Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?
Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.
Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).
Alkoholia ei lasketa.
Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.
Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.
Kommentit (226)
Kaksi työssä käyvä aikuista, noin 650 euroa menee.
Syömme kaikki ateriat kotona/eväinä eli hyvin harvoin syömme ravintolaruokaa.
Kokkaamme kaiken itse ja meillä menee paljon kasviksia. Sesongin kasvikset ovat mielestäni suht. edullisia, marjat kalliita. Molempia ostamme, sillä meillä on onnekkaasti sellainen tilanne, ettei tarvitse säästää ruokakuluissa.
Emme osta eineksiä kuin ihan satunnaisesti, muuten summa olisi varmasti isompi. Eineksiin saa menemään valtavasti rahaa, jos ostaa vähänkään parempilaatuisempaa/terveellisempää.
Nelihenkinen perhe, lapset alakouluikäisiä. Keskimäärin 600€/kk menee ruokakauppaan sisältäen hygieniatarvikkeet ym. Puoliso syö lounaan ulkona, kotona tehdään ruoka itse eikä syödä valmiita. Ravintolassa koko perheellä 1-2krt/kk. Jos ruokailussamme on jotain "erikoista" niin meillä ei syödä leipää, puuroa menee joka päivä. Myös itse kerätään marjat, joita menee vuodessa paljon, ne olisi kalliita kaupasta ostettuna.
Yksi aikuinen. 235 euroa / kk. Syön kodin ulkopuolella enintään kerran viikossa, eli tuo sisältää lähes kaikki syömiseni. Siinä on mukana myös aika paljon ruokakaupan keräilykustannuksia, koska minulla on tänä vuonna ollut pahoja terveysongelmia. Samasta syystä olen voinut tehdä vähemmän ruokaa itse ja leipoa vähemmän itse ja on täytynyt turvautua valmisratkaisuihin. Viime vuonna summa oli vain 180 euroa / kk.
Olen jo vuosia pitänyt menoistani tarkkaa kirjaa, ja tykkään suunnitella rahankäyttöni tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
507 euroa näytti olevan syyskuussa. Siinä on mukana aivan kaikki. 2 aikuista, 1 teini ja kissa. Vuoden aikana näyttäisi vaihtelevan 400-600 euron välissä eli keskimäärin tuo 500 euroa. Saisi tuosta vielä säästettyä jos jättäisi turhat pois mutta kituuttamiseksi menisi
Ja näin ei ole aina ollut, nykyään kituutetaan entiseen verrattuna. Ennen koronaa ja puolison hyväpalkkaisen työn menetystä meni 700-800 euroa kuukaudessa ruokakauppaan ja lapsiakin oli useampia kotona. Ostettiin täysin mitä huvitti, remontteja tehtiin ja kalusteita uusittiin usein. Ravintoloissa käytiin kerran viikossa ja ylipäätään noutoruokaa oli paljon. Kaukomatkoja 1-2 krt vuodessa ja tehtiin vaikka mitä. Nyt tulot ovat 34 prosenttia siitä mitä olivat. Aivan kaikki ylimääräinen jouduttiin jättämään. Säästöjä on onneksi ihan hyvin, joskin niitäkin on syöty vuosien varrella. Nyt täysin jarru
Mä elän noin kuin kuvailit teidän ennen eläneen. Siksi nämä kustannukset onkin mun mielestä niin henkilökohtaisista valinnoista riippuvia, että niitä vastaan on turha jankuttaa. On heitä, jotka keräävät metsästä ja omasta pihasta ruokansa, ja heitä, jotka syövät aina ulkona. Lisäksi jollakulla on siivoustuote erikseen joka asiaan ja joku toinen pesee melkein hiuksia myöten kaiken astiksella. Just kuten edellä hyvin verrattiin jauhelihan ja soijarouheen hintoja keskenään, molemmat on perusruokaa mutta valinnoista ja mieltymyksistä riippuen yksi valitsee jauhiksen ja toinen sen soijarouheen.
En tiedä yhtään. En pidä kirjanpitoa enkä seuraa rahan käyttöä tarkemmin. Muutaman kuukauden välein katson, että tili on kyseisellä jaksolla jäänyt plussan puolelle. Ellei ole, niin ei se ole niin vakavaa. Rahat ovat riittäneet tähän asti.
Ehkä 160-200 euroa ja olen yksineläjä. Käyn työmatkoilla Italiassa joka toinen viikko ja tuon sieltä osan, esim. juustoa, tuorepastaa, sälykkeitä.
Leipää ja hedelmiä en osta koskaan. Korvaan ne marjoilla ja puurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjetti ruokaan 20 euroa viikossa. Kuukaudessa 80 euroa. Ilta alet ja hävikki korit käytössä. Marjoja saa vieläkin luonnosta puolukat karpalot.
Myös suppilovahverosesonki on parhaimmillaan jos sienistä tykkäät.
Joo puolitoista kuukautta täs on syöty sieniä ja perunaa eri muodoissa, tosin eihän nekään ilmaisia ole, varmaan kalliimpia kuin kaupassa jos kaikki kulut lasketaan. Kun on tuo mökki yli 30 kilsan päässä. Kauppalasku vähän kyllä pienenee. Ravintoloissa tai baareissa ei käydä Suomessa ollenkaan, vain matkoilla. 200- 300 e kuussa kaksi aikuista. 1-2 lämmintä ateriaa päivässä ja teetä ja leipää välipaloiksi.
Noin 300 e kuussa ruokaan,2 aikuista,ei valmisruokia,ei wolttia,itse tehdään,aineet peruna.liha,kala,vihannekset,kana,keittopäivä 2xviikossa.
Taas joku nainen kyselee rahasta. Yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että aina näihin ketjuun ilmestyy niitä jotka elää suunnilleen pyhällä hengellä? Joku voi toki olla lähes omavarainen, kalastaa, marjastaa jne., mutta silloinkin ruokavaliota täytyy paikata osittain kaupan tuotteilla. Jos käytettävissä on joku 10-20 e viikko, niin ei sillä nykyhinnoilla kyllä monipuolista ruokavaliota kaupasta osta, aikuisen ihmisen kaloritarpeella.
Mulla näkyi olevan jääkaapissa kurkkua, paprikaa, raejuustoa, kananmunia ja viikon alkupuolella tehtyä kanamitälie jossa on riisiä, kanaa ja vihanneksia. Maustekastikkeita ja rasvaa.
Eilen meni ruokajonosta saatu loppu luonnon jogurtti itse poimittujen mustikoiden kanssa. Tänään pitäis käydä kaupassa ehkä mutta noillakin vielä pärjäis muutaman päivän kun on pakastin ja purkkiruokaa. Koitan syödä kaiken mitä oon ostanut ennenkuin ostan uutta, yllättävän pitkälle ne parasta ennen - päiväykset kestää hyvänä.
Siihen nähden minkä kokoinen keskiverto suomalainen on ja mitä se syö niin en ala tästä kokemaan alemmuutta, hoikka ja liikkuva oon, en nälissään.
Siis mitä tähän pitäisi lisätä?
Olen äiti, käyn suht hyväpalkkaisessa mutta stressaavassa työssä. Miehelläni on myös suht hyväpalkkainen ja mieluinen työ, ja saamme molemmista rahaa tarpeeksi välttämättömiin tarpeisiin. Meillä on 4 lasta, joista vanhin asuu omillaan ja on armeijassa, toinen on vielä kotona koska opiskelut kesken ja menee myöhemmin armeijaan. Kolmas ja neljäs alaikäisiä, vanhempi teini ja nuorempi esiteini.
Asumme omakotitalossa omistuksella. Rahaa kuluu siis ruokaan ja muihin tarpeisiin, mitä yleensäkin. Rahaa voi mennä noin tonni kuussa, koska ostetaan ruokaa koko perheelle. Joskus vähän enemmänkin, kun on erikoistapahtumia kuten synttäreitä. Joka tapauksessa olen pyrkinyt säästeliäisyyteen, ja opettanut sitä myös lapsilleni. Emme yleensä osta turhia tavaroita, ja herkkupäivä kerran viikossa jne.
Tiivistettynä: Rahaa menee kuussa kauppaan noin 800-1200 e.
Vaihtelee tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.
Siinä on varmaan kyse tottumuksista ja mieltymyksistä. Yksi iso tekijä on lihan määrä - jos tykkää lihasta, sen vähentäminen ja vaikkapa papujen ja linssien määrän lisääminen voi tuntua ihan järkyttävältä pihistelyltä. Kaikille pavut ja linssit eivät edes sovi. Toisaalta jos tykkää pavuista ja linsseistä, säästää isot summat tarvitsematta tinkiä mistään. Samoin osalle edulliset juurekset ovat herkkua, toisille halveksittavaa ja mautonta köyhien ruokaa.
n.300-400€/kk, asun yksin. Valmistan ruuat itse, syön hyvin, paljon liharuokia, hedelmiä , vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.
