Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät jotka puhuvat vain omista asioistaan

Vierailija
05.10.2025 |

Juuri kuuntelin puoli tuntia yksityiskohtaista selostusta toisen harrastusreissusta. Toinen kaveri lähettelee kuvia ja videoita jotka eivät liity minuun mitenkään. Kolmas kaveri kertoo lapsistaan juurta jaksaen. Soittaessaan kysyy onko paha paikka, ja jos sanon että olin tekemässä asiaa x, niin ei se vaikuta mitään. Puhelu kestää niin kauan kunnes toiselle tulee muuta.

Olen kiittämätön ja inhottava, kun pitäisi olla iloinen että on ystäviä, mutta avaudun nyt salaa. Ei kaikki kaverit ole tuollaisia, toisten kanssa jutellaan vastavuoroisesti molempia kiinnostavista aiheista. Nämä omista asioistaan paasaavat olen varmasti opettanut tuohon, kun olen teeskennellyt kiinnostunutta kommentoimalla väliin tai peukuttamalla kuvia ja vastaamalla melkein aina kun en raaski olla vastaamattakaan, koska voi olla oikeaa asiaa ja toivon että puhelu olisi nopea.

Muuten olen suorasanainen mutta ystäville ihan nössö. Onko joku opetellut loukkaamatta lopettamaan turhanpäiväiset puhelut? Tai ehkä et vastaa, vaan laitat viestin että palataan paremmalla ajalla?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen asioista pitäisi puhua? Sä puhuisit yhtä lailla vain omistasi jos saisit suunvuoron. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

Aina ei tarvitse puhua kummankaan asioista, voi puhua myös yleisistä asioista. Itse en jaksa just sunkaltaisia ihmisiä, joille ystävyys on pelkkä kuulumistenvaihto. Ikävystyn kuoliaaksi. 

Haha, uhriutuva narsisti hermostui 😂

Vierailija
22/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen asioista pitäisi puhua? Sä puhuisit yhtä lailla vain omistasi jos saisit suunvuoron. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

Aina ei tarvitse puhua kummankaan asioista, voi puhua myös yleisistä asioista. Itse en jaksa just sunkaltaisia ihmisiä, joille ystävyys on pelkkä kuulumistenvaihto. Ikävystyn kuoliaaksi. 

Sivusta. Keski-iässä ystävyys tuntuu aika monelle muuttuvan pelkäksi kuulumisten vaihdoksi. 

Joo. Osittain johtuu siitä, että elämässä on jo tapahtunut ns kaikki mahdollinen, joten jakaminen ei tunnu enää sen enempää tarpeelliselta kuin mielekkäältäkään. Sitä vaihtaa kuulumisia ja ajatuksia, ja sitten me kuollaan pois - jokainen omaa tahtiaan.

Jopas olet kyyninen ja katkera. Mä odotan ja mulle tapahtuu kivoja juttuja edelleenkin. Taidat olla niitä, joiden lasi on aina ollut puoliksi tyhjä.

N60

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinäkin sen puhelun voit lopettaa tai kertoa väliin omia asioitaisi? Eivätkö he kysy kuulumisiasi ikinä vaan alkavat suoraan jauhaa omaa asiaansa?

Vierailija
24/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitusta yhteydenpito palvelee, ellei juurikin ystävysten lyhyttä tilannepäivitystä elämästään?

Äläkä vahtaa muiden somea jos siitäkin tulet katkeraksi, ap.

Oletko muuten se, joka marisee kun sun päivityksiä ei peukuteta?

Vierailija
25/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ap. Tyyppiä "herkkänahkainen" eli klassinen marttyyri.

Hän, Jonka Ajatukset Pitäisi Lukea, Jotta Hän Olisi Tyytyväinen.

Vierailija
26/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpö höpö 😅

Vierailija
27/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sain kirjoitettua tämän ulos maailman pienimmän viulun soidessa ja sain muutaman tylyn vastauksenkin, niin ehkä sain myös sen ravistelun mitä kaipasin. Jotain keinoja pitää itse alkaa kokeilla, kun vihjeet kerran eivät tehoa. 

Lastensa asiosta ja harrastuksista jaarittelevalle aion keksiä hätävaleen ja kerta kaikkiaan lopettaa puhelun ja esim. tälle omista harrastuksista kertovalle sanon väliin että tiivistä vähän, kun minun pitää viiden minuutin päästä lopettaa.

Ehkä he ehdollistuvat siihen että vuorovaikutus vähenee aiheista y ja z.

Kuvien ja videoiden lähettäjille laitan nytkin vain peukun tai en välillä mitään, mutta ne ei niin haittaa vaan ihmetyttää. Mutta mitä jos kokeilisin itsekin sitä? Laitan vaikka ruukkukukista tai kissoista kuvia perään! :D 

Vierailija
28/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta. Keski-iässä ystävyys tuntuu aika monelle muuttuvan pelkäksi kuulumisten vaihdoksi. 

Joo. Osittain johtuu siitä, että elämässä on jo tapahtunut ns kaikki mahdollinen, joten jakaminen ei tunnu enää sen enempää tarpeelliselta kuin mielekkäältäkään. Sitä vaihtaa kuulumisia ja ajatuksia, ja sitten me kuollaan pois - jokainen omaa tahtiaan.

Jep - olen juuri sellainen. Veikkaan silti että me kuollaan kaikki.

Vierailija
29/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinäkin sen puhelun voit lopettaa tai kertoa väliin omia asioitaisi? Eivätkö he kysy kuulumisiasi ikinä vaan alkavat suoraan jauhaa omaa asiaansa?

JOS kuulumisia kysytään se menee näin:

-Heiii, mitä SINULLE kuuluu?

-Kävin eilen siellä työhaastattelussa, mistä kerroin ja...

-Joo kiva (keskeyttää kesken lauseesi), mut me Mikon kanssa viikonloppuna plaa plaa plaa (tunnin monologi tähän). Olipa kiva jutella, moikka! Tuut tuut tuut.

Sinun työhaastatteluusi ei koskaan palata. 

- eri

Vierailija
30/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun mietin, niin tarkkaan ottaen ei minua kiinnosta myöskään selostaa mitä olen tehnyt tai mitä mummoni on tehnyt. Kissaihmisen kanssa voin puhua kissoista, mutta en minä niistä puhu kissattomille. Hyvien juttukavereiden kanssa puhutaan kyllä omista asioista, mutta se on avaus keskustelulle eikä mikään tiedotustilaisuus. Joku kertoo vaikka että töissä oli paskaa ja sitten kysyn siitä lisää ja kerron vastaavasta kokemuksesta ja yhdessä sitten kauhistellaan ja ihmetellään asiaa, eikä niin että toinen tilittää kaikki tapahtumat jokaista yksityiskohtaa ja lillukanvartta myöten ja minun tehtäväni on vain kuunnella ja sanoa lopuksi että ohhoh olipas aikamosta, minäpä kerron nyt minun työpäivästäni.

Ehkä meitä vain on erilaisia ja toiset nimenomaan haluavat kuulla ja jakaa niitä selostuksia! 

Ap

Vierailija
31/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitusta yhteydenpito palvelee, ellei juurikin ystävysten lyhyttä tilannepäivitystä elämästään?

Jotkut haluavat keskustella muistakin asioista ja kuulla ystävän mielipiteitä ja ajatuksia. Ehkä halutaan lisäksi joskus tehdäkin jotain yhdessä. Onko nämä ihan vanhanaikaisia tapoja?

Vierailija
32/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala puhua omista asioistasi, jatka puhumista ja pistä ne kuuntelemaan

sano suoraan että nyt on mun vuoro

ehkä eivät tajua muuten

Vierailija
33/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti miettii, miten olla loukkaamatta ystävää? :D

Vierailija
34/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jännä ilmiö. Minä olen lapsesta saakka ollut temperamenttinen ja uskallan kyllä sanoa myös tiukasti, vaikka olen ujo (temperamentti pitää siitä huolen.) Ja ihan turha yrittää kääntää sanaa temperamentti johonkin elämänkoulu-juttuun. 

Temperamentti on synnynnäinen ja osittain perinnöllinen reaktiotyyli tai biologinen perusta, joka vaikuttaa tapaan, jolla ihminen reagoi ympäristöönsä ja sisäisiin tiloihinsa. Se on persoonallisuuden kehityksen perusta, jota muokkaavat kasvatus ja ympäristökokemukset yksilölliseksi persoonallisuudeksi. Temperamenttiin kuuluvat esimerkiksi aktiivisuus, sosiaalisuus, herkkyys, sopeutumiskyky ja mieliala. 

Uskallan sanoa tiukasti melkein kenelle tahansa, mutta ystäville ja kavereille se on todella, todella vaikeaa, lähes mahdotonta. 

Vierailija
35/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut haluavat keskustella muistakin asioista ja kuulla ystävän mielipiteitä ja ajatuksia. Ehkä halutaan lisäksi joskus tehdäkin jotain yhdessä. Onko nämä ihan vanhanaikaisia tapoja?

Ei, vaan ihan normaalia ystävätoimintaa.

Vierailija
36/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ala puhua omista asioistasi, jatka puhumista ja pistä ne kuuntelemaan

sano suoraan että nyt on mun vuoro

ehkä eivät tajua muuten

Tämä. Kannattaa ihan huutaa että nyt turpa kiinni saatana - olen koko elämäni kuunnellut suoltoasi! Se on minun vuoroni nyt tai tämä ystävyys oli tässä!

Vierailija
37/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän tuollaiset monologipuhujat ihan rauhassa puhumaan ja jätän puhelimen vaikka pöydälle ja touhuilen muuta samalla. Kerran ehdin mopata koko asuntoni lattiat siinä ajassa kun tämmöinen kertoili vatsavaivoistaan ja silmätulehduksistaan ja jonkun Suomussalmen Sulon visvasyylästä. Eivät edes huomaa kun väliin ynähtää välillä "mm".

Minulla nyt ei varsinaisesti koskaan ole kiire mihinkään ja jos joku mielihyvää saa tuollaisesta monologin pitämisestä niin mikäpä hänessä, ei haittaa minua. 

Olen itse kuitenkin rajannut niin, että vastaan tuollaisille vain, jos on kotona jotain mielenkiintoista puuhaa samalla tehtäväksi.

Nämä ovat siitä myös hyviä, ettei tarvitse itse kertoa itsestä mitään ja saa vain kuunnella. Sitten voi lopuksi itse nopeasti kertoa jotkut koiran kuulumiset tai sienisaaliinsa ja lopettaa puhelun siihen.

Vierailija
38/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tilanteessa odottaisin hetkeä, kun mittani täyttyy. Sitten sanoisin tälläviisiin: olen nyt kuunnellut sinun yksipuolisia juttujasi kuukausi(?)tolkulla enkä jaksa enää. Sinua ei kiinnosta vaikka keskeyttäisit jotain mitä olin tekemässä, vaikka sanon siitä sinulle suoraan. Olen väsynyt tällaiseen enkä kaipaa itsekeskeisiä ihmisiä elämääni.

Jotain tuollaista. Mutta AINOASTAAN siinä vaiheessa, kun olisin jo henkisesti irrottautunut. Tuosta tulee todennäköisesti ruma riita, ja sen jälkeen voi olla todella kiusallista viettää aikaa yhdessä. Periaatteeni on, että normaali aikuinen ihminen ymmärtää perusasiat sanomattakin. Jos muutosta ei tapahdu ikinä, lopulta ainoa vaihtoehto on täräyttää suoraan.

Vierailija
39/39 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän tuollaiset monologipuhujat ihan rauhassa puhumaan ja jätän puhelimen vaikka pöydälle ja touhuilen muuta samalla. Kerran ehdin mopata koko asuntoni lattiat siinä ajassa kun tämmöinen kertoili vatsavaivoistaan ja silmätulehduksistaan ja jonkun Suomussalmen Sulon visvasyylästä. Eivät edes huomaa kun väliin ynähtää välillä "mm".

Minulla nyt ei varsinaisesti koskaan ole kiire mihinkään ja jos joku mielihyvää saa tuollaisesta monologin pitämisestä niin mikäpä hänessä, ei haittaa minua. 

Olen itse kuitenkin rajannut niin, että vastaan tuollaisille vain, jos on kotona jotain mielenkiintoista puuhaa samalla tehtäväksi.

Nämä ovat siitä myös hyviä, ettei tarvitse itse kertoa itsestä mitään ja saa vain kuunnella. Sitten voi lopuksi itse nopeasti kertoa jotkut koiran kuulumiset tai sienisaaliinsa ja lopettaa puhelun siihen.

Tämä on hyvä idea, jos samaan aikaan laitan aina tiskikonetta tai pyykkiä, niin puhelusta on hyötyä! Kävelyllä minua ei haittaa ollenkaan kuunnella joutavia asioita ja silloin ihan itsekin soitan ja annan toisen selostaa kun aikaa on ja minun tulee käveltyä pidemmin.

Kaipa minua ärsyttää eniten jos soitetaan vaikka kesken elokuvan katsomisen ja sitten makaan sohvalla tuhlaamassa aikaa kuuntelemassa puhelua, mutta tuskin ärsyttäisi jos olisin samalla siivonnut vaatehuoneen! Joskus olen tehnytkin sitä, mutta pitääpä ottaa vakikäytännöksi että puhelun aikana täytyy aina tehdä jotain hyödyllistä. Kiitos vinkistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi