Miten puhelinta käytetään nykyään?
Olen jo niin vanha että käytin nuorena lankapuhelinta. Olen siis tottunut vastaamaan puhelimeen riippumatta siitä kuka soittaa vaikka numeroa ei näy. Ilmeisesti tämä ei ole enää tapana.
Kommentit (14)
Eivät uskalla vastata kun siellä voi olla joku tuntematon ihminen. Saatetaan laittaa nettiin jotain myytäväksi, mutta ei uskalleta vastata kun joku soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät uskalla vastata kun siellä voi olla joku tuntematon ihminen. Saatetaan laittaa nettiin jotain myytäväksi, mutta ei uskalleta vastata kun joku soittaa.
Miksi?
Heipä vaan aloittaja! Minäkin vastaan aina puheluihin soittipa kuka hyvänsä. Koskaan en ole tullut huijatuksi vaikka muutaman sellaisenkin soiton olen saanut. En vain jakele mitään henkilö-, tai pankkitunnuksiani, enkä tunnistaudu linkkeihin. Tiedän ihan itse onko jotain pakettia tai veronpalautusta tulossa.
Onkohan niin, että nämä huijareita pelkäävät ovat ns helppoja saaliita? Oma ajattelu ja kriittisyys heikolla tolalla, eikä lueta uutisia ja varoittelujuttuja lehdistä? Arvailua.
Siihen, että joku ei vastaa puhelimeen voi olla ihan mikä tahansa syy. Tiedättekö kuinka monta puhelua teillä jäi lankapuhelinaikana vastaamatta, kun ette olleet kotona. Ihan ihme oletuksia ihmisillä, että kännykkään pystyisi vastaamaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät uskalla vastata kun siellä voi olla joku tuntematon ihminen. Saatetaan laittaa nettiin jotain myytäväksi, mutta ei uskalleta vastata kun joku soittaa.
Miksi?
Pelkäävät puhua vieraan ihmisen kanssa. Luulevat, että se imee pankkitiedot ja henkilötunnukset ajatuksen voimalla luurin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät uskalla vastata kun siellä voi olla joku tuntematon ihminen. Saatetaan laittaa nettiin jotain myytäväksi, mutta ei uskalleta vastata kun joku soittaa.
Miksi?
Pelkäävät puhua vieraan ihmisen kanssa. Luulevat, että se imee pankkitiedot ja henkilötunnukset ajatuksen voimalla luurin kautta.
En ikinä vastaa pelkkään numerosoittoon. Jos joku tuttu on vaihtanut numeroaan niin sen voi kertoa viestillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät uskalla vastata kun siellä voi olla joku tuntematon ihminen. Saatetaan laittaa nettiin jotain myytäväksi, mutta ei uskalleta vastata kun joku soittaa.
Miksi?
Pelkäävät puhua vieraan ihmisen kanssa. Luulevat, että se imee pankkitiedot ja henkilötunnukset ajatuksen voimalla luurin kautta.
En ikinä vastaa pelkkään numerosoittoon. Jos joku tuttu on vaihtanut numeroaan niin sen voi kertoa viestillä.
Edelleen miksi? Pelkäätkö että tili tyhjenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät uskalla vastata kun siellä voi olla joku tuntematon ihminen. Saatetaan laittaa nettiin jotain myytäväksi, mutta ei uskalleta vastata kun joku soittaa.
Miksi?
Pelkäävät puhua vieraan ihmisen kanssa. Luulevat, että se imee pankkitiedot ja henkilötunnukset ajatuksen voimalla luurin kautta.
En ikinä vastaa pelkkään numerosoittoon. Jos joku tuttu on vaihtanut numeroaan niin sen voi kertoa viestillä.
Mitä pelkäät?
Eräs naapurini on tuollainen. Taannoin hänellä oli asiaa terveyskeskukseen ja tiesi, että sieltä on soitto tulossa. Ei kuitenkaan vastannut kun ei tuntenut numeroa. Sitten voivotteli naapureille kun eivät ole soittaneet.
Minulle soitetaan noin 8 kertaa päivässä tarjoten lehtiä, vitamiineja, aurinkopaneeleja, remontteja jne. Virallisesti minulla on puhelinmyyntiesto, mutta se on näköjään helppo kiertää. On ärsyttävää vastata uudestaan ja uudestaan, että kiitos ei, en tilaa mitään. Samasta numerosta soitetaan taas seuraavana päivänä. Katsoin puhelimestani, että estossa on non 100 numeroa, joten ei tee mieli olla se henkilö, joka vastaa aina puhelimeen, kun joku soittaa.
Tämä on oikeasti todella syvältä. Yhdessä aiemmassa työpaikassa piti asiakkaisiin olla yhteydessä, ja selvitellä, että onko ongelma järjestelmässä se ja se korjaantunut, tai vieläkö on jotain ongelmaa. Monesti asiakas ei vastannut sähköposteihin, vaikka 3 krt. sitä kautta kyseltiin ja viimeinen mahdollisuus oli vastata siihen puhelimeen. Häiriöilmoitus kiinni, niin päivän kahden päästä vastataan tähän sulkemisesta menneeseen automaattiviestiin. Sit oltiin monesti, että sua on yritetty tavoitella useamman ihmisenkin toimesta, niin miksi et vastaa. Oikeastaan mitään järjellistä vastausta harvemmin sai. Eihän siinä mitään asioiden ratkaiseminen vaan venyi parhaimmillaan yli viikon, kun henkilö X ei halua vastata.
📞 1. Puhelut eivät ole enää ensisijainen yhteydenpitotapa
Monet ihmiset soittavat nykyään vähemmän ja suosivat viestejä, koska ne ovat vähemmän keskeyttäviä. Puhelua pidetään joskus jopa tungettelevana, jos sitä ei ole sovittu etukäteen.
Siksi monesti ennen soittamista lähetetään ensin viesti tyyliin:
Hei, voinko soittaa hetken päästä?
🚫 2. Tuntemattomiin numeroihin ei vastata
Nykyään ihmiset harvoin vastaavat, jos numeroa ei tunnisteta. Tämä johtuu:
roskapostisoitoista ja huijauksista,
myyntipuheluista,
sekä siitä, että viestintä on muuten siirtynyt tuttuihin kanaviin.
Jos puhelu on tärkeä, soittaja yleensä jättää viestin tai lähettää tekstin perään.
💬 3. Viestit ja pikaviestimet ovat suosituimpia
Monet asiat hoidetaan WhatsAppilla, tekstiviesteillä tai sähköpostilla, etenkin jos asia ei ole kiireinen.
Videopuhelut (esim. WhatsApp, FaceTime, Zoom) ovat yleistyneet etenkin perheiden ja ystävien kesken.
🕐 4. Ajoitus ja kohteliaisuus
Nykyään puhelut pyritään tekemään sovittuun aikaan. Jos soittaa yllättäen, on kohteliasta aloittaa vaikka:
Hei, onko sinulla hetki aikaa puhua?
Näppäile etusormella ja ne muut sormet rumasti törölleen hajallaan. Mutrista suuta. Juonteet esiin.
Joo, saman huomannut. Nykyään pitää ensin tilata tekstiviestillä audienssi, voi olla että saa varattua soittoajan.