Isännöinnin ammattitutkinto
Olen koulutukseltani merkonomi ja tradenomi, mutta jouduin YT-neuvotteluissa irtisanotuksi. Minulle ehdotettiin tuolta "työkkäristä" isännöinnin ammattitutkintoa työvoimakoulutuksena. Onko jollain kokemusta tuosta koulutuksesta? Tai isännöitsijän työstä ylipäätään? Mahtaako tuolla tutkinnollla työllistyä? Kaikki kokemukset kyseisestä tutkinnosta ja työstä olisi tervetulleita.
Kommentit (37)
Taloteknisen koulutuksen lisäksi monessa kaupungissa työllistymistä auttaa, jos on lestadiolainen.
Isännöinti fimoissa ollut viimeaikoina muotia vaihtaa nimi, mistähän moinen ilmiö.
Hallitus päättää, isännöinti toteuttaa. Osassa viedään kuin "pässiä narusta" eikä muisteta kuka on maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Epämielyttävien, epäpätevien, ylimielisten ja vihattujen ammatti.
Jos on taipumusta valehtelemiseen, kieroiluun ja varastamiseen niin sitten voi kannattaa, narsismi tai psykopaattisuus eduksi. Totisinta totta.
Mun exä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ottais isännöitsijäksi henkilöä, jolla ei ole taloteknistä koulutusta ja osaamista.
hallituksen pj.
Tekninen isännöinti on sitten eri asia.
Taloyhtiöillä harvoin on kahta isännöitsijää. Ammattilaisen edelleen valitsen. edellinen
Sinä ihan yksin valitset, ilman muiden hallituksen jäsenten mielipidettä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ottais isännöitsijäksi henkilöä, jolla ei ole taloteknistä koulutusta ja osaamista.
hallituksen pj.
Harvemmassa nuo kyllä on. Riittää kyllä kun on tietoa sen verran että tietää mistä saa tietoa. Siis erilaista kun täällä on se varma tieto. Intetään ja väitetään vaikka on täysin väärässä.
t.toinen hallituksen pj.
Vierailija kirjoitti:
Isännöinti fimoissa ollut viimeaikoina muotia vaihtaa nimi, mistähän moinen ilmiö.
Hallitus päättää, isännöinti toteuttaa. Osassa viedään kuin "pässiä narusta" eikä muisteta kuka on maksaja.
Niin muuttui meilläkin vuosi sitten. Kaikki samat henkilöt töissä.
Töitä on kuulemma hyvin tarjolla. Kaveri lopetti hommat kun kyllästyi taloyhtiöiden kokouksiin ilta-aikoihin. Ei sopinut lapsiperheen aikatauluihin. Palkka ihan ok, yli 4000€ kuukaudessa. Samalla tavalla suoritti tukinnon aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tässä nyt kannattaisi opiskelemaan alata, kun joka alalla työllistyminen on hyvin epävarmaa. :(
Ap
Kun sinulla on kaupallinen peruskoulutus pohjana, miksi et sitten perustaisi omaa isännöintifirmaa? Taloyhtiöitä on paljon, huonoja isännöitsijöitä on paljon ja isoja firmoja. Mielellään ottaisin pieneen taloyhtiöön jonkun yhden henkilön firman isännöitsijäksi. Mutta tietysti ala pitäisi kokea mielenkiintoiseksi. Näin taloyhtiöstä käsin itse tykkäisin hommasta mutta ikää on jo liikaa uuteen ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Epämielyttävien, epäpätevien, ylimielisten ja vihattujen ammatti. Jos on taipumusta valehtelemiseen, kieroiluun ja varastamiseen niin sitten voi kannattaa, narsismi tai psykopaattisuus eduksi
En ymmärrä katsonta kantaasi, miten niin? Isännöitsijä on taloyhtiön tj. Isot vastuut ja paljon juridiikkaa takana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hallituksen pj.
Harvemmassa nuo kyllä on. Riittää kyllä kun on tietoa sen verran että tietää mistä saa tietoa. Siis erilaista kun täällä on se varma tieto. Intetään ja väitetään vaikka on täysin väärässä.
t.toinen hallituksen pj.
