Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä aiot tehdä kun Windows 10-tuki päättyy?

Vierailija
03.10.2025 |

Tietokoneesi ei saa enää päivityksiä.

Kommentit (223)

Vierailija
201/223 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin koneeni sen jatkovuoden piiriin ja onhan noita päivityksiä ollutkin, miltei enemmän kuin ennen tuen päättymistä. Tänäänkin on Antiviruksen jne. tavallisten lisäksi erityinen tietoturvapäivitys:

2025-11 Tietoturvapäivitys Windows 10 Version 22H2 x64 -pohjaisille järjestelmille (KB5072653)

 

Tämä päivitys ilmeisesti liittyykin tuohon ESU -ohjelmaan, mutta oma kone oli jo siihen liitettynä, joten päivityksen asennuksen jälkeen mitään kyselyitä tms. ei ilmaantunut. Ehkäpä jos jollain on vielä ollut ongelmia siihen mukaan pääsemiseksi, tämä päivitys saattaisi auttaa? 

https://support.microsoft.com/fi-fi/topic/kb5072653-laajennettu-suojaus…

Vierailija
202/223 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mummojen Asuksen nyt toimii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/223 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Tai ehkä hankin koneen jossa on Windows 11 valmiina ja heitän entisen pois. Noin tekisi ainakin normaali ihminen. Mutta kai minä vain vedän entisellä niin kauan kuin se vain toimii eikä akku ala hyytymään.

Vierailija
204/223 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuun -26 Windows 10 kumulatiivinen päivitys KB5073724 asentumassa.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011747995.html

 

Vierailija
205/223 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Tai ehkä hankin koneen jossa on Windows 11 valmiina ja heitän entisen pois. Noin tekisi ainakin normaali ihminen. Mutta kai minä vain vedän entisellä niin kauan kuin se vain toimii eikä akku ala hyytymään.


Jos tietokoneen käyttö on pääasiassa nettiselaimen kautta tehtävää surffailua, sähköpostin lukemista ja muuta vastaavaa, niin kannattaa miettiä vaikka Linuxiin siirtymistä sen sijaan että heittäisi toimivan koneen pois. Täältä esimerkiksi löytyy ihan hyviä ohjeita Linuxiin siirtymiseen: https://www.it-guru.fi/blog/windowsia-muistuttava-linux

Vierailija
206/223 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linux Mintissa tulee automaattisesti mukana libre office toimisto-ohjelmapaketti, joka on ihan vastaava kuin MS office. Jos osaat käyttää Wordia, osaat käyttää myös Libre Officen "Wordia". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/223 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ostettua uusi kone, oli aika jo muutenkim. Win 11 vaan buginen joten ihan ongelmitta ei ole selvitty. 

Vierailija
208/223 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse MS-tukea. Windows 10 on toiminut erinomaisesti, joten jatkan sen käyttöä hamaan tulevaisuuteen pöytäkoneella. Windows 11:sta en välitä ollenkaan, silla se nojaa liikaa tekoälyyn ja pilvipalveluihin Azure-servereillä. Poistin sen uudelta läppäriltä ja asensin tilalle Linuxin. "Näillä mennään."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/223 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ostettua sitten uusi Windows 11 läppäri kun entinen oli jo aika rämä, näppäimistö hajalla ja rupesi varoittelemaan että suojatun käynnistyksen varmenteet vanhentuvat kesäkuussa 2026 eikä kone tukenut niiden automaattista päivitystä. Olisi pitänyt ottaa yhteytta valmistajaan, mutta Packard-Belliä ei ole enää ja Acer, joka aikoinaan tarjosi tukea "legacy" laitteille hankittuaan Packard-Bellin, ei enää tunnistanut edes koko konetta, joten katsoin että nyt on aika hankkia uusi läppäri.

Melko homma on kyllä uuden läppärin käyttöönotto kaikkine päivityksineen, asetuksineen, kirjautumisen vahvistuksen vahvistuksineen, ym.  Jonkunverran on oppimiskäyrääkin Windows 10:stä yhteentoista verrattuna. 

Oli myös melko pettymys että Firefox selain ei ole yhteensopiva Win11 Home S-moden kanssa, mutta en nyt sitä S-modea halua ainakaan vielä vaihtaa poiskaan kun ei ole paluuta sen jälkeen siihen. 

Tämä on myös pienempi 14" läppäri kun entinen oli isompi 17,3" joten myös näppäimistö on pienempi ja aiheuttaa välillä etsimistä jne. hankaluutta.

Eka viesti tänne tällä uudella läppärillä :)

Vierailija
210/223 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä taloustilanteessa en tee yhtään mitään.

ei todellakaan ole varaa ostella jatkuvasti uusia laitteita. puhelimet, kellot, tietokoneet ym laitteet ovat nykyään kertakäyttölaitteita. kohta täytyy varmaan jääkaappikin heittää roskikseen, kun siihen ei saa päivitystä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/223 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asensin Kubuntun jo viime kesänä. Opiskeluläppärissä on joku yliopiston oma versio Ubuntusta ja pitkään olin miettinyt, että pitäisi omaankin koneeseen laittaa. Kun alkoi näitä päivitysjuttuja tulla, niin vihdoin aktivoiduin asentamaan Kubuntun, missä oli sopivat ohjelmat jo valmiiksi. Taisi jopa Docker tulla automaattisesti ilman että olisi tarvinnut erikseen asentaa.

Vierailija
212/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhassa läppärissä on polttava dvd asema, toimiiko se myös jollain linuxilla? En ole koskaan käyttänyt Linuxia, vain Windowseja ja ko. läppärissä on Windows 10, ei ole 11 yhteensopiva, alunperin oli Windows 8, josta päivitelty ensin 8.1 ja sitten 10:n. 

Tuli nyt kumminkin hankittua uusi Windows 11 läppäri mutta ehkäpä jossain vaiheessa voisi kokeilla siihen entiseen Linuxia, dvd asemasta olisi hyötyä kun on paljon varmuuskopioita vuosien varrelta omista tiedostoista cd ja dvd levyillä. 

Entä Linuxin tietoturva? Onko siinä jotain secure boot varmenteita kuten Windows 10:ssä, kaiketi tämä osoittautui Windowsin ongelmaksi eikä itse koneen Biosin? Tosin nimenomaan jostakin syystä johtuen Windows 10 valitti ettei varmenteiden automaattinen päivitys toiminut siinä koneessa, vaikka se periaatteessa oli päällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen oppinut että toisten koneisiin ei kannata sekaantua kun niissä ei toimi koskaan mikään mitä itse niihin asentelee. Linuxin kanssakin ollut vaan pelkkää päänvaivaa kun laitoin sukulaisen koneeseen vaikka itsellä toimii.

Vierailija
214/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan Linuxiin. Tajusin, että en tarvitse Windowsia mihinkään.

 

Windows 10 oli vielä ok, mutta versioon 11 on enshittification iskenyt big time. Heitä ei enää kiinnosta kuluttajien toiveet ja etu. Ja minua ei kiinnosta tulevaisuus, jossa tekoälyagentti hallinnoi dataani pilvessä. 

 

Bye bye Microsoft. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites mummojen Asuksen nyt toimii?

Loistavasti Linuxilla. 8 vuotta vanha ja hyvin pelittää. 

Vierailija
216/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Windows ja google sekä apple, ei kiitos! Myyvät kaikki tiedot.

Vierailija
217/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Tai ehkä hankin koneen jossa on Windows 11 valmiina ja heitän entisen pois. Noin tekisi ainakin normaali ihminen. Mutta kai minä vain vedän entisellä niin kauan kuin se vain toimii eikä akku ala hyytymään.

Paitsi, että Windows 11 on pelkkää p:tä. Jos olisivst pysyneet kympissä, mutta lähtivät pimeälle puolelle. 

Vierailija
218/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon nyt käyttänyt PopOSia mutta kaikki valmistauhka saa vaihtamaan Debianiin. PopOS on ollut pelaajalle tosi ok kun alun äänen kräkkäämisen fixasi

Vierailija
219/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiga ja Commodore 64 takaisin massojen kotitietokoneiksi!! PC on osoittautunut valtavaksi virheeksi!!

Vierailija
220/223 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Win11 ltsc iot epävirallisesti aktivoituna on ollut ihan hyvä enkä ole havainnut pasketta mistä saanut kotiwindowsista lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän