Ärsyttää keskustelu eläkejärjestelmän kestävyydestä ja eläkeiän nostamisesta
Keskustelu velloo koskien sitä, kuka on maksanut ja miten paljon ja kuka hyötyy eniten. Toisaalta joku hallitusammattilainen ehdotti eläkeiän nostamista 70 vuoteen ja toinen asiantuntija jopa 80 vuotiaaksi asti. Yksilön täytyy siis olla yhteiskunnalle hyödyllinen niin kauan, kuin vain työkykyä vähänkin on jäljellä.
Itse olen 59 vuotias ja yhä siis töissä. Työuraa alimpaan eläkeikään olisi vielä 6 vuotta jäljellä. Minulla on ollut kaksi veljeä, toinen sinkku ja lapseton ja toinen oli naimisissa ja kaksi aikuista lasta. Keskimmäinen sinkkuveljeni kuoli 51 vuotiaana noin 30 vuoden työuran tehneenä. Vanhin veljeni taasen 56 vuotiaana 35 vuoden työuran tehneenä. Vaimonsa on sen verran hyväpalkkainen, ettei ole oikeutettu leskeneläkkeeseen.
Itselleni ovat lääkärit antaneet noin 5 vuotta elinaikaa nykysairauksieni kanssa. Minä olen maksanut yhdessä työnantajien kanssa reilusti yli miljoona euroa eläkejärjestelmään ja yhdessä veljieni kanssa maksuja on kertynyt lähes 2,5 miljoonaa. Hyvin todennäköisesti emme tule saamaan euroakaan ulos järjestelmästä. Meitä todellisia järjestelmän rahoittajia kukaan ei mainitse edes sivulauseessa.
Kommentit (29)
Lopeta heti työt ja nauti loppuelämästä. Tärkeintä on vapaus ja itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo?
Vihreiden kallis päiväuni, että kenenkään jolla on omaisuutta ei tarvitsisi käydä töissä. On ihan selvää, että jonkun pitää käydä töissä, että pystytään elättämään nekin, jotka eivät siihen itse kykene.
Sitä on kokeiltu monissa maissa, ja ensi-innostuksen jälkeen on AiNA huomattu, että ei toimi. Se perustuki olisi virheidenkin laskelmissä jotain 400 euroa, elin jonkun muun pitäisi kuitenkin heidät elättää.
Ei se niin ylitsepääsemätön vaiva saa olla ruuastaan ja asunnostaan, että kerran kuukaudessa täyttää jonkun työttömyyslomakkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa kuolemaan?
No sanopa se, mutta tietääkseni täällä ei ole kukaan hengissä selvinnyt.
Kyllä siitä on hyvä keskustella. Koska tarve rahalle suurenee niin paljon jatkossa.
Jos ollan kolmas osa elämästä lapsi ja kolmasosa eläkkeellä, niin jokaisen työntekijän pitäisi veroillaan rahoittaa kahden muun elämä. Ja lisäksi sairaat ja muut, jotka ei ole työelämässä.
Kirjoituksestasi päätellen, eipä ole teidän perheelle osunut geenilotossa edes varanumero kohdalleen. Pahoittelut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta heti työt ja nauti loppuelämästä. Tärkeintä on vapaus ja itsemääräämisoikeus.
Tämä!
Se että teidän suvussa ei elätä pitkään ei kumoa mitenkään sitä faktaa että ihmiset nauttivat nyt eläkkeestä keskimäärin huomattavasti pidempään kuin menneinä vuosikymmeninä. Ja siksi eläkemaksut ovat nousseet valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä on hyvä keskustella. Koska tarve rahalle suurenee niin paljon jatkossa.
Jos ollan kolmas osa elämästä lapsi ja kolmasosa eläkkeellä, niin jokaisen työntekijän pitäisi veroillaan rahoittaa kahden muun elämä. Ja lisäksi sairaat ja muut, jotka ei ole työelämässä.
Se on jo tällä hetkellä niin, että 1.9 miljoonaa työssäkäyvää rahoittaa 3.5 miljoonan ei-rahaa-tuottavan elatuksen. Ja suhde pahenee vaan koko ajan. Ei ole toimiva yhtälö ja rahat on loppu, vaikka kuinka ois vasemmistolainen.
Sun veljien perhesuhteet ei kuulu tähän mitenkään, ne vain hämmentää lukijaa.
Ja niin, ikävä kyllä järjestelmät rakennetaan keskiarvojen varaan, ja joku voittaa, joku häviää. Toinen vaihtoehto olisi tehdä eläkevaroista henkilökohtaisia, ts jokainen säästäisi itsellenne sen mitä haluaa ja voi, ja siitä maksettaisiin eläke silloin kun itse haluaa. Valtio ei valvoisi eikä kompensoisi säästöjä. Ne joilla olisi varaa säästää voittaisivat, ne joilla ei olisi, häviäisivät ja eläisivät ihan ilman tuloja ainakin osan vanhuudestaan. Enpä nyt tiedä olisiko sekään parempi systeemi. Mitä itse esittäisit tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, ikävä kyllä järjestelmät rakennetaan keskiarvojen varaan, ja joku voittaa, joku häviää. Toinen vaihtoehto olisi tehdä eläkevaroista henkilökohtaisia, ts jokainen säästäisi itsellenne sen mitä haluaa ja voi, ja siitä maksettaisiin eläke silloin kun itse haluaa. Valtio ei valvoisi eikä kompensoisi säästöjä. Ne joilla olisi varaa säästää voittaisivat, ne joilla ei olisi, häviäisivät ja eläisivät ihan ilman tuloja ainakin osan vanhuudestaan. Enpä nyt tiedä olisiko sekään parempi systeemi. Mitä itse esittäisit tilalle?
Kyllä ne kuuluvat siinä mielessä, että työeläkevaroista maksetaan alaikäisille lapsille eläkettä vanhemman kuoltua ja puolisolle leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Se että teidän suvussa ei elätä pitkään ei kumoa mitenkään sitä faktaa että ihmiset nauttivat nyt eläkkeestä keskimäärin huomattavasti pidempään kuin menneinä vuosikymmeninä. Ja siksi eläkemaksut ovat nousseet valtavasti.
Olet ihan oikeassa, mutta suon ap:lle hänen tilanteessaan tuon ärsyyntymisen. Ei kyllä ole menneet nallekarkit tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuuluvat siinä mielessä, että työeläkevaroista maksetaan alaikäisille lapsille eläkettä vanhemman kuoltua ja puolisolle leskeneläkettä.
Sittenhän ei ole totta, että heidän maksamansa eläkemaksut olisi menneet hukkaan?
Suomen eläkesysteemi nyt ylipäätäänkin on _vakuutus_. Kaikki vakuutuksenottajat eivät ikinä saa vakuutuksesta rahaa, eikä se tee järjestelmästä automaattisesti huonoa. Sen tarkoitus on turvata perustoimeentulo JOS ihminen elää vanhaksi, eikä ihminen pysty itse sössimään vakuutustaan samalla lailla kuin säästöt voisi (esim moni usalainen menettää eläkesäästönsä omien huonojen päätösten takia, kun siellä järjestelmä on henkilökohtainen ja varoja voi käyttää jo ennen virallista eläkeikää).
Toiset rahoittaa ja toiset hyötyy. Sama analogia pätee hyvätuloisiin ja Kelan tukirahoilla eläviin. Pohjoismainen hyvinvointi perustuu tähän ajattelutapaan.
Sinun pitää vain tyytyä kohtaloosi ja puurtaa ahkerasti hamaan tappiin asti. Pihtiputaan eläkkeellä oleva sokea Reetta mummo kiittää.
Minä olen maksanut ja minä olen maksanut. Toisaalta olet saanut vakaan ja pitkän työuran, kun noin paljon olet päässyt maksamaan.
Nuoret, joita nämä eläkkeet eivät varmaan koskaan tule koskettamaan, eivät saa sellaisesta luksuksesta laajamittaisesti nauttia.
Teidän suvun lyhytikäisyyskään ei oikein ole kenenkään vika. Ainakaan kenenkään muun.
Kyllä se on hurja ajatus, että pitäisi jaksaa töissä 70-vuotiaaksi. 80 vuotta on jo suorastaan hullua. Joo, moni nykyään elää pitkästi yli sen, mutta eläiskö, jos pitäisi töissä raataa kasikymppiseksi?
On kyllä lohduton ajatus, että koko elämän saa raataa töissä ja kiitoksena on kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit
Itse käsitin niin, että lapset olivat jo täysi-ikäisiä isän kuollessa ja puoliso ei ollut oikeutettu leskeneläkkeeseen tulorajojen vuoksi.
Suosittelen avaamaan mahdollisimman nuorena vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, ja säästämään sinne. Nämä varat voidaan nostaa erissä vasta eläke iässä. Muu säästäminen pitää hoitaa kokonaan muilla keinoin.
Uskomattoman paljon auttaa vaikka 150 euroa lisätuloa, silloin kun budjetti on pieni.
Perustulo?