Mahtaisiko riippua sitä, miten ja mitä syö? Jos ostaa kaikki valmiina ja eineksiä ja tilailee kaupoista ruoat kotiin, siihen kuluu rahaa aika tavalla. Jos taas tekee itse ruoat sesonkituotteista ja tarjouksista voi syödä varsin hyvin edullisesti, terveellisesti ja monipuolisesti. Monet keräävät metsistä marjat ja sienet, on ehkä omaa puutarhaa ja kasvimaata josta voi monenlaista säilöä talveksi lisäksi käyvät kalastamassa ja metsästämässä. Näin ruokalasku marketteihin ei ole satoja euroja kuukaudessa ja takuusti terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että aina näihin ketjuun ilmestyy niitä jotka elää suunnilleen pyhällä hengellä? Joku voi toki olla lähes omavarainen, kalastaa, marjastaa jne., mutta silloinkin ruokavaliota täytyy paikata osittain kaupan tuotteilla. Jos käytettävissä on joku 10-20 e viikko, niin ei sillä nykyhinnoilla kyllä monipuolista ruokavaliota kaupasta osta, aikuisen ihmisen kaloritarpeella.
Mulla näkyi olevan jääkaapissa kurkkua, paprikaa, raejuustoa, kananmunia ja viikon alkupuolella tehtyä kanamitälie jossa on riisiä, kanaa ja vihanneksia. Maustekastikkeita ja rasvaa.
Eilen meni ruokajonosta saatu loppu luonnon jogurtti itse poimittujen mustikoiden kanssa. Tänään pitäis käydä kaupassa ehkä mutta noillakin vielä pärjäis muutaman päivän kun on pakastin ja purkkiruokaa. Koitan syödä kaiken mitä oon ostanut ennenkuin ostan uutta, yllättäv
Se avainsana on se ruokajono. Jos ruokaa saa yhtään mistään ilmaiseksi, niin kyllä silloin ollaan eri viivalla sellaisen kanssa, joka ostaa 100% kaiken ruuan kaupasta.
Yksin asuva. 115 näkyi elokuussa menneen, en tiedä miksi syyskuuta ei näy.
Tuossakin on jokunen kalja, vissyjä ja yksi viikonloppu kun ostin reilusti ruokaa kun kaveri oli kylässä. Normaalisti ei edes tuota.
Piti ihan katsoa noita kuitteja ja mielestäni tossa on ostettu ja syöty ihan runsaasti ja monipuolisesti ja on ylimääräistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä. Ne jotka käyttää 100 - 150 eivät varmaan osta mitään hammastahnoja tai shampoita tai tiskiainettakaan. Ne on suhteellisen kalliita.
Varmasti katsovat hintalappuja kaupassa, mun mielestä se on pihistelyä, kun verrataan hintoja ja valitaan halvin, vain sen hinnan takia, se on pihistelyä.
Aika moni ei myös oikeasti pidä kirjaa ruokakuluistaan, ja arvioivat täällä alakanttiin. Minä pidän, meillä meni oikeasti vain ruokaan 1020 neljältä ihmiseltä kuukaudessa. Siinä ei ole mukana esim lemmikkien ruoat.
Joo myönnän, en osta hammastahnaa tai shampoota ruokakaupasta. Hammastahnat ja muut hygieniatarvikkeet lähinnä Normalista koska niin paljon halvempia kuin ruokakaupassa. Eikä niitä tarvitse ostaa joka kuukausi. Samoin shampoon ja suihkusaippuan ostan litran pumppupulloissa joten kestävät kuukausia kerrallaan. Eikä pitäisi raapia sinun pakaraa, jos joku haluaa tai joutuu pihistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Just kauppakassi tuli, 240euroa. asun yksin.
Tuossa on varattu myös neljä-kuusi ruokatarvikkeita jos ja kun nuori tulee syömään.
Paljon kasviksia ja hedelmiä, ei punaista lihaa, kalaa noin kilo, kanaa noin kilo ja kahteen siskonmakkarakeittoon.
Ei mitään hienoa.EN syö punaisia lihoja enkä kasviskorvikkeita, ne on mun mielestä pahoja.
Vois tuosta jotain nipistää joo.
Mikä on kasviskorvike?
800-1000€/kk. Kahden aikuisen talous. Arkena yksi lämmin ateria (syödään lisäksi töissä). Viikonloppuisin kaksi.
Ruoanlaitto on meille harrastus. Kestitään mielellämme vieraita. Jos lapset perheineen on syömässä, meitä on pöydässä 12. (8 aikuista, 4 lasta) Ehkä kerran kuussa on koko porukka koolla, joskus harvemmin. Tuollaiselle porukalle 3-4 ruokalajia maksaa jo muutaman satasen, jos syödään vähän paremmin. Kutsutaan me välillä myös ystäviä syömään. Sellainen kuukausi jona käy sekä lapset ja lastenlapset että joku ystäväpariskunta syömässä, voi meillä mennä ehkä 1200€/kk Joukukuussa menee vielä vähän enemmän.