Asutko vanhanaikaisessa/remontoimattomassa asunnossa?
Pinnat jostain viime vuosisadalta, eikö se häiritse sinua? Paljon näkee naapureiden taloja myynnissä ja vain harva on nykyaikainen.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä käymään italialaisissa kämpissä. Jossa kaikki on vähän sinnepäin ja kulunutta.
Hyvä esimerkki Suomalaisesta typerästä rakentamisesta on Merihaka. Yritettiin jopa Puu-Vallila aikoinaan pistää matalaksi. Ja nyt sielläkin olisi jotain Pasilan persoonatonta rakentamista. Jos se olisi silloin onnistunut.
Viimeksi oli juuri Koti ja keittiölehdessä toscanalaisesta talosta joukko kuvia, talossa asuu suomalainen. Kato sieltä italialaista asumista.
Häiritsee. Asunto on miehen. Kaikki putkirempat yms pakolliset on tehty, mutta pintoja ei suostu remontoimaan. Osassa huoneista on erilaiset vanhat ja revenneet tapetit joka seinässä. Olkkarin tapetit repsottaa ja on pahasti haalistuneet. Keittiön kaappien pinnat repsottaa irti. Oma viihtyisä kämppä on etsinnässä. Seurustellaan sitten omista kämpistä käsin.
Asun erään tehdaskiinteistön kellarissa. Olen täällä luvatta mutta maksan vuokran, kaupungilta ei saa asuntoa suomalainen mies. Köyhä, vuokra kohtuullinen.
Olen onnellinen muutettuani aivan uuteen vastavalmistuneeseen asuntooni. Asunto on hyvin suunnitteltu, valoisia, valkea, moderni, pohjapiirros avoin ja lattiat puunväriset.
Se, missä uusi asunto todella hakkaa vanhan, on tekniikka. Kaikki on toimivaa, ilmastointi, lämmitys, putkistot, kodin laitteet. Myös lattiamateriaalit ovat sellaisia, jotka on helppo pitää puhtaina.
Joku 70-luvun asunto olisi varmaan hyvä, jos se saataisiin rempattua uuteen uskoon, mutta putkiston ja ilmastoinnin uudistaminen nykytasolle voi olla aika vaikeaa. Mahdollisesti myös melun kulkeutumista vanhoissa taloissa on vaikeampaa estää ellei asenneta asuntokohtaisia ääneneristyslevyjä sun muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä jengi täällä kommentoi että ihanaa kun on 50 vuotta sitten remontoitu ja en haluaisikaan mitään nykypäivän kiiltävää mustavalkoharmaa laminaatti String-hylly tusinakämppää. Remonttia voi tehdä vanhaa kunnioittaen, tyylikkäästi, laadukkaasti ja ihan oman maun mukaan.
Aivan. Minulla on 1912 rakennettu talo ja olen remppauttanut "wanhaa kunnioittaen". Kaikkea löytyi hyvin paitsi yhtä ovea erillisen keittiön ja ruokahuoneen välille. Sen löytyminen kesti melkein viisi vuotta mutta kyllä kannatti. Keittiön teetin puusepillä ja siitä tuli aivan mahtava, sellainen vanhan näköinen, jossa modernisuus on ikäänkuin piilotettu. Alkuperäiset laattalattiat hiotutin ja annoin kiilloittaa ammattimaisesti ja tulos suorastaan loistava ja kestää taas sata vuotta.
Vuoden 1912 laattalattia?
Muutin 2002 rakennetusta asunnosta asuntoon, jossa oli 2020 rempattu keittiö.
Tuo 2002 keittiö oli kahdenkymmenen vuoden käytön jälkeen kolhuton ja kaikki kaapit ja laatikot toimivat.
Tämä uudempi "laadukkaan" ja kalliin firman keittiö repsottaa joka suunnasta.
Paras keittiöni on kuitenkin30-luvulla rakennetussa mökissäni. Alkuperäinen täyspuinen kaapisto, lautalattiat, ovet ja ikkunat. Seinissä pinkopahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä jengi täällä kommentoi että ihanaa kun on 50 vuotta sitten remontoitu ja en haluaisikaan mitään nykypäivän kiiltävää mustavalkoharmaa laminaatti String-hylly tusinakämppää. Remonttia voi tehdä vanhaa kunnioittaen, tyylikkäästi, laadukkaasti ja ihan oman maun mukaan.
Aivan. Minulla on 1912 rakennettu talo ja olen remppauttanut "wanhaa kunnioittaen". Kaikkea löytyi hyvin paitsi yhtä ovea erillisen keittiön ja ruokahuoneen välille. Sen löytyminen kesti melkein viisi vuotta mutta kyllä kannatti. Keittiön teetin puusepillä ja siitä tuli aivan mahtava, sellainen vanhan näköinen, jossa modernisuus on ikäänkuin piilotettu. Alkuperäiset laattalattiat hiotutin ja annoin kiilloittaa ammattimaisesti ja tulos suorastaan loistava ja kestää taas sata vuotta.
Vuoden 1912 laatta
Kyllä. Italiassa osattiin jo silloin laittaa laattalattiat. Ovat kauniit ja hillityn kuviolliset. Asun siis Italiassa.
Minä vähän alle 100-vuotiaassa, enkä ikinä vaihtaisi alkuperäisiä ja rakennusaikakauden tyyliin uusittuja pintoja 2020-luvun "tyyliin".
Nämä vanhukset kestävät aikaa, nykytalot ja sisustukset näyttävät aikansa eläneiltä ennen kuin ovat palvelleet edes yhtä kokonaista vuotta. Kamalaa, halvoista ja halvan näköisistä materiaaleista juostenkusten kyhättyä bulkkia kaikki tyynni.