Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin viimeksi ostit ruisreikäleipää?

Vierailija
05.10.2025 |

Ruisleipä on aikanaan äänestetty suomalaisimmaksi asiaksi, mites on? Jos asut esim Hämeessä, sitä saattaa kaupasta löytyä, mutta varsinkin Uudellamaalla saa kunnon reikäleipää oikein etsiä kaupoista. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiivaa ja vehnäpaskaa lähes joka leivässä. Ette te mitään ruisleipää ole maistanutkaan.

Kas, narsku löytänyt paikalle kertomaan mitä tuntemattomat ihmiset ovat syöneet.

Vierailija
22/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itäsuomalaisena suosin pehmeää, vastapaistettua ruisleipää, enkä mitään kivikovaa ja kuivaa känttyä. Elämä on liian lyhyt itsensä kiusaamiselle. 

Kai kuitenkin ymmärrät että tuore KUNNON ruisleipä on lähes taikinaista sisältä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiivaa ja vehnäpaskaa lähes joka leivässä. Ette te mitään ruisleipää ole maistanutkaan.

Kaupoissa on nykyään paljon juureen tehtyjä leipiä! Myös juureen leivottua pullaa löytyy. Kannattaa tutustua valikoimiin.

Ainoa 100 % juureen leivottu pulla on jouluisin italialainen Panettone. 

Vierailija
24/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosikki-reikäleipäni valmistus loppui kun kysyntä pieneni. Nykyihmiset mässyttää valkoista leipää, joka kerryttää vatsarasvaa. Lisäksi jos ruisleipää on, sen pitää olla valmiiksi siivutettua ihmisille, jotka ei osaa enää leikata leipää.  Siivutus pilaa koko leivän.

Tämä. Ja sitten joskus itketään että ihana ruisleipäperinne on kadonnut kokonaan. 

Vierailija
25/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sai Oululaisen jälkiuunileipää. Sitä alkuperäistä halkaisematonta jossa rapeat reunat.

Mutta eihän ihmiset enää osanneet sitä leikata ja se poistettiin.

Valitettavasti kaikki perinteiset tuotteet lopetetaan. Se on hyvin outo suuntaus ja tilalle tehdään halpaa ja huonoa. En ymmärrä miksi. 

Vierailija
26/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itäsuomalaisena suosin pehmeää, vastapaistettua ruisleipää, enkä mitään kivikovaa ja kuivaa känttyä. Elämä on liian lyhyt itsensä kiusaamiselle. 

Kai kuitenkin ymmärrät että tuore KUNNON ruisleipä on lähes taikinaista sisältä?

Riippuu jauhojen sakoluvusta. Vähän huonommista jauhoista leivottu leipä on taikinaista sisältä, mutta ei sen pidä näin olla. 

Vierailija
27/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani 1960 luvulla kaupassa oli 3 lajia leipää: ruisreikäleipä, ranskanleipä ja hiivaleipä. Myyjä kääräisi leivän paperiin. 

Vierailija
28/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani 1960 luvulla kaupassa oli 3 lajia leipää: ruisreikäleipä, ranskanleipä ja hiivaleipä. Myyjä kääräisi leivän paperiin. 

Ja ruislimppu

Vierailija
29/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut. Olen 55 vuotta leiponut sitä itse juureen. Juuri on 125 vuotta vanha. Ostoleipä ei ole mikään perinne.

Vierailija
30/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut. Olen 55 vuotta leiponut sitä itse juureen. Juuri on 125 vuotta vanha. Ostoleipä ei ole mikään perinne.

Minä olen leiponut vasta 30 vuotta, mutta toisinaan ostan, kun hyvä ruisleipä kohdalle sattuu. Juuren olen itse pannut alulle.

Vierailija
31/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi oikeaa ruisreikäleipää sain Taivalkoskella. Kun ne kuivuivat, muuttuivat Kallen reissuleiviksi. Nyt ostan sellaista ohutta revittyä ruisreikäleipää.

Vierailija
32/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sitten Joen-Leipurien reikäleipää, hyvää ja pehmeää.

Vierailija
33/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista ostaneeni ruisreikäleipää koskaan. Usean vuoden ajan ostin Reissumiestä, nyt on muutaman vuoden ollut vakio-ostos Fazerin ruispuikulat.

Vierailija
34/34 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ruislimppu

Setsuurilimppu myös! Se Hiivaleipä oli sekaleipää, seassa ohraa ja kauraa vehnän lisäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän