KELA antaa pian korotonta lainaa lääkekuluihin!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011542692.html
Kiitos Orpo. Tästä on iät ja ajat valitettu, että miten lääkkeissä on aina varaa tinkiä. Nyt se ongelma poistuu ainakin testin ajaksi.
Saattaa tulla sellainen ongelma, että korotonta laina ja inflaatio ajaa siihen, että lainan suosio kasvaa, koska maksamalla vuoden tai parin takaisia lääkekuluja, tulevat lääkkeet halvemmaksi.
Kommentit (57)
Nyt oikeasti HERÄTYS!
Jos lääkkeisiin pitää ottaa LAINAA SIIS VELKAAA, niin yhteiskunnassa on jotain pahasti vialla. Se pitää korjata!
KANSA, HERÄTYS!!!!
-Kylmät kädet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina luullut että lääkkeet on ilmaisia sen jälkeen kun vuosiomavastuu on täynnä. Olen sit luullut väärin ?
Muutaman euron maksaa, mutta työssäkäyvälle se vuosi omavastuu on iso raha laittaa kerralla
Toisaalta loppuvuoden lääkkeet on niin halpoja, että voi säästää siihen seuraavan vuoden omavastuuseen. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että reilu 50 euroa kuukaudessa lääkkeistä ei ole paha hinta.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saavat ovat kyllä etuoikeutetussa asemassa, kun kaikki tarpeellinen maksetaan. Pienituloinen työssäkäyvä maksaa lääkkeensäkin lainalla. Ei ihme, että ihmisistä tuntuu, että työssäkäynti ei kannata.
Höpö höpö, ei todellakaan makseta kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni hoksaa tässäkin ottaa Kelasta korotonta lainaa ja käyttää sen lääkkeisiin ja sen jälkeen tilille tupsahtavan muun rahan voikin käyttää korottoman lainan verran johonkin muuhun. Asiaan perehtymättä kuulostaa eräänlaiselta pikavipiltä. Entä toimeentulotukiasiakkaat, huomioidaanko lainan maksua menona? Onkohan tämä asia mietitty ihan loppuun. Todennäköisesti maksuhäiriöt lisääntyvät myös tämän myötä.
Ottakaa selvää, tuo on heille jotka maksaa itse lääkkeensä eivät saa toimeentulotukea ja vain jos lääkemenot on suuret. Toimeentulotukea saavat eivät maksa itse edes lääkkeitään.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on kyllä työntää ministerin mökkitiehen ja kaverin ampumarataan tolkuttomasti, mutta köyhät joutuvat velkakierteeseen pysyäkseen hengissä. Hyvä Urpo, hyvä Riikkuli-tyttönen!!!
Köyhät eivät maksa lääkkeitä itse, tuossakin on minimi tuloraja 1800 kuukaudessa, ihan siksi koska toimeentulotukea saavilla menee maksusitoumus suoraan apteekkiin
"Kelan mukaan kokeilu pohjautuu pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmaan. Siinä linjattiin lääkekaton jakamisesta osiin ja sosiaalisen luototuksen siirtämisestä Kelan vastuulle. Kokeiluun myönnettiin 2,5 miljoonaa euroa valtion kuluvan vuoden täydentävässä talousarviossa."
Samaan aikaan yksityisille lääkäripalveluille kaadettiin 500 miljoonaa euroa LISÄÄ. Ulkomaisille veroparatiisiyhtiöille annettiin siis 200 kertaa enemmän kuin suomalaisille vähävaraisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina luullut että lääkkeet on ilmaisia sen jälkeen kun vuosiomavastuu on täynnä. Olen sit luullut väärin ?
Muutaman euron maksaa, mutta työssäkäyvälle se vuosi omavastuu on iso raha laittaa kerralla
Toisaalta loppuvuoden lääkkeet on niin halpoja, että voi säästää siihen seuraavan vuoden omavastuuseen. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että reilu 50 euroa kuukaudessa lääkkeistä ei ole paha hinta.
Mikä 50 euroa ? Tuo laina on heille joilla menee se yli 600 euroa heti kättelyssä. Kyseessä on lääke katto joka on yli 600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä 50 euroa ? Tuo laina on heille joilla menee se yli 600 euroa heti kättelyssä. Kyseessä on lääke katto joka on yli 600 euroa.
Lääkekatto jaettuna 12 kuukaudella on noin 50 euroa (52,76, pyöristin). Lääkekatto on ihan yhtä paljon maksaa sen sitten kerralla tai kuukausittain. Joo, ei saa tuota lainaa jos ei ole heti suuria lääkekuluja kerralla, mutta silloinkin kannattaa säästää seuraavaa vuotta varten.
