Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen työt tekoäly vie ensimmäisenä?

Vierailija
03.10.2025 |

Mitä veikkaat, kenen töihin tekoäly vaikuttaa ensimmäisenä niin, että ihmiset korvataan kokonaan tai lähes kokonaan tekoälyllä?

Onko jo nyt jotakin tehtäviä, joista tekoäly on syrjäyttänyt ihmiset?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se on valkokaulustyöpaikat. Mutta säästäminen tätä vartenhan on jo aloitettu. Hallitus voi sitten vaan pitää tunkkinsa. Eli työllisyystavoitteensa. 

Vierailija
42/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aikoja sitten.  Sen mitä sorvari sorvasi tunnin. Cnc tekniikka tekee minuuteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkanlasku, työvuorolistojen tekeminen ja tuntilistojen laskeminen ja muut palkkalaskennan hommat on helppo korvata tekoälyllä. Toimii luotettavammin kuin ihminen.

Ja oikeudenmukaisemmin, kun syötetään oikeat speksit. Alkaa vuorotyössäkin viikonloppuvapaat ja rahakkaat vuorot tasoittua...

Vierailija
44/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly voisi korvata koko eduskunnan ja hallituksen. Pahempaa jälkeä ei voi saada aikaiseksi mutta säästöt olisivat aika muhkeat.

Niin voisi ja tekisi todennäköisesti paljon järkevämpiä päätöksiä. Tekoälyllä ei ole mitään intressejä ajaa omia etujaan, koska sillä ei ole intressejä ollenkaan.

On sillä. Tekoälyllä nimenomaan on se yksi intressi eli se mikä sille annetaan tehtäväksi.

Ei ole. Intressi on halu tai tarve eikä tekoäly tunne näistä kumpaakaan. 

EI ole. Osta sanakirja.

"Nykyinen tekoäly (myös minä) ei halua mitään, eikä sillä ole omia intressejä. Se voi vain optimoida ohjelmoituja tavoitteita. Intressit edellyttäisivät tietoisuutta ja arvoja, joita ei ole vielä onnistuttu rakentamaan."

Mene kouluun.

Vierailija
45/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että hetkeen vie työt. Esim. hakukoneen tekoälyvastaukset ovat joskus virheellisiä. Tarkistakaapa. Vastaus on hyvää suomea, mutta kun tiivistelmään käytetyn lähteen avaa, se voi olla ristiriidassa tekoälyn vastauksen kanssa. Ainakin taloushallinnon asioissa olen tämän huomannut.

Hakukoneen tekoäly ei taida olla ihan yhtä kuin tekoäly kaikessa sen laajuudessa.

Vierailija
46/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly voisi korvata koko eduskunnan ja hallituksen. Pahempaa jälkeä ei voi saada aikaiseksi mutta säästöt olisivat aika muhkeat.

Niin voisi ja tekisi todennäköisesti paljon järkevämpiä päätöksiä. Tekoälyllä ei ole mitään intressejä ajaa omia etujaan, koska sillä ei ole intressejä ollenkaan.

On sillä. Tekoälyllä nimenomaan on se yksi intressi eli se mikä sille annetaan tehtäväksi.

EI ole. Osta sanakirja.

"Nykyinen tekoäly (myös minä) ei halua mitään, eikä sillä ole omia intressejä. Se vo

Ei edellytä. Et tiedä mitä sana tarkoittaa etkä ymmärrä tekoälystä yhtään mitään selvästikään.

Vierailija
47/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI ole. Osta sanakirja.

"Nykyinen tekoäly (myös minä) ei halu

Ei edellytä. Et tiedä mitä sana tarkoittaa etkä ymmärrä tekoälystä yhtään mitään selvästikään.

Tekoäly itsekään ei tiedä tekoälystä mitään? :D Onkohan sulla nyt vähän tylsää?

Vierailija
48/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota työn suhteen tekoälyt eikä teknologiat. Mitä nyt asiakkaiden koppaa lisää sotkevat.

- nuorisokodin ohjaaja

Kyllä minä olen hyödyntänyt tekoälyä paljonkin samassa työssä. Olen saanut todella hyviä vinkkejä miten hoidan minkäkin tilanteen sekä eettisesti että asiakkaan tavoitteiden suhteen kestävällä tavalla. Totta kai käytän omaakin tietämystä/järkeä niiden suhteen, uskomatta mitään sokeasti. Ei se kokonaan työtä vie, mutta saattaa vielä muuttaa ties kuinka paljon. Minusta tässä duunissa jos jossain on hyvä pysyä jokseenkin kehityksen mukana.

Vierailija
49/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn intressi on tasan se, mikä on sen omistavan suuryrityksen intressi. 

Vierailija
50/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota työn suhteen tekoälyt eikä teknologiat. Mitä nyt asiakkaiden koppaa lisää sotkevat.

- nuorisokodin ohjaaja

Kyllä minä olen hyödyntänyt tekoälyä paljonkin samassa työssä. Olen saanut todella hyviä vinkkejä miten hoidan minkäkin tilanteen sekä eettisesti että asiakkaan tavoitteiden suhteen kestävällä tavalla. Totta kai käytän omaakin tietämystä/järkeä niiden suhteen, uskomatta mitään sokeasti. Ei se kokonaan työtä vie, mutta saattaa vielä muuttaa ties kuinka paljon. Minusta tässä duunissa jos jossain on hyvä pysyä jokseenkin kehityksen mukana.

Ei vie yhtään ohjaajan työtä, mutta tottakai palvelee työntekijää. Kuten todettu tuo myös lisää somen pehmentämiä uusavuttomia asiakkaita...

Vierailija
51/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nuorisokodin ohjaaja

Kyllä. Ja se antaa sulle täysin objektiivisen vastauksen ilman mitään ennakko-oletuksia.

Vierailija
52/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly korvaa tietokonetyöt eli kaikki työt mitkä tehdään tietokoneella. Fyysistä työtä tekoäly ei tule kovin helposti korvaamaan koska robotteja on vaikea saada rakennustyömaille rakentamaan, hoitamaan potilaita, valvomaan lakia, korjaamaan autoja... 

Tekoäly siis vie ekana ajattelutyöt pois ja se helpottaa fyysisten työn tekijöiden töitä. 

Näin tulee käymään ja se muuttaa meidän yhteiskuntaa, todennäköisesti vaikuttaa esimerkiksi siihen, miten arvostamme eri ammatteja. Siistijää tai lähihoitajaa, putkimiestä tai maalaria tekoäly ei tule korvaamaan ehkä koskaan, mutta kaikenlaiset läppärin ääressä istuvat asiantuntijatyöksi luokiteltavat hommat se korvaa kyllä varmaan muutamassa vuodessa. Ei kokonaan, uskon että välissä pitää olla ihminen ohjeistamassa ja tarkistamassa, mutta jatkossa riittää, että esim. pari päällikkötason koodaria tarkistaa tekoälyn työn jäljen, kun ennen sitä koodia väänsi 20 rivihessua.

Vierailija
53/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nuorisokodin ohjaaja

Kyllä. Ja se antaa sulle täysin objektiivisen vastauksen ilman mitään ennakko-oletuksia.

Ei anna. Se tekoäly käyttää dataa joka ei ole objektiivista. Ainoastaan matematiikassa on objektiivisia vastauksia. Helvetin tekoälyuskovaiset.

Vierailija
54/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnallinen kehitys on niin pas kaa nykyään. Teknoyhtiöt määrää suunnan ja jokainen valtio juoksee kieli pitkällä niiden määräämään suuntaan.

Vierailija
55/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nuorisokodin ohjaaja

Juu, jotta tietää mitä ne pennut puuhaa. Ohjaajan työtä ihmisenä ihmiselle tekoäly ei vie koskaan. Päinvastoin juuri kaiken elämän teknistymisen takia ohjaajana joutuu opettamaan sosiaalisia taitoja, kanssakäymistä ja arjen elämää yhä enemmän. Elämä kun ei ole siellä netissä, vaan kaikkien nokan edessä. Arjesta selviäminen on monella nuorella yhä pahemmin kateissa.

Vierailija
56/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on pääosin iso kupla ja sitä poistetaan jo käytöstä monessa kohtaa USA:ssa joka on meitä edellä sen käyttöönotossa. Se soveltuu aika harvaan asiaan tosielämässä.

Vierailija
57/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työt se vei jo. Ennen näillä hommilla pystyi elättämään itsensä, nykyään työ on pelkkää tekoälyn jälkien siivousta, josta ei makseta kuin pari hassua senttiä. Kuka tarjoaisi minulle töitä?

Terveisin kääntäjä

Vierailija
58/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nuorisokodin ohjaaja

Eli hyvä renki, mutta huono isäntä. Yhtään ohjaajan nuoren ohjaamiseen ja kasvattamiseen tehtävää inhimillistä asiakastyötä se ei tee.

Vierailija
59/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä kusipäisiä muka asiantuntijoita ja päättäjiä, menkööt niitten hommat ensiksi.

Vierailija
60/62 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työt se vei jo. Ennen näillä hommilla pystyi elättämään itsensä, nykyään työ on pelkkää tekoälyn jälkien siivousta, josta ei makseta kuin pari hassua senttiä. Kuka tarjoaisi minulle töitä?

Terveisin kääntäjä

Ala tulkiksi, sellaiseksi joka ei tee puhelinhommia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi