Jasminin ihon alle pääsivät erityisesti herjaavat someviestit, joita hänelle alkoi yhtäkkiä tulvia julkisen työn myötä.
Niissä häntä haukuttiin muun muassa tyhmäksi, läskiksi, rumaksi ja sairaaksi.
Äiti seurasi tilannetta vierestä järkyttyneenä. Miksi hänen tytärtään kohdellaan näin?
Kun luin kommentteja, mietin, miten ihmiset voivat olla niin julmia. Sanoin Jasminille, että älä rakas lapsi lue niitä, mutta ei hän osannut olla lukematta.
Katri Voutilainen kertoo, että olisi halunnut kaikin tavoin suojella tytärtään tuntemattomien ihmisten vihalta. Some oli kuitenkin keskeinen osa Jasminin julkista työtä ja elantoa. Siihen äidin oli vaikea vaikuttaa.
Äiti kuvailee, kuinka julkisuudesta tuli Jasminille lopulta hyvin raskas taakka. Hän alkoi eristäytyä kotiinsa ja kärsiä pahenevista univaikeuksista.
Vaivaan määrättiin lääkkeitä. Jasmin jäi niihin koukkuun. Hän alkoi myös juoda lääkkeiden käytön rinnalla.
Kommentit (135)
Tämä foorumi on siitä oiva esimerkki ja tälleen neutraalina transhenkilönä sivusta seurattuani sekä miesten, että naisten nettikäyttäytymistä, niin naiset ovat oikeasti niitä myrkynkeittäjiä. Eivät tietenkään kaikki ja on mulkvisteja miehiäkin. Mutta näin yleisesti. Äiti kyllä aina sanoikin, että naisvaltaisilla työpaikoilla on todella toksinen ilmapiiri. Hävetkää! Olitte sitten miehiä tai naisia!
Vierailija kirjoitti:
Parempaa hoitoa tarvitaan mielenterveys sairauksiin... Milloin saamme. Kiitos jasminin läheiset että jaksoitte kertoa tämän. Rakkautta ja voimia
Kyllä minun mielestä tarvittaisiin ennemmin apua näille kiusaajille. Käsittääkseni Jasminin mielenterveysongelmat alkoi näistä kiusaamisviesteistä. Mutta tämä palstahan on hyvä läpileikkaus kansasta. 1/4 porukasta ihan sekaisin ja ruutukoomassa sylkee vihaviestiä ja trollia aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on surullista mutta miksi ihminen on somessa tuossa tilanteessa? Mä en menisi edes koska en kestäisi henkisesti tuollaista.
Luuletko että vain somessa aktiivisia kiusataan? Kuka tahansa voi joutua kiusaamisen kohteeksi ja tähän pitäisi olla keinoja puuttua. Kiusatuksi joutuminen ei ole kiusatun vika.
Ei siellä ole kenenkään pakko olla. Jäljelle jää sitten tietysti kiusaaminen kasvotusten mutta itsesuojelua on pysyä poissa somesta jos se on liian raskasta.
Some on julkinen tila siinä missä luokkahuone, työmaa tai eduskunnan istuntosali. Mistä kaikkialta pitää mielestäsi pysytellä pois, ettei joudu kiusattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on surullista mutta miksi ihminen on somessa tuossa tilanteessa? Mä en menisi edes koska en kestäisi henkisesti tuollaista.
Luuletko että vain somessa aktiivisia kiusataan? Kuka tahansa voi joutua kiusaamisen kohteeksi ja tähän pitäisi olla keinoja puuttua. Kiusatuksi joutuminen ei ole kiusatun vika.
Ei tarvitse olla ainoatakaan sometilejä eikä edes julkista ammattia ja kuitenkin Ylilaudat sun muut täyttyvät haukkumaviesteistä eikä niillä viesteillä ole välttämättä mitään totuuspohjaa edes.
Mitä sitten? Ei kukaan käy missään ylilaudalla, antaa niiden siellä heittää lokaa
Vierailija kirjoitti:
Naiset osaavat iskeä siihen arimpaan kohtaan toista naista. Se on heidän synnynnäinen taitonsa. Loppu riippuu luonteesta.
Omia arkoja asioita ei saa paljastaa naisille. Ne jutut löytyvät matkan varrella.
Semmoinen evoluutioteoreetikko siellä. Muista että vaikka kaikki omat kokemuksesi tukisivat väitettä kohdallasi, et silti voi yleistää "naisten" toimivan noin.
Muakin on nettikiusattu, alkoi yläasteella kun somen käyttö tuli ihmisillä tavaksi.
Mm. Kuvaani muokattiin ja sitä leviteltiin muilla alustoilla ja se keräsi 40 000 ihmisen kommentit jotka haukkui jne. Olin 17v. Kukaan ei joutunut vastuuseen jne.
Ollut hulluja perässä, on ollut lähestyskieltoa,vaikka sun mitä.
Nykyään pidän maatalaampaa profiilia, mutta jo se kun satun olemaan kaunis nainen, niin Saan yhä edelleen päälleni semmosta vihaa näiltä rumemmilta mammoilta sun muilta että oksat pois.
Suomalaiset on ankeata kansaa keskimäärin!
Vanha äijä joka rais.. si. Hyi helvetti. Liian herkkä tyttö ja liikaa halusi julkisuutta.
Ei pää kestänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole kenenkään pakko olla. Jäljelle jää sitten tietysti kiusaaminen kasvotusten mutta itsesuojelua on pysyä poissa somesta jos se on liian raskasta.
Some on julkinen tila siinä missä luokkahuone, työmaa tai eduskunnan istuntosali. Mistä kaikkialta pitää mielestäsi pysytellä pois, ettei joudu kiusattavaksi?
Koska valitsen mielenterveyteni ensisijaisesti. Pysyn myös poissa pimeiltä kaduilta yms. Valitettavasti maailma on tällainen. Joka paikassa ei vain voi olla vaikka kuinka hienoa olisi että ihmiset kunnioittaisivat toisiaan.
Jasminin omaisille voimia. Suuri kiitos että jaksoitte kertoa. Meitä sairaita on niin paljon💔jasmin koki niin paljon elämässään monenlaista rankkaa💔kyse oli monien asioiden summasta. Kun liikaa tapahtuu ihmiselle... Kuka tahansa murtuu... Me herkät varsinkin. Itse olen kokenut koulussa kiusaamista. Työpaikalla... Ja muuta rankkaa... 15 vuotta masennus ja ahdistus sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vatvotte menneitä asioita. On meillä tuoreempiakin murheita.
Jasminista on juuri julkaistu podcast. Hän oli somekiusaamisen uhri. Ensin häntä haukuttiin liian laihaksi, sitten liian lihavaksi.
Nuoren ihmisen itsemurha on menetys joka ei mene ohi.
Hän oli myös raiskauksen uhri. Itse uskon tuon rikoksen olevan se juurisyy kaikelle pahalle ololle, jota sitten somekiusaaminen pahensi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites te kateelliset haukkujat. Tuliko parempi mieli?
No tuli, pakkoko sitä on ryhtyä julkkikseksi kun voi makoilla kotona kaikessa rauhassa?!
Oikeasti, mikä sun ongelma on? Mikä on johtanut noin sairaaseen suhtautumiseen muita kohtaan? Vaikka tekee julkista työtä niin silti on oikeus tehdä sitä työtä rauhassa. Ihminen kaipaa toimintaa, liikettä ja älyllistä aktivointia eikä paikoilleen jämähtämistä, joka taas ruokkii katkeruutta, kaunaa, vihaa, eristäytymistä sosiaalisesta kanssakäymisestä - jolla tiellä sinä nyt sitten ilmeisesti itse olet. Kukaan tervejärkinen ei toivo kenellekään pahaa eikä vihaa eikä solvaa muita.
Minäpä olen sentään elossa täällä sohvani kanssa.
Mieluummin elävä tavis kuin kuollut julkku...
Sitä en ymmärrä miksi omaiset kannusti henkisesti raskaalle alalle, kun mieli oli jo valmiiksi rikki. Vieläpä kiirehtivät tytön päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä foorumi on siitä oiva esimerkki ja tälleen neutraalina transhenkilönä sivusta seurattuani sekä miesten, että naisten nettikäyttäytymistä, niin naiset ovat oikeasti niitä myrkynkeittäjiä. Eivät tietenkään kaikki ja on mulkvisteja miehiäkin. Mutta näin yleisesti. Äiti kyllä aina sanoikin, että naisvaltaisilla työpaikoilla on todella toksinen ilmapiiri. Hävetkää! Olitte sitten miehiä tai naisia!
Maailmalla kylläkin nykyään pahimpia vihankylväjiä ovat juuri "transihmiset".
Vierailija kirjoitti:
Erittäin toksinen ja sovinistinen ilmapiiri on nimenomaan miesvaltaisilla työpaikoilla. Lisäksi jotkut transmiehet ja transnaiset setkä transvestiitit ovat kateellisia kauniille, hoikille naisille. Osa transihmisistä ja transvestiiteistä käyttää myös todella halventavaa kieltä naisista yleensäkin kuten kalkkuna, hr-kallkuna tai toosa. Minusta esimerkiksi toosa on todella halventava nimitys sekä ihmisten etenkin naisten nimittely kalkkunoiksi, se vasta kamalaa on. Myös lesbot ja homot saattavat haukkua muita ihmisiä ihan kamalilla sanoilla. Joillakin on kauhea tapa vetää letistä niin kuin lapset tai läpsiä takapuolelle ilman lupaa tai haukkua kermaprseeksi. Osalla on myös taipumusta tuhota toisten ihmissuhteita kun itsellä menee huonosti niin muillakin sitten pitäisi mennä. Osa homomiehistä syyttelee lesboja jos oma poikaystävä jätti niin se on lesbojen syy.
Onneksi kaikki transihmiset ja transvestiitit eivät ole tällaisia eikä homot ja lesbot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites te kateelliset haukkujat. Tuliko parempi mieli?
No tuli, pakkoko sitä on ryhtyä julkkikseksi kun voi makoilla kotona kaikessa rauhassa?!
Oikeasti, mikä sun ongelma on? Mikä on johtanut noin sairaaseen suhtautumiseen muita kohtaan? Vaikka tekee julkista työtä niin silti on oikeus tehdä sitä työtä rauhassa. Ihminen kaipaa toimintaa, liikettä ja älyllistä aktivointia eikä paikoilleen jämähtämistä, joka taas ruokkii katkeruutta, kaunaa, vihaa, eristäytymistä sosiaalisesta kanssakäymisestä - jolla tiellä sinä nyt sitten ilmeisesti itse olet. Kukaan tervejärkinen ei toivo kenellekään pahaa eikä vihaa eikä solvaa muita.
Minäpä olen sentään elossa täällä sohvani kanssa.
Mieluummin elävä tavis kuin kuollut julkku
Elävä mulkku.
Moni kaunis kiusaa... Et kuka haukkui et rumat kiusaa... Kauneus tulee miten muita kohtelee... Tuokin on haukkumista rumat mammat...
Niin, haukkumista tuokin on, että haukkuu av-mammoiksi. Eihän kaikki ole edes äitejä eikä edes naisia, jotka tänne kirjoittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Jasminin omaisille voimia. Suuri kiitos että jaksoitte kertoa. Meitä sairaita on niin paljon💔jasmin koki niin paljon elämässään monenlaista rankkaa💔kyse oli monien asioiden summasta. Kun liikaa tapahtuu ihmiselle... Kuka tahansa murtuu... Me herkät varsinkin. Itse olen kokenut koulussa kiusaamista. Työpaikalla... Ja muuta rankkaa... 15 vuotta masennus ja ahdistus sairaus.
Surullista miten tytöstä tehdään nyt viihdeuutisia. Omaisten ja podcastin tekijöiden motiivina tuskin oli nostaa viihdeuutisiin esim ra is aukset.
No ei ole sunkaan laaksossa kaikki muumit paikalla.