Nyt on kylmää peliä. Ei tosiaankaan kannata sairastua. Ei tee mieli hankkia nyt ainakaan lapsia. Lastenhankinta ajatuksena tämän valossa hirvittää! Aika kovat tulot saa olla jos niitä uskaltaa oman terveyden kustannuksella tänne perhe ja äitivihamieliseen yhteiskuntaan synnyttää!
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni hoksaa tässäkin ottaa Kelasta korotonta lainaa ja käyttää sen lääkkeisiin ja sen jälkeen tilille tupsahtavan muun rahan voikin käyttää korottoman lainan verran johonkin muuhun. Asiaan perehtymättä kuulostaa eräänlaiselta pikavipiltä. Entä toimeentulotukiasiakkaat, huomioidaanko lainan maksua menona? Onkohan tämä asia mietitty ihan loppuun. Todennäköisesti maksuhäiriöt lisääntyvät myös tämän myötä.
Juuri näinhän se on tarkoitettukin. Tähän asti vuosiomavastuu on pitänyt maksaa kerralla, jos on käyttänyt niin kalliita lääkkeitä. Jatkossa sen voi maksaa erissä.
Vierailija kirjoitti:
"Kelan mukaan kokeilu pohjautuu pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmaan. Siinä linjattiin lääkekaton jakamisesta osiin ja sosiaalisen luototuksen siirtämisestä Kelan vastuulle. Kokeiluun myönnettiin 2,5 miljoonaa euroa valtion kuluvan vuoden täydentävässä talousarviossa."
Samaan aikaan yksityisille lääkäripalveluille kaadettiin 500 miljoonaa euroa LISÄÄ. Ulkomaisille veroparatiisiyhtiöille annettiin siis 200 kertaa enemmän kuin suomalaisille vähävaraisille.
Tämä rahahan on käytännössä vain myönnetty budjetiksi kelalle josta lainaa voidaan myöntää. Koska rahat kuitenkin ainakin suurimmilta osin palavat takaisin kelalle niin kustannukset ovat lähinnä marginaalisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on kyllä työntää ministerin mökkitiehen ja kaverin ampumarataan tolkuttomasti, mutta köyhät joutuvat velkakierteeseen pysyäkseen hengissä. Hyvä Urpo, hyvä Riikkuli-tyttönen!!!
Köyhät eivät maksa lääkkeitä itse, tuossakin on minimi tuloraja 1800 kuukaudessa, ihan siksi koska toimeentulotukea saavilla menee maksusitoumus suoraan apteekkiin
Minä olen köyhä eläkeläinen, joka saa ehkäpä satasen liian paljon toimeentulotukirajaan nähden, lääkkeisiin menee rahaa, muttei niin paljoa, että tuo lainaraja ylittyisi, eli mietin jatkossakin välillä, onko rahaa ruokaan tai lääkkeisiin, ei molempiin.
Vierailija kirjoitti:
No haistakoon Kela nyt pitkän widun. Kela ei suostu maksamaan mun yhtä lääkettä, vaikka sen pitäisi, resepti on. Sosiaali ei maksa sitä, koska se kuuluu Kelalle. Nyt en myöskään saa tota, koska saan toimeentulotukea.
Mikä lääke?
Tämä jätetään aina mainitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeasti HERÄTYS!
Jos lääkkeisiin pitää ottaa LAINAA SIIS VELKAAA, niin yhteiskunnassa on jotain pahasti vialla. Se pitää korjata!
KANSA, HERÄTYS!!!!
-Kylmät kädet
Tuo koskee niitä joilla on vaikka okt, jota ei viitsi työttömyyden takia myydä.
Annetaan siis mahdollisuus ottaa lainaa, ettei lääkkeet jää tämän takia ottamatta.
Toinen ryhmä on biologisia lääkkeitä käyttävät opiskelijat, ettei lääkkeisiin tarvitse ottaa opintolainaa.
Palstan vähä-älyiset, ja yhteiskunnasta mitään tietämättömät taas vauhkoontuivat turhasta. Tämä aihe tänään.
:D
Olisko kannattanut siellä koulussa vähän opiskella, eikä lusia läpi "kun mä en jaksa"?
Jos lääkekulut ovat yli 633e kuukaudessa, tuota voi hakea.
Koskee siis hyvin harvaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä rahahan on käytännössä vain myönnetty budjetiksi kelalle josta lainaa voidaan myöntää. Koska rahat kuitenkin ainakin suurimmilta osin palavat takaisin kelalle niin kustannukset ovat lähinnä marginaalisia.
Niin. Toisaalta se 500 miljoonaa on ikuisesti menetetty.
Kela voisi antaa tosiaankin vaikka korotonta lainaa halvan asunnon ostamiseen. Mutta sehän ei käy koska on tuottavampaa maksaa asumistukia tästä ikuisuuteen.