Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Kela tekee päätöksiä nykyään vain parille kuukaudelle

Vierailija
09.10.2025 |

Vielä vähän aikaa sitten tekivät päätöksen jopa seitsemälle kuukaudelle. Mikä on muuttunut tässä? Kelan virkailijalle tulee vain lisätyötä jatkuvien hakemusten käsittelyssä. Jatkuvasti liitteitä ja hakemuksia käsiteltävänä. Plus sitten asiakkaan täytyy olla jatkuvasti toimittamassa hakemuksia. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin huutelijat eivät itsekkään mene töihin. Koska jokaikisessa ketjussa niitä huutelijoita tulee muutaman minuutin päästä aloituksesta.

Mä käyn töissä. Olen aina käynyt ja mua vituttaa tommoset lusmut. 

Vierailija
22/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan koska pellehallituksen toilailujen määrä on lyhyelläkin ajanjaksolla valtava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain toimeentulotukea ennen 3-4kk kerralla ja ne aina käsiteltiin niille kuukausille. Olen saanut toimeentulotukea koronan alkaen, eli yli 5 vuotta. Tän vuoden keväästä alkaen käsitelty kuukausi kerralla. Vaikka mikään mun tilanteessa ei ole muuttunut eikä muutu jatkossakaan. Ahdistavaa joka kuukausi se paperisota mitä mun pitää joka kuukausi selvittää ja toimittaa, mun tilanne on mutkikas ja eri nippelinappeleita on paljon, mutta mikään niistä ei ole viidessä vuodessa muuttunut eikä muutu jatkossakaan, joten kela kyllä sen tietää. Ahdistavaa joka kuukausi sama ruljanssi. 

Ps. En voi mennä nyt töihin, siihen on syynsä.

Joo, kyllä säälittää moinen paperisota sun puolesta. Voi raukkaa, miten mahdat jaksaa. Voit mennä vaihtoehtoisesti töihin, jos paperisota tuntuu rankalta. 

En ymmärrä näitä mee töihin huutelijoita. Mistä töitä? Ihmisen elämässä on lukemattomia tilanteita milloin ei ole työkunnossa. 

Vierailija
24/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ovat jo pitkään tehneet vain yhden kuukauden päätöksiä.

Kirjaavat päätökseen teet näin tai perusosaa alennetaan 40 %:lla ja lähettävät samat uhkailut tuplanautintona toisena "asiakirjana", jonka pääsee lukemaan kirjautumalla omakelaan. Ihan turhia nuo uhkailut on, koska alentavat sen maksimäärän kuitenkin 7 kuukautta vuodessa (vai alennetaanko jollakin useampana kuukautena?).

Vaihtoehto tietenkin olisi tehdä siten, että toimeentulotuen sai täytenä, mutta käytännössä toimeentulotuen saisi silloin  työmarkkinatuella leikattuna, joka sekin vielä takautuvasti takaisinperittävänä. 

Laki mahdollistaa simputtamisen ja näin myös tehdään.

Eli et ole työttömänä työnhakijana etkä ole hakenut työmarkkinatukea joten koko touhu on aivan omaa syytäsi. Loppu oli supernoloa paikkansapitämätöntä selittelyä. Vaikutat niin dorkalta että uskot varmaankin kyllä itse horinoihisi.

Vierailija
25/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ovat jo pitkään tehneet vain yhden kuukauden päätöksiä.

Kirjaavat päätökseen teet näin tai perusosaa alennetaan 40 %:lla ja lähettävät samat uhkailut tuplanautintona toisena "asiakirjana", jonka pääsee lukemaan kirjautumalla omakelaan. Ihan turhia nuo uhkailut on, koska alentavat sen maksimäärän kuitenkin 7 kuukautta vuodessa (vai alennetaanko jollakin useampana kuukautena?).

Vaihtoehto tietenkin olisi tehdä siten, että toimeentulotuen sai täytenä, mutta käytännössä toimeentulotuen saisi silloin  työmarkkinatuella leikattuna, joka sekin vielä takautuvasti takaisinperittävänä. 

Laki mahdollistaa simputtamisen ja näin myös tehdään.

Eli et ole työttömänä työnhakijana etkä ole hakenut työmarkkinatukea joten koko touhu on aivan omaa syytäsi. Loppu oli supernoloa paikkansapitämätöntä selittelyä. Vaikutat niin dorkalta

Ennen kuin alkaa toisia haukkumaan dorkaksi ja tietämys aiheesta on noin olematonta, niin kannattaisi tehdä muutama googlehaku aiheen tiimoilta.

Vierailija
26/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain toimeentulotukea ennen 3-4kk kerralla ja ne aina käsiteltiin niille kuukausille. Olen saanut toimeentulotukea koronan alkaen, eli yli 5 vuotta. Tän vuoden keväästä alkaen käsitelty kuukausi kerralla. Vaikka mikään mun tilanteessa ei ole muuttunut eikä muutu jatkossakaan. Ahdistavaa joka kuukausi se paperisota mitä mun pitää joka kuukausi selvittää ja toimittaa, mun tilanne on mutkikas ja eri nippelinappeleita on paljon, mutta mikään niistä ei ole viidessä vuodessa muuttunut eikä muutu jatkossakaan, joten kela kyllä sen tietää. Ahdistavaa joka kuukausi sama ruljanssi. 

