Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä aiot tehdä kun Windows 10-tuki päättyy?

Vierailija
03.10.2025 |

Tietokoneesi ei saa enää päivityksiä.

Kommentit (195)

Vierailija
61/195 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokku vielä win 10 ja 11 menossa. Mä oon teitä eellä kun mulla on windows 2000

Vierailija
62/195 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivitin win11 vanhaan läppäriin Rufuksella. Toimii hienosti.

Minkä helvetin takia käytit Rufusia päivitykseen? Päivitys onnistuu ihan Windowsin oman päivitysmanagerin kautta.

Ei se onnistu ilman kikkailua Windowsin päivityksen kautta jos tietokone ei ole yhteensopiva Windows 11:n kanssa. Rufusin avulla yhteensopivuusongelmat voi ohittaa. Lisäksi Rufusin avulla voi ohittaa Microsoft-tilin luomisen jos haluaa.

Tuohon on olemassa myös yksi PowerShell -skripti mikä kirjoittaa rekisteriin tiettyja arvoja, että päivitysasennus on mahdollinen. Tosin silloinkaan päivitys ei tule Windows Updaten kautta, vaan asennuspaketti pitää itse ladata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/195 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii tehdä mitään, kun pari kuukautta ollut Win11 käytössä. Kone itse kasattu pöytäkone.

Vierailija
64/195 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Win11 on ollut käytössä puolisen vuotta. Ei ollut ongelmaa, vaikken mitään mistään IT-asioista juuri ymmärräkään. Luen ohjeet.

Vierailija
65/195 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokku vielä win 10 ja 11 menossa. Mä oon teitä eellä kun mulla on windows 2000

Mulla on yksi kone, jossa 2000, toisessa XP, kolmannessa 7 tai 8, neljännessä 10 ja uusimmassa 11...

Vierailija
66/195 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakenen vuorille. Ei kait tässä enää muuta voi tehdä?

Vierailija
67/195 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kuin jo WinXP aikana: laitan koneet Windows / Linux dualbootille. 

Vierailija
68/195 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö muillakin Windows 10 käyttäjillä seisoo tuo teksti päivitysosiossa:

"Windows 10:n laajennetun suojauksen päivitysten rekisteröinti on tulossa pian."

Eihän tässä enää kovin montaa päivää ole kun tulee loppu Windows 10 päivitykselle ilman sitä jatko-osaa.

Itsellä näkyisi olevan odottamassa valinnainen laatupäivitys:

2025-09 Kumulatiivisen päivityksen esikatselu käyttöjärjestelmälle Windows 10 Version 22H2x64 -pohjaisille järjestelmille (KB5066198)

En yleensä ole näitä esikatseluita asennellut, lopultahan se asentaa sitten automaatilla sen virallisen kumulatiivisen päivityksen, mutta mitenkähän nyt tässä tilanteessa, pitäisiköhän tuo käskeä asentamaan se kun tuen päivät alkaa käydä vähiin?

Vierailija
69/195 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Windows 11 käytössä.

Vierailija
70/195 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aika raakaa jos koneen joutuu romuttamaan Windowsin takia.

Tuskin pelkästään sen takia, mutta kun koneella on ikää 5,5 v, se voi olla muutenkin jo käyttöikänsä päässä

-1

Nykyään koneet eivät vanhene kuten 90-luvulla tai vuosituhannen alussakin vielä. 5-vuotias tietokone, jos ei ole kaikkein halvinta budjettiversiota hankkinut, tekee ihan hyvin kaiken sen minkä alunperinkin poislukien jos käyttötarkoitus on uusimpien pelien pelaaminen tai raskas ammattikäyttö (simuloinnit yms.)

Vierailija
71/195 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään.

Vierailija
72/195 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aika raakaa jos koneen joutuu romuttamaan Windowsin takia.

Tuskin pelkästään sen takia, mutta kun koneella on ikää 5,5 v, se voi olla muutenkin jo käyttöikänsä päässä

-1

Sun koneella voi olla ihan hyvin toiset 5,5 v vielä jäljellä. 

eri

Vierailija
73/195 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Macbookiani niin kuin ennenkin.

Vierailija
74/195 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän Macbookiani niin kuin ennenkin.

Toisaalta 5v vanhan macinkin tuki on jo loppunut. Ja huomattavan nopeasti kun Windows 10 kuitenkin julkaistiin 10 vuotta sitten eli se saanut tuplapitkän tuen.

Tietenkin erilainen päivitysmalli, kun apple päivittää version vuosittain (samalla pudottaen tuen vanhimmilta laitteilta) ja microsoft taas n. 5 vuoden välein, mutta tuen loppuessa tippuu tuki isolämmalta määrältä laitteita.

Vierailija
75/195 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat odotuttaa ihan viimeiseen päivään asti, tai tekevät oharit kokonaan tuon Win 10 päivitysten rekisteröinnin kanssa.

Vierailija
76/195 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 9 vuotta vanha kone, johon ei saa w11 ja vissiin uusi kone hommattava. Onko joku saanut sen vuoden jatkoajan päivityksille, miten se tapahtuu ja mitä se Microsoft tili tarkoittaa, jonka se ilmeisesti vaatii? 

Vierailija
77/195 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 9 vuotta vanha kone, johon ei saa w11 ja vissiin uusi kone hommattava. Onko joku saanut sen vuoden jatkoajan päivityksille, miten se tapahtuu ja mitä se Microsoft tili tarkoittaa, jonka se ilmeisesti vaatii? 

Jos sitä jatkoajan linkkiä ei ilmaannut Windows 10 päivitysosioon vaan jää ikuisesti "tulossa pian" tilaan, on ilmeisesti muokattava Windowsin rekisteriä että se linkki ilmaantuu.

Kannattaa tehdä ihan ensimmäiseksi palautuspiste ennenkuin ryhtyy muokkaamaan rekisteriä, kaiken varalta koska pieleen mennyt rekisterinmuokkaus saattaa tehdä Windowsista käyttökelvottoman. Näin koneen voisi vielä palauttaa sitä edeltävään tilaan. Tätä ei tällä muuten hyödyllisellä videolla mainittu:

Vierailija
78/195 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitään, linux kyllä hyrrää

Vierailija
79/195 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneeni ei ole yhteensopiva win 11 kanssa niin en voi päivittää.

Täytyy varmaan vaan altistua uhkille kun en tiedä mitä muuta tekisin

Vierailija
80/195 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistui asentaa win 11 seitsemän vuotta vanhalle koneelle. Olin tosi yllättynyt, ei siis tarvinnut mitään kikkailua enkä olis sellaista osannutkaan. Jos ei olis onnistunut niin olisin oottanut sitä vuoden jatkoaikaa(?) tai asentanut palomuurin/virustorjunnan(?) ja mahdollisesti lopulta hankkinut uuden koneen.