Olen myös sitä mieltä, että aina voi johonkin projektiin palkata ulkopuolisen. kytköksistä vapaan konsultin myöskin valvomaan remppoja ja tekemään kuntotutkimuksia. Ei niitä joka vuosi tarvitse tehdä. Voi laatia 5-10 vuoden suunnitelman perustan.
Se, että isännöitsijällä on talotekniikan koulutus ei estä häntä pelaamasta omaan pussiin ja työnantajansa piikkiin, jotkut saa jopa prosentteja teettämistään remonteista. Eli isännöitsijän oma palkka riippuu siitä miten paljon hän saa nyhdettyä taloyhtiöiltä rempparahaa. Arvatkaa, suunnitellaanko ihan turhia remontteja.
Remppoja suunnitellaan ja mummoille valehdellaan kustannuksista ja tarpeesta. Omassa lähipiirissäni on rakennusinsinööri ja kyllä hän on ihmeissään meidän isännöitsijän (ja siinä samassa hallituksen) toimista ja puheista! Joko isännöitsijä ei tiedä esim kustannuksista edes suuntaa ja heittää hatusta tai sitten heittää pelottelua sen takia että remonttiin lähdettäisiin. Isännöitsijä jopa suunnittelee remonttia hommasta, joka on taloyhtiössä ihan ok jopa hyvä ja toimiva mutta hän luulee ettei taloyhtiössä ole vastaavaa. Eli hän ei tunne taloyhtiötä eikä käy täällä ylipäätään tutustumassakaan-
Vierailija kirjoitti:
Sekä minä että mieheni olemme suorittaneet isännöijän ammattotutkinnon. Kumpikaan ei ole saanut alalta töitä. Isännöitsijän työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole avoinna. Kaikkiin on lähetetty myös suoraan yhteydenotolla hakukirjeet ja soiteltu, ei paikkoja. Muutama avoin paikka on netissä, mutta niihinkään ei pääse haastatteluun, eikä vastata yhteydenottoihin. Tällaisen ilmoituksen tehnyt toimitusjohtaja itki lehtiartikkelissakin, miten ei saa muka työvoimaa millään. Oikeasti eivät edes vastaa hakemuksiin ja soittoihin, eivät ole oikeasti palkkaamassa ketään. Joihinkin olisi päässyt ilmaiseksi ilman palkkaa. Eli sellainen ala, ei todellakaan työllistä.
Tämä kokemus on koko pk-seudulta ja myös Turusta.
Tämä on todella yleistä, että valehtelevat mediassa silmät suut täyteen työnhakijapulasta ja todellisuus on toinen. Kuuluu politiikkapeliin, halpatyövoiman hankintapeliin, palkkojen alaslaskemispeliin ym. Julmia ketkuja ovat.
Lähipiirissäni on alan vaihtaja joka suoritti isännöitsijän koulutuksen ja on nyt muutaman vuoden tehnyt alan töitä. Se mitä olen kuullut, niin töitä on todella paljon ja työ on stressaavaa. Työt valuu vapaa-ajalle. Eli jos on hyvä paineensietokyky ja kova tekemään töitä niin varmasti hyvä työ. Mediassa on tosiaan huudettu että on pulaa tekijöistä. Onko tämä pula sitten alueellista? En tiedä. Sanoisin AP:lle että jos ala yhtään kiinnostaa niin kannattaa opiskella tutkinto jos sen saat työvoimakoulutuksena suorittaa vs että "istut vaan kotona. Toki jos muu koulutus löytyy niin sinne sitten mutta opiskelu on aina parempi vaihtoehto kuin ei mitään ja opit uusia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Taloteknisen koulutuksen lisäksi monessa kaupungissa työllistymistä auttaa, jos on lestadiolainen.
Joo ja kattorempat ajetaan vesivekille kun on samaa.
Asiantuntijat, onko ok, että maksetaan kahdelle ulkopuoliselle toiminnanrarkastajalle joka vuosi palkkio? Pieni yhtiö, tositteita n. 10 per/kk. Tai onko se välttämätöntä?
Itse olin edellisessä taloyhtiössä toiminnantarkastaja ja olen ymmärtänyt, että useinkin joku osakkaista hoitaa homman? Enkä ottanut palkkiota, kuten ei hallituskaan.
Meillä isännöinti ulkoistaa kaikki tekniset paikalliselle rakennusfirmalle, samassa suunnittelu. Ei ne työt automaattisesti sinne mene kumminkaan.