Ärsyttää keskustelu eläkejärjestelmän kestävyydestä ja eläkeiän nostamisesta
Keskustelu velloo koskien sitä, kuka on maksanut ja miten paljon ja kuka hyötyy eniten. Toisaalta joku hallitusammattilainen ehdotti eläkeiän nostamista 70 vuoteen ja toinen asiantuntija jopa 80 vuotiaaksi asti. Yksilön täytyy siis olla yhteiskunnalle hyödyllinen niin kauan, kuin vain työkykyä vähänkin on jäljellä.
Itse olen 59 vuotias ja yhä siis töissä. Työuraa alimpaan eläkeikään olisi vielä 6 vuotta jäljellä. Minulla on ollut kaksi veljeä, toinen sinkku ja lapseton ja toinen oli naimisissa ja kaksi aikuista lasta. Keskimmäinen sinkkuveljeni kuoli 51 vuotiaana noin 30 vuoden työuran tehneenä. Vanhin veljeni taasen 56 vuotiaana 35 vuoden työuran tehneenä. Vaimonsa on sen verran hyväpalkkainen, ettei ole oikeutettu leskeneläkkeeseen.
Itselleni ovat lääkärit antaneet noin 5 vuotta elinaikaa nykysairauksieni kanssa. Minä olen maksanut yhdessä työnantajien kanssa reilusti yli miljoona euroa eläkejärjestelmään ja yhdessä veljieni kanssa maksuja on kertynyt lähes 2,5 miljoonaa. Hyvin todennäköisesti emme tule saamaan euroakaan ulos järjestelmästä. Meitä todellisia järjestelmän rahoittajia kukaan ei mainitse edes sivulauseessa.
Kommentit (29)
Työttömiä on kohta miljoona, kun tekoäly alkaa korvaamaan toimistorottia urakalla. Koko yhteiskunnan rahoitusmalli pitää organisoida uudestaan. Siinä samassa uudistetaan myös eläkejärjestelmä.
Olisiko aika heittää hanskat tiskiin ja toteuttaa niitä unelmia, jos siihen vielä kykenet.
Se olisikin näky, kun puolet palvelutalon asukkaista könyäisi rollaattorilla töihin ja toinen puoli horisisi joutavia etäpalavereissa. Näytön zoomaus 300% ja litterointi olisi pakollinen, että muistaisi iltapäivällä, mitä oli aamupäivällä puhuttu.
Viisas nuori tajuaa ettei tähän lankaan kannata kompastua ollenkaan ja suostua mihinkään eläkeiän nostoihin tai muiin heikennyksiin, koska tuo homma kostautuu vain itselle aikoinaan
Vanhusten määrä vähenee kaiken aikaa ja ikärakenne tasaantuu ajan kanssa. Muutenkin maassa on hirveä määrä työttömiä, joten mihin heidät kaikki oikein pistetään, jos ektään ei eläkkeelle päästetä.
Vierailija kirjoitti:
Viisas nuori tajuaa ettei tähän lankaan kannata kompastua ollenkaan ja suostua mihinkään eläkeiän nostoihin tai muiin heikennyksiin, koska tuo homma kostautuu vain itselle aikoinaan
Vanhusten määrä vähenee kaiken aikaa ja ikärakenne tasaantuu ajan kanssa. Muutenkin maassa on hirveä määrä työttömiä, joten mihin heidät kaikki oikein pistetään, jos ektään ei eläkkeelle päästetä.
No sinulla ainakin on ihan erilaiset tilastot ja ennustemallit, kuin tutkimuslaitoksilla tai asiantuntijoilla.
Olet veljiesi kanssa selkeän pyramidihuijauksen uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä keskikokoisessa ruokakaupassa. Työhöni kuuluu kassatyöskentely, toimistotehtäviä, kuormanpurku ja hyllytys. Kyllä pitäisi monen asian muuttua, että meillä pärjäisi 70-vuotiaaksi saakka töissä. Kyllä koko ajan on paine tehostaa ja aina kun johonkin tavoitteeseen nipin napin päästään, otetaan uusi, vieläkin kunnianhimoisempi tavoite. Työntekijöistä revitään kaikki irti ja kun vaivoja tulee, pistetään saikkuputkeen ja alan vaihtoon ja surutta uutta nuorempaa tekijää vaan tilalle pikkuisen tiukemmilla ehdoilla.
Mihin se pysyviä fyysisiä vaivoja saanut edes 40+ ikäinen työllistyy vielä 30v ajaksi?!
Puhumattakaan, että olisi vaikka 60+?
Ei mihinkään.
Ja ap kirjoitti: "Yksilön täytyy siis olla yhteiskunnalle hyödyllinen niin kauan, kuin vain työkykyä vähänkin on jäljellä."
Miten se työkykyinenkään yksilö voi olla hyödyllinen, jos ei ole työpaikkaa?
Tuo eläkeiän nosto ja nuo puheet työssä jatkamisesta ovat todellisuudessa hämäyspuhetta ja kaunistelua. Kyse on siitä, että ei tuon ikäisiä mihinkään töihin enää oteta, vaan ei vain makseta eläkkeitä, kun työkkäri/yleistuki on halvempi maksaa, mutta sitä ei haluta suoraan sanoa, vaan puhutaan vain "töissä jatkamisesta" yms. kaunistellen. Vastaavasti valtion valkokaulushommissa pönöttävät seitsemän-kahdeksankymppiset monen tonnin palkkaa nostavat käsienheiluttelijat tulevat valtiolle paljon kalliimmaksi kuin eläkkeen maksu heille.
Eläkeikä ja maksut tulevat väistämättä nousemaan, muutoin tuo koko järjestelmä kaatuu seuraavan 20 vuoden aikana.
Minä olen töissä keskikokoisessa ruokakaupassa. Työhöni kuuluu kassatyöskentely, toimistotehtäviä, kuormanpurku ja hyllytys. Kyllä pitäisi monen asian muuttua, että meillä pärjäisi 70-vuotiaaksi saakka töissä. Kyllä koko ajan on paine tehostaa ja aina kun johonkin tavoitteeseen nipin napin päästään, otetaan uusi, vieläkin kunnianhimoisempi tavoite. Työntekijöistä revitään kaikki irti ja kun vaivoja tulee, pistetään saikkuputkeen ja alan vaihtoon ja surutta uutta nuorempaa tekijää vaan tilalle pikkuisen tiukemmilla ehdoilla.
Mihin se pysyviä fyysisiä vaivoja saanut edes 40+ ikäinen työllistyy vielä 30v ajaksi?!
Puhumattakaan, että olisi vaikka 60+?
Ei mihinkään.