mitä tarkoittaa alkoholinkäyttöön liitetty totema suun napsumisesta?
Kommentit (22)
Kuulemma jostain huumeesta käy näin oikeesti?
Veikkaan että kaikki asiantuntijat ovat juuri nyt varattuna
Naisen suu napsuu k ullini ympärillä
Pääsääntöisesti
"Sen suu napsaa, jonka jalka kapsaa."
Viini on ainakin joskus niin kuivaa että suu napsaa sen jäljiltä. Ehkä joku on ehdollistunut siihen niin, että napsuu jo pelkästä ajatuksesta.
Janottaa, suuta kuivaa. Niin minä sen olen ymmärtänyt. Viittaa lähinnä olueen minun käsittteistössäni.
Vierailija kirjoitti:
Naisen suu napsuu k ullini ympärillä
Pääsääntöisesti
Johtuu liian löysistä hammasproteesesista elikkäs tekohampaista. 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Mulla napsuu peräpää
Se on homoilla tyypillistä.
En tiedä. Joku napsuttelee suuta, miten. Vai maiskuttelee.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että kaikki asiantuntijat ovat juuri nyt varattuna
Jos ne on tänään varattuna, on ne sitten muinakin päivinä. Harrastelijoilla on pikku- ja isoa lauantaita.
Sanonta "suu napsaa" on suomenkielinen, arkinen ilmaus, joka tarkoittaa, että tekee kovasti mieli jotakin, yleensä ruokaa, juomaa tai muuta nautintoa. Esimerkiksi:
Kylläpä nyt suu napsaa kahville ja pullalle.
Tämä tarkoittaa: Tekee tosi paljon mieli kahvia ja pullaa.
Etymologia ja tausta
Sanonta juontuu äänellisestä mielikuvasta: kun joku napsauttaa suutaan, se voi kuvata halua tai himoa maistella jotakin hyvää. "Napsahtaminen" viittaa siihen pieneen ääneen, joka syntyy, kun kieli tai huulet tekevät nopean liikkeen vähän kuin ihminen odottaisi jotakin herkullista.
Tämäntyyppisiä ilmauksia on monissa kielissä: fyysinen ääni tai liike (tässä "naps") on muuttunut metaforaksi halulle tai odotukselle. Suomen kielessä "napsahtaa" tai "napsaa" esiintyy usein myös muissa tunne- tai halutiloja kuvaavissa sanonnoissa (esim. napsahti päähän = tuli äkkiä mieleen tai teki mieli).
Huikan tarpeessa. Viinaa koneseen ja pöhinä päälle. Varsinkin alkoholin suurkuluttajat tuntevat fiiliksen.
"Siulla se suu napsaa ihan kuin meidän vauvalla". Näin sanoi nuori äiti anopilleen kaffepöydässä.
Tarkoittaa, että suu tekee jo liikkeitä, kun kohta rintamaitoa tai kahvia luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma jostain huumeesta käy näin oikeesti?
Ekstaasi voi aiheuttaa leukojen ja suun napsumista
Häh häh!