Millaisia syitä? Vasen silmä kuulee huonosti?

Vierailija
27/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa jos on tehty noin pitkäksi aikaa 

Vierailija
28/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska oletus ei voi olla, että elät niillä tukirahoilla vielä 7kk päästäkin.

Jos on sellainen tilanne joka ei parane edes 7 kuukaudessa? Pompotetaan esim. sairasta ihmistä kun on jo valmiiksi vaikeaa.

Vierailija
29/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niiden on käsketty sosiaali- ja terveysministeriön toimesta tekemään niin. Se on ensinnäkin kallista, toiseksi se on ihmisten ahdistelua ja kolmanneksi se on täysin typerä tapa työllistää KELAn käsittelijöitä, jotka on varmaan itsekin siinä kusessa, että saavat kohta kenkää.

Tämä sääntelyä purkava ja valtion velkaa pienentävä ja 100 000 ihmistä lisää työllistävä paskahallitus on onnistunut työllistämään vain KELAn käsittelijät ja lisäämään byrokratiaa  ja valtion velkaa.

Vierailija
30/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kela" eli kansaneläkelaitos Kela ei ole sinun henkilökohtainen sosiaalityöntekijäsi, eikä mitenkään erityisesti tiedä juuri sinun täsmällisiä syitä. Selvästi mikään alusta asti ollut tilanne ei ole, kun ihan hyvin teit... jotain... koronaan asti.

Vierailija
31/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin huutelijat eivät itsekkään mene töihin. Koska jokaikisessa ketjussa niitä huutelijoita tulee muutaman minuutin päästä aloituksesta.

Tuskin kävit ensimmäisinä 18 vuonna. Sinä elit sosiaaliturvalla ja tulet elämään taas kun sairastut, jäät työttömäksi ja eläkkeelle. Persuista nykyään yli puolet loisii sosiaaliturvalla.

Vierailija
32/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sellainen se lorvikatarri on.... 

Vierailija
33/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi tietää, miksi KELAn käsittelijä kuvittelee, että autismi mystisesti katoaa neljässä kuukaudessa, etenkin kun diagnoosin saanti viivästyi aikuisikään saakka ja toimintaterapiaa on saatu vasta kaksi vuotta.

Kyseessä henkilö, jonka näkyvin oire on mutismi, eli mykkyys.

Onneksi useimmilla nuorilla on sentään äiti, joka auttaa hakemisessa. Isiähän ei kiinnosta kuin lärvätä itsensä tiedottomaksi. Miehet on heikkoja astioita, ne pitäisi kalauttaa hengiltä jos hylkäävät lapsensa.

Vierailija
34/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vielä sullekin se päivä kun tajuat, ettei töitä ole tai terveys meni. 

Vierailija
35/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittekö koskaan miten paljon parempi täällä olisi elää ilman persuja?

Persujen tietämättömyys, tunnevammaisuus ja kyvyttömyys käyttäytyä tekee Suomesta ikävän paikan. Miten olisi, jos metsästäisimme ne kuoliaaksi eräänä päivänä?

Vierailija
36/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa

Vierailija
37/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä säälittää moinen paperisota sun puolesta. Voi raukkaa, miten mahdat jaksaa. Voit mennä vaihtoehtoisesti töihin, jos paperisota tuntuu rankalta. 

Ehkä tarkoitti tuohon paperisotaan liittyvää epävarmuutta, mistä ja milloin seuraavan kerran saa rahaa ruokaan ja laskuihin. 

Jotkut Kelan työntekijät tekevät työtään väärällä asenteella ja tekevät tarpeettomia lisäselvityspyyntöjä.  Tällä keinolla lain määrittelemät käsittelyajat ylittyvät ja tukea tarvitseva ihminen stressaa jokaisen kuukauden toimeentulosta. Tuolla tarpeettomalla stressillä on myös merkittäviä terveysvaikutuksia, mutta köyhän mahdollinen ennenaikainen kuolema taitaa olla se paras bonus.

Vierailija
38/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kela" eli kansaneläkelaitos Kela ei ole sinun henkilökohtainen sosiaalityöntekijäsi, eikä mitenkään erityisesti tiedä juuri sinun täsmällisiä syitä. Selvästi mikään alusta asti ollut tilanne ei ole, kun ihan hyvin teit... jotain... k

Sinä olet varmasti kelan toimeentulotukipäätöksiä tekevä työntekijä. Jos et ole, niin tuolla asenteella sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet saada työpaikka Kelan toimeentulotukikäsittelijänä. Myöskin tuo taito jättää huomioimatta kerrottu ja olettamalla pähkähulluja on erittäin tarpeellinen taito.

Vierailija
39/39 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle kerrallaan. Miksi osa saa kerralla usean kuun ja osa ei 

Minä kokeilin hakea vain yhdelle kuukaudelle koska en kehdannut edes yrittää monelle kuukaudelle kerralla hakea sitä tukea. Hylky tuli ja ohjeet seuraavan kuukauden hakemista varten jos työttömyys edelleenkin vielä jatkuu. Seuraavaltakin kuukaudelta vähennetään vielä pari sataa euroa, näin luki päätöksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan