Mitä aiot tehdä kun Windows 10-tuki päättyy?
Kommentit (223)
Mites mummojen Asuksen nyt toimii?
En mitään. Tai ehkä hankin koneen jossa on Windows 11 valmiina ja heitän entisen pois. Noin tekisi ainakin normaali ihminen. Mutta kai minä vain vedän entisellä niin kauan kuin se vain toimii eikä akku ala hyytymään.
Tammikuun -26 Windows 10 kumulatiivinen päivitys KB5073724 asentumassa.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011747995.html
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Tai ehkä hankin koneen jossa on Windows 11 valmiina ja heitän entisen pois. Noin tekisi ainakin normaali ihminen. Mutta kai minä vain vedän entisellä niin kauan kuin se vain toimii eikä akku ala hyytymään.
Jos tietokoneen käyttö on pääasiassa nettiselaimen kautta tehtävää surffailua, sähköpostin lukemista ja muuta vastaavaa, niin kannattaa miettiä vaikka Linuxiin siirtymistä sen sijaan että heittäisi toimivan koneen pois. Täältä esimerkiksi löytyy ihan hyviä ohjeita Linuxiin siirtymiseen: https://www.it-guru.fi/blog/windowsia-muistuttava-linux
Linux Mintissa tulee automaattisesti mukana libre office toimisto-ohjelmapaketti, joka on ihan vastaava kuin MS office. Jos osaat käyttää Wordia, osaat käyttää myös Libre Officen "Wordia".
Tuli ostettua uusi kone, oli aika jo muutenkim. Win 11 vaan buginen joten ihan ongelmitta ei ole selvitty.
En tarvitse MS-tukea. Windows 10 on toiminut erinomaisesti, joten jatkan sen käyttöä hamaan tulevaisuuteen pöytäkoneella. Windows 11:sta en välitä ollenkaan, silla se nojaa liikaa tekoälyyn ja pilvipalveluihin Azure-servereillä. Poistin sen uudelta läppäriltä ja asensin tilalle Linuxin. "Näillä mennään."
Tuli ostettua sitten uusi Windows 11 läppäri kun entinen oli jo aika rämä, näppäimistö hajalla ja rupesi varoittelemaan että suojatun käynnistyksen varmenteet vanhentuvat kesäkuussa 2026 eikä kone tukenut niiden automaattista päivitystä. Olisi pitänyt ottaa yhteytta valmistajaan, mutta Packard-Belliä ei ole enää ja Acer, joka aikoinaan tarjosi tukea "legacy" laitteille hankittuaan Packard-Bellin, ei enää tunnistanut edes koko konetta, joten katsoin että nyt on aika hankkia uusi läppäri.
Melko homma on kyllä uuden läppärin käyttöönotto kaikkine päivityksineen, asetuksineen, kirjautumisen vahvistuksen vahvistuksineen, ym. Jonkunverran on oppimiskäyrääkin Windows 10:stä yhteentoista verrattuna.
Oli myös melko pettymys että Firefox selain ei ole yhteensopiva Win11 Home S-moden kanssa, mutta en nyt sitä S-modea halua ainakaan vielä vaihtaa poiskaan kun ei ole paluuta sen jälkeen siihen.
Tämä on myös pienempi 14" läppäri kun entinen oli isompi 17,3" joten myös näppäimistö on pienempi ja aiheuttaa välillä etsimistä jne. hankaluutta.
Eka viesti tänne tällä uudella läppärillä :)
tässä taloustilanteessa en tee yhtään mitään.
ei todellakaan ole varaa ostella jatkuvasti uusia laitteita. puhelimet, kellot, tietokoneet ym laitteet ovat nykyään kertakäyttölaitteita. kohta täytyy varmaan jääkaappikin heittää roskikseen, kun siihen ei saa päivitystä
Asensin Kubuntun jo viime kesänä. Opiskeluläppärissä on joku yliopiston oma versio Ubuntusta ja pitkään olin miettinyt, että pitäisi omaankin koneeseen laittaa. Kun alkoi näitä päivitysjuttuja tulla, niin vihdoin aktivoiduin asentamaan Kubuntun, missä oli sopivat ohjelmat jo valmiiksi. Taisi jopa Docker tulla automaattisesti ilman että olisi tarvinnut erikseen asentaa.
Jos vanhassa läppärissä on polttava dvd asema, toimiiko se myös jollain linuxilla? En ole koskaan käyttänyt Linuxia, vain Windowseja ja ko. läppärissä on Windows 10, ei ole 11 yhteensopiva, alunperin oli Windows 8, josta päivitelty ensin 8.1 ja sitten 10:n.
Tuli nyt kumminkin hankittua uusi Windows 11 läppäri mutta ehkäpä jossain vaiheessa voisi kokeilla siihen entiseen Linuxia, dvd asemasta olisi hyötyä kun on paljon varmuuskopioita vuosien varrelta omista tiedostoista cd ja dvd levyillä.
Entä Linuxin tietoturva? Onko siinä jotain secure boot varmenteita kuten Windows 10:ssä, kaiketi tämä osoittautui Windowsin ongelmaksi eikä itse koneen Biosin? Tosin nimenomaan jostakin syystä johtuen Windows 10 valitti ettei varmenteiden automaattinen päivitys toiminut siinä koneessa, vaikka se periaatteessa oli päällä?
Sen olen oppinut että toisten koneisiin ei kannata sekaantua kun niissä ei toimi koskaan mikään mitä itse niihin asentelee. Linuxin kanssakin ollut vaan pelkkää päänvaivaa kun laitoin sukulaisen koneeseen vaikka itsellä toimii.
Vaihdan Linuxiin. Tajusin, että en tarvitse Windowsia mihinkään.
Windows 10 oli vielä ok, mutta versioon 11 on enshittification iskenyt big time. Heitä ei enää kiinnosta kuluttajien toiveet ja etu. Ja minua ei kiinnosta tulevaisuus, jossa tekoälyagentti hallinnoi dataani pilvessä.
Bye bye Microsoft.
Vierailija kirjoitti:
Mites mummojen Asuksen nyt toimii?
Loistavasti Linuxilla. 8 vuotta vanha ja hyvin pelittää.
Windows ja google sekä apple, ei kiitos! Myyvät kaikki tiedot.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Tai ehkä hankin koneen jossa on Windows 11 valmiina ja heitän entisen pois. Noin tekisi ainakin normaali ihminen. Mutta kai minä vain vedän entisellä niin kauan kuin se vain toimii eikä akku ala hyytymään.
Paitsi, että Windows 11 on pelkkää p:tä. Jos olisivst pysyneet kympissä, mutta lähtivät pimeälle puolelle.
oon nyt käyttänyt PopOSia mutta kaikki valmistauhka saa vaihtamaan Debianiin. PopOS on ollut pelaajalle tosi ok kun alun äänen kräkkäämisen fixasi
Amiga ja Commodore 64 takaisin massojen kotitietokoneiksi!! PC on osoittautunut valtavaksi virheeksi!!
Win11 ltsc iot epävirallisesti aktivoituna on ollut ihan hyvä enkä ole havainnut pasketta mistä saanut kotiwindowsista lukea.
Tämä päivitys ilmeisesti liittyykin tuohon ESU -ohjelmaan, mutta oma kone oli jo siihen liitettynä, joten päivityksen asennuksen jälkeen mitään kyselyitä tms. ei ilmaantunut. Ehkäpä jos jollain on vielä ollut ongelmia siihen mukaan pääsemiseksi, tämä päivitys saattaisi auttaa?
https://support.microsoft.com/fi-fi/topic/kb5072653-laajennettu-suojaus…