Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kaikki oikeasti hyvät ja toimivat vinkit kehiin: Miten löytää hyvä vuokra-asunto ja välttää sudenkuopat?

Vierailija
06.10.2025 |

Nimimerkillä kerta toisensa jälkeen pettymään joutunut. Aina on jotain epämiellyttäviä yllätyksiä vuokra-asunnossa. Se on ollut oma kokemukseni kerta toisensa jälkeen. Ne voivat olla pieniä juttuja, tai isoja jokapäiväiseen elämiseen negatiivisesti vaikuttavia juttuja. Tässä talossa, jossa nyt asun, ilmeisesti pyöritetään jonkinlaista Air BnB toimintaa ja sen lisäksi on vuokrattu tukiasuntoja rajuista mielenterveysongelmista kärsiville. Tänäänkin monta tuntia kuunnellut aivan järkyttävää suoraa kurkkua karjumista eikä se ole siihen jäänyt, vaan raivokohtaukset, paikkojen rikkominen ja riehuminen ovat ulottautuneet myös talon yleisiin tiloihin. Turvattomuus on läsnä joka päivä. Vaihtuvaa porukkaa lappaa sisään ja ulos. 

Muita aiempia ikäviä yllätyksiä vuokra-asunnoissa ovat olleet sokeritoukat, paperitoukat, turkiskuoriaisentoukat, meluavat naapurit, yöllinen kantapäätamppaaminen, kolistelu, vuokranantaja, joka tuppautuu asuntoon omin luvin avaimilla sisään ilmoittamatta, epämääräinen huoltofirma/isännöinti, joka kävelee asukkaan ylitse ja puhuu tälle alentavaan sävyyn, koska on "vain vuokralainen" eikä osakas ja tuppautuu asuntoon myös omin luvin koska tahansa olettamuksella, ettei kotirauha koske "vain vuokralaista". Haluaisin vihdoin ja viimein päästä kotiin, jossa on hyvä ja turvallinen fiilis asua. Vuokranantajalla olisi kiva olla kaikki muumit kanootissa ja asunnossa hyvä elää. Haluaisin pystyä asumaan jossain vuosia huoletta ja hyvällä fiiliksellä. Kertokaa tässä onnistuneet, miten sen teitte:

-Mihin kiinnititte huomiota näytöllä? Entä vuokranantajan tavassa toimia?

-Minkälaisia kysymyksiä kysyitte?

-Mistä löysitte asunnon?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokranantajalla on puku tai irtotakki päällä, niin älä laita nimeä paperiin. Kysy myös onko velkavivuttaja, ne kannattaa kiertää todella kaukaa. Velkainen sijoitusasunto saattaa mennä myyntiin koska tahansa ja vuokraloordi saattaa myös vältellä ylimääräisiä kustannuksia ja korjauksia keinolla millä hyvänsä.

Totta, mutta on näissä tämän tyyppisissä lordeissa hyvätkin puolensa, täytyy sanoa. Työttömänä tämän tyyppisiltä lordeilta saa asunnon ehkä helpoiten, koska tyhjänä pitäminen on heille kuolema. Samoin ovat usein joustavia, eivät vaadi vakuuksia yms koska tärkeintä on vain saada se tuotto taas pyörimään asap just nyt. Asun itse nyt juuri tällaisen lordin kämpässä ja hienosti menee. Irtisanoo jos sanoo, ei siinä mitään, on mulla se minimissään kolme kuukautta kuitenkin taas aikaa hommata seuraava.

Vaikein tapaus lordina on ehkä hyvin toim

Voihan tuossa ollakin perää. Itse olin ajatellut sen niin, että keinottelevalla vuokraloordilla juoksee siitä asunnosta velkavivutuksen korot ja sillä on muutakin taloudellista riskiä pelissä, niin on painetta nostaa myös vuokraa ja saada tuottoa tehtyä. 

Kun taas se eläkeläisloordi on voinut jo vuonna suo ja kuokka nollakorkojen aikaan maksella koko roskan remppalainoineen pois ja jää voitolle, vaikka velottaisi maltillisempaakin vuokraa. 

Vierailija
22/25 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen onnellinen Heka-asuja. Ei ole pelkoa, että täytyisikin yhtäkkiä muuttaa pois. Kaikki huoltohommat sujuu pääsääntöisesti ongelmitta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen onnellinen Heka-asuja. Ei ole pelkoa, että täytyisikin yhtäkkiä muuttaa pois. Kaikki huoltohommat sujuu pääsääntöisesti ongelmitta. 

Yhtään ei hirvitä Hekan jatkuvat vuokrankorotukset? Entä talon rauhallisuus?

Vierailija
24/25 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään ei hirvitä Hekan jatkuvat vuokrankorotukset? Entä talon rauhallisuus?

Kyllä ne vuokrankorotukset on hirvittäneet. Muistaakseni kävi niin, että kovan polemiikin jälkeen korotuksia hieman hillittiin viime kerralla. Talossa on myös rauhallista. Alakerran naapuri on joskus metelöinyt, mutta hänkin rauhoittui, kun soitin poliisit kerran. Ja tosiaan, korotuksista huolimatta asuminen on edelleen edullista verrattuna alueen muihin vuokra-asuntoihin. Koska minulla on lapsia, niin jatkuvuus on tärkeää. En enää halua muuttaa, koska vuokranantaja haluaakin itse muuttaa asuntoon tai myydä asunnon. 

Vierailija
25/25 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi