2lk matikan läksyt
Ei hemmetti kun ei lasta osaa neuvoa. Miks hlvt laskemisesta pitää tehdä entistäkin vaikeampaa. Kymmenylityksistä kyse.
Lasku on 17-9= ? - ? - ?=
Jotain ihme kananmunakenno ohjeita netti täys mutta en löydä mitään selkeää kaavaa mistä mikäkin luku tulee. Voisko joku vääntää rautakangesta tai lapsen läksyt jää tekemättä :(
Kommentit (13)
Joo, en tiedä miksi matikkaa pitää opettaa niin saakelin hankalasti nykyään.
Vaikka pitkästä matikasta L:n kirjoitin ja yliopistossakin sitä olen lukenut, niin tosi vaikea päästä kärryille muksujen kotiläksyistä. Ja kun ei voi oikein opettaa sillä tavalla kuin mitä itse on oppinut, koska pelkää että ajautuu sivuraiteille tuosta putkesta.
Mä ajattelisin ihan ilman kananmunakennoja että tuossa haetaan 17 - 9 = 17 - 7 - 2 =10 - 2 =8
eli huomataan, että 9=7+2 mikä helpottaa sitten päässälaskua
Lasketaan näin:
17-9
Hajotetaan luku 9, paljonko luvusta 17 vähennetään, jotta tulee edellinen tasakymppi; 7 (luku 7 tulisi vas.puol. laatikkoon).
Paljonko luvusta 9 jää, kun 7 otettu; 2 (tulisi siihen oikean puoleiseen laatikkoon)
Ja lopuksi jää 10-2=8
Oiskohan kannattanut käydä koulut kunnolla ennen kuin hommaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelisin ihan ilman kananmunakennoja että tuossa haetaan 17 - 9 = 17 - 7 - 2 =10 - 2 =8
eli huomataan, että 9=7+2 mikä helpottaa sitten päässälaskua
Näinhän tuossa varmaan haetaan. Silti kamalan vaikeasti ajateltua kun pitää tuollatavalla keinotekoisesti laittaa välivaiheita.
Onpa kummallinen tapa.
Ihmettelen myös, miksi jakokulmaa täytyy muuttaa. Nyt on jo ainakin kolmas jakokulma menossa.
Olin lukion pitkässä matikassa 1980-luvulla ja matikan ope ei suostunut laskemaan taululle meille opetetulla jokokulmalla, koska oli itse oppinut toisenlaisen. Hän pyysi jonkun hyvän taululle ja sanoi juuri tuon syyksi.
Lapseni kouluaikana 2010-luvulla oli mun oppima jakokulma ja joku uusi jakokulma rinnakkain. Sai valita. Nyt on vissiin käytössä tuo kolmas versio. miksi
Olen DI. Katselin joskus opiskeluaikoina mun yläkoulunaikaisia matikankokeita 1970-luvun lopulta. Olin saanut kymppejä, mutta teekkarina en ymmärtänyt enää mitään kummallisista tehtävistä. Olisin saanut hylätyn.
Onneks mun lasten matikankirjat oli ymmärrettäviä ja osasin neuvoa.
Onko lapset tyhmempiä kuin ennen vaiko Opetushallituksen kiireiset hyväpalkkaiset virkahenkilöt. jotka näitä uusia laskusysteemejä suunnittelee. Nimim. kympin matikka 1970-luvun lukiossa mut ei tajuu tosta mitään.
Onpas outoa
t. pitkä matikka 90-luvulla
Et kai vain yritä pitää kotikoulua noilla taidoilla?
Meillä on ainakin siinä uuden asian alussa sellainen esimerkki-laatikko, jonka katsomalla yleensä pääsee kärryille laskutekniikasta ja voi neuvoa lasta. T. Lukion palikkamatikka -97
9 - 7 = 2
10 - 2 = 8