14-vuotiaan tytön syömishäiriö
Minulla on 14-vuotiaat kaksoistytöt.
Toinen ihan normaali nuori. Mitat ovat 164cm/48kg. Lihaksikas ja sopusuhtainen vartalo. Harrastaa yleisurheilua ja tanssia. Nuori on energinen, iloinen, sosiaalinen ja hauska. Paljon ystäviä. Koulu menee ihan ok, sellainen kasin oppilas.
Mutta toinen heistä on mitoiltaan 157cm/33kg. Väitti painavansa 45kg, mutta en sitä uskonut joten pistin vaaalle. Pari vuotta sitten 51kg ja 153cm. Terveydenhoitajalta tuli sanomista, ja onhan tuo nyt aika paljon. Käskettiin keventää ruokavaliota ja jättää herkut pois. Mutta on vähentänyt syömisiään ihan liikaa. Treenaa pakonomaisesti monta tuntia kerrallan, samoin opiskelee. Kaverit on jäänyt myös ihan kokonaan. Laitoin vähän aikaa sitten pois liikuntaharrastuksistaan (baletista ja taitoluistelust) , kun on niin tikku. Nykyään ei suostu syömään melkein mitään ja istuu vain huoneessan. Sanoo vain ettei ole nälkä, ei maistu ja jätä rauhaan. Mitä hänen kanssaan oikein voi tehdä?
Kommentit (48)
miksi sitten laihdutetaan henkihieveriin? pakko olla jotain huomion hakemista, yhyy oon niiin laiha auttakaa mua huomatkaa mut
Vierailija kirjoitti:
mitkö videot?
Nuorilla tytöillä videoita joissa esittelevät itseään ja vaatevarastoaan, viettelevästi?
no siis ite oon 167cm ja 42kg et jjoo..
Viet sen lapsen lääkärille. Syömishäiriöihin kuuluu sairauden tunnottomuus eli tuskin vapaaehtoisesti menee hoitoon. Syömishäiriöstä voi parantua vaan syömällä tarpeeksi. Yleensä sairastunut nuori ei siihen yksin pysty.
Tutustu syömishäiriöiden perhepohjaiseen hoitoon. (Maudsleyn menetelmä )
öö no en tiiä mitä pitäs sanoo ite oon jotain 33kg ei mul oo mitää syömishäiriöö
Syömishäiriö on mielisairautta. Hoito on mielisairaala.
Toinenkin nuori on liian laiha ja 33kg on jo nälkäkuoleman rajoilla. Anoreksia on tappava tauti. Nyt vaikka kannatte sen sinne osastolle!
Painoindeksi 13. Nyt sinne osastolle. Hengenvaarallista.
Voimia sinne. Ja ammattilaisia mukaan jos ei nyt muuten ole. Pirullinen vitsaus, ollut samassa tilanteessa tyttöni kanssa. Vuosien paraneminen.
M49
Ai nyt ap on siivonnut ne ihme ihme ihme -jankkaukset. Ja teiniangstista tyttöä syyttelyt.
huonosti kasvatettu. kaikkien ei pitäisi saada lisääntyä
Provo. Ei kukaan mittaile lapsia noin, muutenkin järkkyä tekstiä. En usko. T: Syömishäiriöön 11-vuotiaana sairastunut aikuinen
39 lisää vielä että tuohon muka-alkuperäiseen painoon ei olisi edes terkkari puuttunut koska on painoindeksin mukaan ok. Nice try.
Kävimme kouluterveydenhoitajalla. Siellä huolestuttiin painonlaskusta ja meille varattiin aika perusteellisemmalle terveystarkastukselle, jossa katsottaisiin sydänfilmi ja kaikki arvot. Ajan piti olla pari päivää sitten, mutta en saanut tytärtäni lähtemään. Hän selitti että kaikki ovat turhaan huolissaan, ja hän pärjää kyllä. Ei häntä sinne kantaakkaan voinut, joten emme voineet mennä.