Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aina exät on narsisteja

Vierailija
03.10.2025 |

Mun puoliso osoittautui narsistiksi, tajusin tämän vasta suhteen loppuvaiheessa. Vaikka tein mitä perheen ja vaimon takia, koskaan mikään ei riittänyt. Kaikesta kritisoitiin. Yritin kokoajan parantaa, kun sitä kritiikkiä tuli. Olin lopulta vastuussa kaikesta ja tein suurimman osan kotitöistä. Puoliso petti paljon, minua haukuttiin mustasukkaiseksi, sairaaksi ja hulluksi. Uskoin aluksi, että minussa oli vika ja olin liian mustasukkainen. Ongelmat vaan paheni ja mistään ei voinut keskustella, riidat loppui vain että pyysin anteeksi. Koin kaikki mahdolliset henkisen väkivallan muodot. Pahin oli se, että minua pidettiin hereillä vuosia, en saanut nukutuksi kuin pieniä pätkiä.

Vaimossa oli lopulta ne kaikki narsistin piirteet, 45 piirrettä. 

Omalle terapeutilleen hän sanoi, että minä en näe mitään vikaa itsessäni. Näin olin sanonut, koska jokaisen kritiikin jälkeen yritin parantaa, mutta mikään ei koskaan riittänyt. Uuvutin itseni täysin koko parisuhteessa. Kun lopulta sain hänet pariterapiaan, sieltä hän sai vain uusia työkaluja minun alistamiseen ja kontrollomiseen.

Koska yritin parisuhteessa kaikkeni, en tiedä mitä olisin enää voinut tehdä paremmin. Nyt hän on oman terapeutin kanssa sitä mieltä, että minä olen se narsisti. Hän ilmeisesti näkee kaikki tekonsa oikeutettuna, pettämiset, uhkaillut poliiseilla, lastensuojelulla, lasten viemisellä turvakotiin. Tottakai olin suhteen lopussa suuttunut, kun minusta tehtiin orja, kaikki mistä pidin, vietiin minulta ja petettin paljon. 

Nyt minua leimataan narsistiksi, koska hän itse näe oman käytöksen osuutta mihinkään ongelmiin. Hänen pitää suojella omaa kulissiaan, siksi minun pitää olla se narsisti. Siksi ne exät on niitä narsisteja.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exät on siksi, koska kaikki haluavat jättää ne.

Vierailija
22/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että AKAT eivät voi myöntää itsessään mitään vikaa, eli akat itse ovat PSYKOPAATTEJA!

No eikös AP miehenä juuri kertonut narsisti-ex-vaimostaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyttäydytte erotilanteissa kuten narsistit? Uhkailette ja hu-rittelette? Sieltä se tulee, arvon miehet.

Tiedetään sekin, että se voi olla vain käytöstä eikä varsinainen persoonallisuushäiriö, mutta mitä väliä? Jos lopputulos on sama? Kaikki teillekin pitäisi vain anteeksiantaa. Se vaatimuskin on narsistinen 😠

Vierailija
24/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noin karmeassa suhteessa pitää väkisin yrittää. Sairaitahan olette silloin kumpikin. Plus sitten jos aiheutatte vielä kärsimyksiä muillekkin kuten lapsille ja lähiomaisille. 

Tämä on se tyypillinen oletus ihmisiltä, joilla ei ole kokemusta narsistisesta puolisosta. Narsistinen ihminen on suhteen alussa parasta mitä voit koskaan saada. Piilonarsistin kanssa menee jopa vuosikymmeniä ennen kuin maski tippuu. Siinä vaiheessa ongelmia on vähän, mutta kasvavat hiljalleen. Mikään muutos ei tapahdu nopeasti vaan hitaasti. Normaali ihminen haluaa ratkoa parisuhteen ongelmia, eikä juosta heti karkuun, jos jossakin on ongelmaa ja varsinkin jos on lapsia. Parisuhde narsistin kanssa voi vaikuttaa pitkään hyvältä niin kauan kun narsisti saa suhteestaan kaiken mitä haluaa.

Vierailija
25/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo kyllä myös jotain ihmisestä, jos on joskus päätynyt narsistin kanssa yhteen. Ei kannata niin paljoa huudella existä, jos on itse kerran mennyt sen exän valitsemaan alun perin.

Vierailija
26/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos neon ihan vaan kuspäitä

Narsistiksi pääsee lääkärin kautta, jos todetaan sellaiseksi.

Exät on ihan kuspäitä vaan. 

Narsisteja on väestössä joku 1%, mutta lehdistä ja nettien palstoilta, kun lukee niin sen ptäs olla vähintään 98%

Tämä. Psyk.sh.

Olin oman parisuhteen ongelmien vuoksi terapiassa psyk. Sh. kanssa vuoden. Tämä yritti minulle tyrkyttää että kyseessä on normaali parisuhde, jossa ongelmat katoaa keskustelemalla ja sopimalla ja kuinka riitaan tarvitaan kaksi. Mutta kun narsistin kanssa ei voi keskustella mistään, narsisti kieltää kaiken ja lopulta syyttä sinua kaikesta. Keskusteluun kuuluu osana provosointi, jossa uhri suututetaan, että edes nosti asian pöydälle. Keskustelu päättyy siihen, että pyy

Vaihda työsi johonkin muuhun, olet epäkelpo toimimaan psyk.sh:na.

Vierailija
27/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kertoo kyllä myös jotain ihmisestä, jos on joskus päätynyt narsistin kanssa yhteen. Ei kannata niin paljoa huudella existä, jos on itse kerran mennyt sen exän valitsemaan alun perin.

Narsisti ei valitse mitään huonoa puolisoksi vaan sellaisen mikä tarjoaa hänelle mahdollisimman hyvät puitteet ja kulissit. Narsisteilla on maski päällä, eivät he paljasta todellista luonnetta. He ovat saattaneet vuosikymmeniä rakentaa omaa kulissiaan, jossa kaikki näyttää ulospäin hyvältä käytöstä myöten. Vasta vuosien kuluttua kahden kesken narsistit paljastavat hiljalleen oman luonteensa. Voin sanoa, että näillä tiedoilla mitä tiedän narsismista, tekisin virheen uudelleen.

Vierailija
28/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina oudosti kirjoitetut otsikot provoilusta kertoo?

Vierailija
29/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on väestössä joku 1%, mutta lehdistä ja nettien palstoilta, kun lukee niin sen ptäs olla vähintään 98%

Tämä. Psyk.sh.

Olin oman parisuhteen ongelmien vuoksi terapiassa psyk. Sh. kanssa vuoden. Tämä yritti minulle tyrkyttää että kyseessä on normaali parisuhde, jossa ongelmat katoaa keskustelemalla ja sopimalla ja kuinka riitaan tarvitaan kaksi. Mutta kun narsistin kanssa ei voi keskustella mistään, narsisti kieltää kaiken ja lopulta syyttä sinua kaikesta. Keskusteluun kuuluu osana provosointi, jossa uhri suututetaan, että edes nosti asia

Yksikään SH ei rupea jossain palstalla omahoitajakeskusteluun. Hyvin taas toimii lainaukset Psyk.sh

Vierailija
30/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyttäydytte erotilanteissa kuten narsistit? Uhkailette ja hu-rittelette? Sieltä se tulee, arvon miehet.

Tiedetään sekin, että se voi olla vain käytöstä eikä varsinainen persoonallisuushäiriö, mutta mitä väliä? Jos lopputulos on sama? Kaikki teillekin pitäisi vain anteeksiantaa. Se vaatimuskin on narsistinen 😠

Ainakin minulla, minun eron suuttumukseen vaikutti kaikki pettämisen, en tullut kuulluksi vuosiin, kaikki se henkinen pahoinpitely mitä kohtasin, kaikki ne 16 eri stressistä aiheutunutta oiretta ja sairautta, jotka johtuivat pelkästään siitä kohtelusta jota koin vuosia. Pahin oli se, että en saanut nukutuksi. Ex piti tahallaan hereillä illalla kun halusi riidellä ja aamulla aiheutti tahallaan melua, että herään. Oli rintakipuja, päänsärkyä, erektio-ongelmia, sydämentykytystä, ruusufinniä, unettomuutta, yöhikoilua, hiustenlähtöä, hermovaurioista, minua kohdeltiin vuosia kuin ilmaa, en saanut puhua, mielipiteet kiellettiin, mikään ei koskaan riittänyt. Olin syypää aina kaikkeen, lasten sotkuihin, ja vaimo projisoi kaikki omat epäonnistumisensa minuun. 

