Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2lk matikan läksyt

Vierailija
07.10.2025 |

Ei hemmetti kun ei lasta osaa neuvoa. Miks hlvt laskemisesta pitää tehdä entistäkin vaikeampaa. Kymmenylityksistä kyse.

Lasku on 17-9= ? - ? - ?=

Jotain ihme kananmunakenno ohjeita netti täys mutta en löydä mitään selkeää kaavaa mistä mikäkin luku tulee. Voisko joku vääntää rautakangesta tai lapsen läksyt jää tekemättä :(

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina laskenut kymppien kautta laskuja. Minusta tuo on kaikista helpoin tapa laskea yhtään mitään. Ja niin kauan kun on ensin veivattu noita kymppipareja, niin tämä kymmenylitys kympin kautta on siihen täysin looginen jatko. Olen kyllä aika huolissani vanhemmista, jotka eivät ymmärrä alakoululaisen matematiikan laskuja.

Vierailija
22/26 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina laskenut kymppien kautta laskuja. Minusta tuo on kaikista helpoin tapa laskea yhtään mitään. Ja niin kauan kun on ensin veivattu noita kymppipareja, niin tämä kymmenylitys kympin kautta on siihen täysin looginen jatko. Olen kyllä aika huolissani vanhemmista, jotka eivät ymmärrä alakoululaisen matematiikan laskuja.

Voi olla, että on ihan loogista ja helppoa kun tietäisi ensin mitä laskea mistä. Ei esimerkkiä missään mistä voisi päätellä jotain. Kerro ihmeessä mikä tuo laskukaava on ja miten sen sait jos kerran on helppoa. Saatettaisiin osatakin kun olisi se esimerkki. Ei meidän kouluaikana näitä näin monimutkaisesti tehty.

ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasiko ap sun lapsi laskea lopputuloksen jollain omalla tavallaan?

Vierailija
24/26 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin, että paljonko ysiin pitää lisätä, jotta saa 17 ja kyllä sekin menee tasakympin kautta päässälaskuna.

Tässä nyt tehdään asia toisinpäin. Ensin vähennetään tasakymppiin ja sitten loput, mikä on paljon paljon vaikeampi hahmottaa, kun itse pitkään opiskellut just toisin.

Vierailija
25/26 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että on ihan loogista ja helppoa kun tietäisi ensin mitä laskea mistä. Ei esimerkkiä missään mistä voisi päätellä jotain. Kerro ihmeessä mikä tuo laskukaava on ja miten sen sait jos kerran on helppoa. Saatettaisiin osatakin kun olisi se esimerkki. Ei meidän kouluaikana näitä näin monimutkaisesti tehty.

ap 

Tuollahan se on jo sinulle kerran selitetty edellisellä sivulla, viestissä 4.

17-9 = 17-7-2 = 10-2 = 8

Ensin vähennetään niin, että päästään kymppiin ja sitten lasketaan paljonko vielä pitää vähentää ja mitä siitä sitten saadaan vastaukseksi, kun tehdään viimeinen vähennys. Tämä on se tapa, millä tämä pitäisi päässä tapahtua automaattisesti, mutta näitä laskutoimituksia tehdään sinne kirjaan näkyväksi, jotta kaikki hoksaavat, mikä tapa tuottaa varmimmin oikean vastauksen. Tässä luodaan pohjaa sille, miten jatketaan isompiin lukuihin, joissa sormet eivät enää riitä laskutoimitusten tekoon.

Vierailija
26/26 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa yksinkertaisesta vähennyslaskusta osattu tehdä hankalaa. No, ehkä vika on siinä, että itse on tullut aikoinaan opiskeltua yliopistossa matematiikkaa eikä siellä opetettu numeroilla laskemista, niin en osaa noin vaikeita tehtäviä.