Miksi Kela tekee päätöksiä nykyään vain parille kuukaudelle
Vielä vähän aikaa sitten tekivät päätöksen jopa seitsemälle kuukaudelle. Mikä on muuttunut tässä? Kelan virkailijalle tulee vain lisätyötä jatkuvien hakemusten käsittelyssä. Jatkuvasti liitteitä ja hakemuksia käsiteltävänä. Plus sitten asiakkaan täytyy olla jatkuvasti toimittamassa hakemuksia.
Kommentit (39)
jos vaikka joudut johonkin työllistämis hommiin, mahdolliset veronpalautukset ja kai se on myös kiinni virkailijasta kuinka pitkän päätöksen tekee. ehkä on tullut paljon korjattavia päätöksiä niin tekevät lyhyempiä päätöksiä. syitä on monia.
Jos lait on muuttumassa vuodenvaihteessa muttei ole selvää miten, niin ei nuo tee kovinkaan herkästi päätöksiä jossain tukimuodoissa esim. vuodenvaihteen yli.
Koska oletus ei voi olla, että elät niillä tukirahoilla vielä 7kk päästäkin.
Mä hain toimeentulotukea ennen 3-4kk kerralla ja ne aina käsiteltiin niille kuukausille. Olen saanut toimeentulotukea koronan alkaen, eli yli 5 vuotta. Tän vuoden keväästä alkaen käsitelty kuukausi kerralla. Vaikka mikään mun tilanteessa ei ole muuttunut eikä muutu jatkossakaan. Ahdistavaa joka kuukausi se paperisota mitä mun pitää joka kuukausi selvittää ja toimittaa, mun tilanne on mutkikas ja eri nippelinappeleita on paljon, mutta mikään niistä ei ole viidessä vuodessa muuttunut eikä muutu jatkossakaan, joten kela kyllä sen tietää. Ahdistavaa joka kuukausi sama ruljanssi.
Ps. En voi mennä nyt töihin, siihen on syynsä.
Yhdelle kerrallaan. Miksi osa saa kerralla usean kuun ja osa ei
Sais olla vaikka kuukausi kerrallaan. Onhan elätillä aikaa täytellä hakemuksia.
Älä nyt turhaan kerro, mistä etuudesta puhut.
Aattelin olla seuraavat 10 vuotta tukirahoilla ja sitten eläkkeelle. Saakohan päätöksen 10 vuodeksi?
Töihin huutelijat eivät itsekkään mene töihin. Koska jokaikisessa ketjussa niitä huutelijoita tulee muutaman minuutin päästä aloituksesta.
Virheitä tulee päätöksiin jatkuvasti
Minulla ovat jo pitkään tehneet vain yhden kuukauden päätöksiä.
Kirjaavat päätökseen teet näin tai perusosaa alennetaan 40 %:lla ja lähettävät samat uhkailut tuplanautintona toisena "asiakirjana", jonka pääsee lukemaan kirjautumalla omakelaan. Ihan turhia nuo uhkailut on, koska alentavat sen maksimäärän kuitenkin 7 kuukautta vuodessa (vai alennetaanko jollakin useampana kuukautena?).
Vaihtoehto tietenkin olisi tehdä siten, että toimeentulotuen sai täytenä, mutta käytännössä toimeentulotuen saisi silloin työmarkkinatuella leikattuna, joka sekin vielä takautuvasti takaisinperittävänä.
Laki mahdollistaa simputtamisen ja näin myös tehdään.
Ilmoitin kelaan että sain veronpalautukset elokuussa. No pari päivää sitten ne kysyi saanko palautuksia lokakuussa.
Eikös toimeentulotuki ollut lyhyt ja väliaikainen ratkaisu ? Eihän palkkaakaan saa kun vasta tehtyjen tuntien jälkeen .
Vierailija kirjoitti:
Minulla ovat jo pitkään tehneet vain yhden kuukauden päätöksiä.
Kirjaavat päätökseen teet näin tai perusosaa alennetaan 40 %:lla ja lähettävät samat uhkailut tuplanautintona toisena "asiakirjana", jonka pääsee lukemaan kirjautumalla omakelaan. Ihan turhia nuo uhkailut on, koska alentavat sen maksimäärän kuitenkin 7 kuukautta vuodessa (vai alennetaanko jollakin useampana kuukautena?).
Vaihtoehto tietenkin olisi tehdä siten, että toimeentulotuen sai täytenä, mutta käytännössä toimeentulotuen saisi silloin työmarkkinatuella leikattuna, joka sekin vielä takautuvasti takaisinperittävänä.
Laki mahdollistaa simputtamisen ja näin myös tehdään.
Pakkotyöhön joutaisit loinen.
Siksi koska sen toimeentulotuen on tarkoitus olla vain väliaikainen ratkaisu. Sinun odotetaan ratkaisevan tilanteesi siinä parissa kuukaudessa ja maksavan itse elämisesi. Ei täällä enää ole sinun lojumista tarkoitus muiden maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä hain toimeentulotukea ennen 3-4kk kerralla ja ne aina käsiteltiin niille kuukausille. Olen saanut toimeentulotukea koronan alkaen, eli yli 5 vuotta. Tän vuoden keväästä alkaen käsitelty kuukausi kerralla. Vaikka mikään mun tilanteessa ei ole muuttunut eikä muutu jatkossakaan. Ahdistavaa joka kuukausi se paperisota mitä mun pitää joka kuukausi selvittää ja toimittaa, mun tilanne on mutkikas ja eri nippelinappeleita on paljon, mutta mikään niistä ei ole viidessä vuodessa muuttunut eikä muutu jatkossakaan, joten kela kyllä sen tietää. Ahdistavaa joka kuukausi sama ruljanssi.
Ps. En voi mennä nyt töihin, siihen on syynsä.
Joo, kyllä säälittää moinen paperisota sun puolesta. Voi raukkaa, miten mahdat jaksaa. Voit mennä vaihtoehtoisesti töihin, jos paperisota tuntuu rankalta.
Vierailija kirjoitti:
Aattelin olla seuraavat 10 vuotta tukirahoilla ja sitten eläkkeelle. Saakohan päätöksen 10 vuodeksi?
Niin mitä sitä nyt turhaan töitä tekemään. Typeriä me veronmaksajat ollaan, kun käydään orjina töissä, kun kotonakin voi maata.
Jos vaikka menisit töihin 2 kk sisään