioihin, uskomuksiin ja miesvihaan. Kivakiva. "
Voitko ystävällisesti osoittaa, missä kohtaa viestissä oli uskomuksia ja miesvihaa? Moni on täällä kertonut faktoina stereotypioita, kuten vain miehet on töissä raksalla ja miehet ei niin piittaa turvallisuussäännöistä jne, ja se on ilmeisesti ihan ok? Viestissä ei myöskään missään lukenut, että mikään luetelluista seikoista tekisi miehistä jotenkin tyhmiä tai epäluotettavia tai vaarallisia tms. Minulla ei ole mitään syytä vihata miehiä, mutta se ei poista sitä, että miehet ottavat naisia enemmän riskejä, osin siksi, koska heidät on pienestä asti työnnetty sellaiseen malliin, että miehen täytyy osata korjata asiat itse ja hoitaa raskaat työt yms.
Vierailija kirjoitti:
Tekevät enemmän
Tyhmiä päätöksiä? Se on huomattu.
"Ei tässä mitään turvavaljaita tarvita, nössöjen ja h i n t t i e n hommaa sellaiset"
"Katos ku mä tästä polkaisen kaasun pohjaan tuohon kurviin ja vähän slaidataan..."
"Otetaas pojjaat pienet hömpsyt tästä ennen kuin aletaan hommiin."
Miehille sattuu enemmän. Ne jotka tekee, niille sattuu. Muille ei voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä paikassa, jossa oli paljon nuoria eri tehtävissä määräaikaisissa työsuhteissa. Palavereissa käytiin läpi työtapaturmat ja läheltä piti -tilanteet. Esimiehet kertoivat, että tytöt noudattivat työturvallisuusohjeita paremmin kuin pojat. Vahinkoja tulee hälläväliä-asenteella.
Mutta kun MINÄ olen niin mahtava Ultimate Pro- ammattilainen! Ei tuollaiset ohjeet koske MINUA!
Luonnonvalintaa. Heikot karsiutuu pois.
"Siinä nainen jonka elämä perustuu stereotypioihin, uskomuksiin ja miesvihaan. Kivakiva. "
Ja sinä et sitten viitsinyt kommentoida yhtään noita viestejä joissa perustuu kaikki stereotypioihin, uskomuksiin sekä naisvihaan naisista? Kuten esim. sukkien kutominen sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska miehet, varsinkin aivoiltaan vielä kehittymättömät (alle 25v) nuoret miehet ihan tilastollisesti ottavat enemmän riskejä. Esimerkiksi ajavat kovempaa autoilla, moottoripyöräilevät, harrastavat naisia enemmän extreme-lajeja... Tämä ei tee miehistä kategorisesti tyhmempiä, vaan kyse on testosteronin vaikutuksesta.
Miehet myös tekevät naisia enemmän fyysisiä töitä, joissa vammautumisen riski on isompi. Esimerkiksi remonttialat, sähkötyöt jne.
Miehet myös naisia todennäköisemmin alkavat nikkaroida itse, jos kotona jokin asia falskaa. Naiset maksavat mielummin ammattilaiselle kuin sorvaavat putkia itse. Yleensä tämä on vain hyvä asia, että miehet tekevät itse, koska monen asian saa korjattua itse kun ottaa asioista selvää, ja ammattilaiset veloittavat tähtitieteellisiä summia. Mutta välillä näissä sattuu myös vahinkoja; tippuu tikkailta kun putsaa ränniä jne.
Siinä nainen jonka elämä perustuu stereotypioihin, uskomuksiin ja miesvihaan. Kivakiva.
Ei siinä mitään stereotypioita, uskomuksia tai miesvihaa ole, vaan ihan kylmiä, asiallisia tilastoja.
Ylellä Tommi Kolehmaisen juttu vuodelta 2018:
"Perjantai 13. päivä on ikävän osuva ajankohta viettää tapaturmapäivää. Tänä vuonna päivän keskiössä ovat miehet, joille sattuu tapaturmia huomattavasti naisia enemmän.
Tapaturmissa kuolleista työikäisistä noin 80 prosenttia on miehiä, kertoi kansanterveyden erityisasiantuntija Tuuli Lahti Suomen sosiaali ja terveys ry:stä Ylen aamu-tv:ssä.
Teemapäivällä halutaan herättää keskustelua syistä ja seurauksista miesten tapaturmien taustalla, sekä tarjota vinkkejä tapaturmien vähentämiseen arjessa.
Lahden mukaan miehille sattuu erityisesti kotona ja liikkuessa. Työtapaturmien määrä on ollut laskussa, mutta työpaikkojen hyvät turvakäytännöt saattavat unohtua kotosalla vaikkapa remonttihommiin ryhtyessä.
Tutuissa ympyröissä turvallisuuteen ei ehkä kiinnitetä huomiota, ja sitten sattuu näitä haavereita. Kevään korvilla kaivetaan sahat ja vasarat esiin, ja kyllähän se siellä terveydenhuollon toimipisteissä näkyy. Samoin kuin kohta koittava grillikausi tulee näkymään taas muun muassa eriasteisina palovammoina, Lahti kertoi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska miehet, varsinkin aivoiltaan vielä kehittymättömät (alle 25v) nuoret miehet ihan tilastollisesti ottavat enemmän riskejä. Esimerkiksi ajavat kovempaa autoilla, moottoripyöräilevät, harrastavat naisia enemmän extreme-lajeja... Tämä ei tee miehistä kategorisesti tyhmempiä, vaan kyse on testosteronin vaikutuksesta.
Miehet myös tekevät naisia enemmän fyysisiä töitä, joissa vammautumisen riski on isompi. Esimerkiksi remonttialat, sähkötyöt jne.
Miehet myös naisia todennäköisemmin alkavat nikkaroida itse, jos kotona jokin asia falskaa. Naiset maksavat mielummin ammattilaiselle kuin sorvaavat putkia itse. Yleensä tämä on vain hyvä asia, että miehet tekevät itse, koska monen asian saa korjattua itse kun ottaa asioista selvää, ja ammattilaiset veloittavat tähtitieteellisiä summia. Mutta välillä näissä sattuu myös vahi
Ja Olli Koivusalo kirjoitti vuosi sitten Tuulilasissa näin:
"Liikenneonnettomuuksista jopa 85 % on miesten aiheuttamia Taustalla sekä biologisia että sosiaalisia tekijöitä
Evolutionary Behavioral Sciences -tiedelehdessä julkaistussa tuoreessa tutkimuksessa havainnoitiin ihmisten liikennekäyttäytymistä vilkkaassa risteyksessä ja todettiin miesten olevan riskiryhmää."
" Yleisesti voisi sanoa, että sukupuolten erot riskien ottamisessa ovat sekoitus erilaisia taustatekijöitä. Ne voivat olla biologisia esim. hormoneihin liittyviä ja evolutiivisia, mutta hyvin vahvasti myös kulttuurisia. Miehiin ja naisiin voi kohdistua erilaisia sosiaalisia normeja ja odotuksia käyttäytymisestä. Miehet ja naiset myös arvioivat ajotaitoaan eri tavalla. Miehiä kuolee liikenteessä selvästi naisia enemmän, mutta tämä ei suoraan kerro riskien ottamisesta, vaan kyse on myös siitä, että miehet ajavat naisia enemmän."
https://www.apu.fi/artikkelit/liikenneonnettomuuksista-85-prosenttia-mi…
Mutta Kalevasta sitten tämä juttu vuodelta 2010:
"Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi vahvistaa, että sukupuolella on ratin takana väliä ainakin tilastollisesti. "Vaikka nais- ja mieskuskien ajotaidon paremmuuden vertailu koetaan ärsyttäväksi, kyllä tilastotietojen perusteella naisista ja miehistä kuljettajina hahmottuu erilainen kuva."
Lammin mukaan naiset ovat miehiä turvallisuushakuisempia kuljettajia. Naiset käyttävät enemmän turvavyötä ja syyllistyvät harvemmin rattijuopumuksiin.
Miehet sen sijaan ovat yliedustettuina useissa tilastoissa. Kuolemaan johtaneisiin rattijuopon aiheuttamiin onnettomuuksiin syyllistyneistä 90 prosenttia on miehiä. Vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan miehet aiheuttavat 70 prosenttia kaikista liikennevahingoista. Myös liikenteessä kuolleista 70 prosenttia on miehiä, ja miesten riski vammautua vaikeasti liikenteessä on selvästi naisten riskiä suurempi.
Lammin mukaan miesten yliedustus ei selity sillä, että enemmistö kuskeista olisi miehiä.
"Ajokortillisten määrä tasaantuu koko ajan. Nuoremmissa ikäryhmissä naisilla ja miehillä on yhtä paljon ajokortteja. Miehet ajavat naisia enemmän, mutta se ei selitä koko riskiä.""
https://www.kaleva.fi/sukupuoli-vaikuttaa-onnettomuusriskiin/2193895
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tilastoa??
Tapaturmissa kuolleista työikäisistä jopa 80 prosenttia miehiä.
Kuljetusala, tehdastyö, metallipajat, rakennusala. Miestenaloja, vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tilastoa??
Kyllä noissa hommissa on naisiakin, miehet vaan käyttäytyy niissä varomattomammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tilastoa??
Nämä ns. miestenalat eivät olisi sen vaarallisempia kuin muutkaan, jos miehet noudattaisivat turvallisuusohjeita, käyttäisivät suojaimia ja ylipäätään olisivat realistisempia omien kykyjensä ja osaamisensa suhteen.
Olen öljynjalostamolla HSE-henkilönä. Miehille sattuu tapaturmia, sillä he ovat täydellisen piittaamattomia omasta ja muiden turvallisuudesta. Eräs ukko tuli vastikään pää edellä alas säiliön katolta, kun ei ollut laittanut päälleen _pakollisia_ turvavaljaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet myös naisia todennäköisemmin alkavat nikkaroida itse, jos kotona jokin asia falskaa. Naiset maksavat mielummin ammattilaiselle kuin sorvaavat putkia itse. Yleensä tämä on vain hyvä asia, että miehet tekevät itse, koska monen asian saa korjattua itse kun ottaa asioista selvää, ja ammattilaiset veloittavat tähtitieteellisiä summia. Mutta välillä näissä sattuu myös vahinkoja; tippuu tikkailta kun putsaa ränniä jne.
Totta tuo on ! Turha kiistää
Oikea elämä on vaarallista. Kuplan sisällä on turvallista.