Vierailija
31/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leimaamalla narsistiksi kivasti ohittaa sen toisen tarpeet,mielipiteet ja kokemukset. En kyllä usko että Suomen maassa on niin paljon narsisteja kuin eronneet antaa ymmärtää. Toki niitä löytyy mutta todennäköisyydet että just sun exä on yksi heistä on todella pieni. Et vain halua enää ymmärtää sitä toista.

Vierailija
32/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteja on aika vähän, mutta narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä on eri arvioiden mukaan 20-30 %.  Eli eivät täytä persoonallisuushäiriön kriteereitä, mutta ovat kontrolloivia, dominoivia, aina oikeassa, eivät pyydä anteeksi ja syyllistävät. 

Oliko niin, että 40 % avioliitoista päättyy eroon. Voisiko olla niin, että se on tämä 30 % siitä koostuu näistä narsistisesti käyttäytyvistä? Loput 10 % ovat aivan rauhallisia ja hyväksyviä ihmisiä. 

Minä itse olen eronnut narsistisesti käyttäytyvästä. Nykyinen aviomieheni eksä oli myös sangen haastava ihminen, ihan aikuisten lastenkin kertomana. Meidän 15 vuotta kestänyt avioliittomme on hyvin seesteinen. 

Vierailija
33/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on aika vähän, mutta narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä on eri arvioiden mukaan 20-30 %.  Eli eivät täytä persoonallisuushäiriön kriteereitä, mutta ovat kontrolloivia, dominoivia, aina oikeassa, eivät pyydä anteeksi ja syyllistävät. 

Oliko niin, että 40 % avioliitoista päättyy eroon. Voisiko olla niin, että se on tämä 30 % siitä koostuu näistä narsistisesti käyttäytyvistä? Loput 10 % ovat aivan rauhallisia ja hyväksyviä ihmisiä. 

Minä itse olen eronnut narsistisesti käyttäytyvästä. Nykyinen aviomieheni eksä oli myös sangen haastava ihminen, ihan aikuisten lastenkin kertomana. Meidän 15 vuotta kestänyt avioliittomme on hyvin seesteinen. 

Niin. Huonot käytöstavat/käyttäytymis mallit ei vaadi mielisairautta.Vaan huonot kokemukset/kasvatukset lapsuuden kodista riittää.

Vierailija
34/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on enemmän kuin 1 %. Eihän ne mene lääkäriin ,jotta saataisiin diagnoosi!

Vierailija
35/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja eli paholaisen asianajajia on nykyään enemmän, myös anti-sosiaalisuus näkyy katukuvassa täällä suurissa kaupungeissa. Mammujen vuoksi yleistynyt myös passiivis-aggressiivinen pikkupomohäiriö. Melkein jokainen afromies on joko narsisti tai passiivis-aggressiivinen.

Vastapainoksi kantikset ovat enemmän joko ADHD/Autismi-kirjolla tai estyneitä ja rajatiloja. Toki, kaikkia häiriöitä löytyy kaikista kohorteista.

Vierailija
36/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhkailla tai nimittelyllä ei ole mitään tekemistä narsismin kanssa. Kaikki saattavat uhkailla stressin alla. Narsistinen toiminta näkyy siinä, että uhkailua on pitkään parisuhteen aikana, aina kun toisen yrittää saada vastuuseen jostakin, silloin narsisti aloittaa uhkailun. 

Parhaat merkit narsistisesta suhteesta on se, että joudut kävelemään munankuorilla ja miettimään voitko sanoa puolisolle jotain. Se on yksi merkki. Jos pelkäät antaa palautetta, se on toinen merkki. Kolmas on se, että riitatilanteessa narsisti haukkuu toista hulluksi. 

Vierailija
37/37 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen myös näin. Siksi samat ihmiset eroavat yhä uudestaan ja uudestaan.