Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän yläkoululaiset tekee iltaisin / viikonloppuisin?

Vierailija
05.10.2025 |

Seiskalla oleva poika adhd löytyy. Innostu vitosella uudesta harrastuksesta ja opetteli asiaa tosi paljon yksin ja yhdessäkin touhuttiin paljon asian ympärillä. Innostus oli kova. Nyt viime kesänä ei enää jaksanut innostua harrastamaan vaan pyörii asunnossa pikkusisarustaan leikkiin pyytäen. Ei oikein keksi itse mitään tekemistä vaan tosiaan haahuilee ja pelleilee. On kuitenkin kiltti kiva poika. 

Nyt itsellä tosi ärtynyt olo taas rankan vkln jälkeen. Kun jo luulin, että yläkoulussa olevalla lapsella olis itellä jo kiinnostuksen kohteita, omia menoja ja osaisi jtk ohjata omaa toimintaa paremmin niin meillä näin ei ole. Olen jo vähän hermostunutkin lapselle tai nuorelle ja pyytänyt, että on välillä kotona ollessa omassa huoneessa lukemassa jne.

Ja tästä tulee niin hitsin huono fiilis? Olenko epäonnistunut jossakin, missä? Miksi joutuu ohjeistaan koko ajan lapsia, tuntuu ettei lapset rauhotu tekemään mitään kun suuttumalla. 

Koko ajan kuitenkin sitten aina keksin ohjelmaa, millon uintia, lenkillä käymistä jne. Tunnen kuitenkin että omat energiat om kohta ihan loppu ohjelmatoimistona olemisena. 

Auttakaa! Voinko "pakottaa" lapsen yksin lenkille, lukemaan omaan huoneeseen, jos hän vaan pyörii asunnossa? Välillä haluis jo tämän iköisten lasten äitinä vaan "olla", ettei koko aikaa pidä tehdä heidän kanssa, vaikka siitä nautinkin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta pikkulapsiarjen eläminen teinin kanssa

Vierailija
2/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle voi sanoa, että minä otan nyt omaa aikaa/luen kirjaa/katson leffan/lähden kaverin kanssa käymään lounaalla ja sinun pitää itse keksiä omat puuhat.

Onko lapsella kavereita? Kuulostaa, että hän on yksinäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on varmasti lapsellisempi kuin ikätoverit ja ei näe kavereita vapailla. Välillä tuntuu, etten oikeasti tiedä miten hänen kanssa pitäisi tehdä. Kiinnostuksen kohteet vähissä, ei keksi itse oikein mitään. En tiedä onko tämä edes normaalia?

Vierailija
4/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis edellä. Pelaisi kyllä kaiken aikaa jos saisi. Annanko sitten vaan pelata?

Vierailija
5/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske se huoneeseensa pelaamaan videopelejä, jos ulos lähteminen muuten, kuin äippyliinin kädessä ei tule kysymykseenkään

Vierailija
6/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppää ja nussii

Vierailija
7/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma seiskaluokkalainen pyörii kavereiden kanssa tai pelaa online samojen kavereiden kanssa. Ei harrasta mitään, mutta on liikunnallinen muuten. Ei tykkää lukea kirjoja, valitettavasti. Matematiikassa ja kielissä on kuitenkin hyvä. Ilahdun vain, jos hän haluaa joskus pelata kanssani korttia tai lautapelejä. Yleensä kaverit vievät voiton.

Vierailija
8/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussii seksinukkea 

Vierailija
9/9 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee, harrastaa, käy leireillä, viettää aikaa kavereiden kanssa. Välillä reissataan. Iltaisin aina vaihdetaan kuulumiset. 

Jos ap lapsellasi on adhd, terapia/toiminnanohjaus ehkä auttaisi.

Suuttuminen nyt ei rauhoita ketään. Käykää luonnossa, kuunnelkaa rentoutusmusiikkia, osta jalkakylpylaite minkä äärellä lapsi voi rentoutua koulupäivän jälkeen. Jutelkaa. Kysele lapselta, miten päivä on mennyt. Ole kiinnostunut lapsesi asioista. Osallistuta arjen askareisiin. Siivotkaa ja kokatkaa yhdessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi